loadingEn del av de Barbiekläder som nu auktioneras ut på Stockholms auktionsverk tillverkades exklusivt för det amerikanska varuhuset Sears. Foto: Stockholms auktionsverk
En del av de Barbiekläder som nu auktioneras ut på Stockholms auktionsverk tillverkades exklusivt för det amerikanska varuhuset Sears. Foto: Stockholms auktionsverk
Nyheter

Ulf Wahlbergs stora Barbie-samling auktioneras ut

Ida Fältander

Barbie fyller 65 år i år. Det firar Stockholms auktionsverk med en auktion i två akter, där Ulf Wahlbergs samling går under klubban. Den första delen av auktionen utgörs av 349 utrop med dockor, kläder och tillbehör.

Ulf Wahlberg tillbringade sin barndoms somrar på landet, där han främst lekte med flickor i samma ålder. Detta var på 1960-talet och för flickorna var det Barbie som gällde. Med tiden blev Wahlberg allt mer fascinerad av dockorna, kläderna och modet och han började samla fickpengar för att kunna köpa sin första egna docka. Som vuxen kunde han senare resa utomlands för att handla ovanliga Barbiedockor utomlands. När internet kom, kunde han vända sig dit för att hitta det han letade efter.

– Då öppnades en helt ny värld. Där kunde man hitta saker som man tidigare bara hade sett i böcker och kataloger. Har man en samlarådra i kroppen så är det kört, och man nöjer sig inte förrän samlingen är komplett – vilket den är nu. Och därför har jag kommit till vägs ände, berättar Ulf Wahlberg.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn del av de Barbiekläder som nu auktioneras ut på Stockholms auktionsverk tillverkades exklusivt för det amerikanska varuhuset Sears. Foto: Stockholms auktionsverk
En del av de Barbiekläder som nu auktioneras ut på Stockholms auktionsverk tillverkades exklusivt för det amerikanska varuhuset Sears. Foto: Stockholms auktionsverk
Nyheter

Ulf Wahlbergs stora Barbie-samling auktioneras ut

Ida Fältander

Barbie fyller 65 år i år. Det firar Stockholms auktionsverk med en auktion i två akter, där Ulf Wahlbergs samling går under klubban. Den första delen av auktionen utgörs av 349 utrop med dockor, kläder och tillbehör.

Ulf Wahlberg tillbringade sin barndoms somrar på landet, där han främst lekte med flickor i samma ålder. Detta var på 1960-talet och för flickorna var det Barbie som gällde. Med tiden blev Wahlberg allt mer fascinerad av dockorna, kläderna och modet och han började samla fickpengar för att kunna köpa sin första egna docka. Som vuxen kunde han senare resa utomlands för att handla ovanliga Barbiedockor utomlands. När internet kom, kunde han vända sig dit för att hitta det han letade efter.

– Då öppnades en helt ny värld. Där kunde man hitta saker som man tidigare bara hade sett i böcker och kataloger. Har man en samlarådra i kroppen så är det kört, och man nöjer sig inte förrän samlingen är komplett – vilket den är nu. Och därför har jag kommit till vägs ände, berättar Ulf Wahlberg.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024