loadingAbisko nationalpark med Lapporten, ett särpräglat minne från istiden i bakgrunden, lockar utländska besökare till den svenska fjällvärlden sommartid. Foto: Torbjörn Messner
Abisko nationalpark med Lapporten, ett särpräglat minne från istiden i bakgrunden, lockar utländska besökare till den svenska fjällvärlden sommartid. Foto: Torbjörn Messner
Inrikes

Svenska fjäll lockar utländska besökare

Lotta Svedin

STF:s fjällstationer och de flesta destinationsbolag med verksamhet i den svenska fjällvärlden tror att antalet utländska besökare kommer att bli något högre i år än förra sommaren. Utländska besökare är ofta väl utrustade men mindre fjällvana. Det visar en ny undersökning gjord av fjällsäkerhetsrådet.

Årets enkätundersökning från Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd gjordes mellan mitten av juni och början av juli. I enkäten till fjälldestinationer och fjällstationer ställdes frågor om utveckling och trender i de svenska fjällen. 

I tidigare undersökningar har man sett att de utländska besökarna i den svenska fjällvärlden huvudsakligen kommer från Danmark, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. 

Åtta av tio i årets enkätundersökning svarar att de bedömer att det blir fler utländska besökare i år och många tror att det är den svaga kronan som lockar turisterna till Sverige.

På frågan om hur de utländska besökarnas generella fjällvana är jämfört med en genomsnittlig svensk besökare, svarar 44 procent att det inte är någon skillnad medan nästan lika många, 39 procent, anser att de är något mindre fjällvana. 

– De internationella besökarna är ofta välutrustade men ofta oförberedda på de snabba väderväxlingarna i fjällen. Därför är det så viktigt att nå dem inför ett besök för att förbereda dem på vad som gör de svenska fjällen speciella. Många överskattar också sin förmåga att navigera i den ibland komplicerade fjällterrängen, säger Per-Olov Wikberg, i ett pressmeddelande.

Enligt enkätsvaren är de tre vanligaste misstagen bland fjällbesökarna sommartid att lita på mobiltelefonens täckning, underskatta de snabba väderförändringarna och överskatta sin egen kondition.

Därefter följer att underskatta avstånd, låta bli att meddela sin färdväg, olämplig klädsel för aktiviteten eller fel utrustning.

Enkätsvaren visar att det inte alltid finns fjällsäkerhetsinformation på andra språk på fjällstationerna och destinationerna. Bara drygt hälften anger att de har fjällsäkerhetsinformation på engelska, en del har även på andra språk medan några inte vet.

– Polisens fjällräddning får varje år ett antal larm via andra länders räddningstjänster beroende på att utländska besökare inte alltid vet hur de ska kontakta fjällräddningen. Genom att som vandrare bidra med information om vid vilken tidpunkt man passerar vindskydd och fjällstationer samt genom att ange planerad färdväg, underlättar man för Fjällräddningen om de behöver rycka ut, säger Per-Olov Wikberg.

Bland dem som svarade på enkäten finns destinationsbolag i Sälen, Idre, Funäsfjällen, Vemdalen och Swedish Lapland samt STF:s fjällstationer i Abisko, Kebnekaise och Saltoluokta. 

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAbisko nationalpark med Lapporten, ett särpräglat minne från istiden i bakgrunden, lockar utländska besökare till den svenska fjällvärlden sommartid. Foto: Torbjörn Messner
Abisko nationalpark med Lapporten, ett särpräglat minne från istiden i bakgrunden, lockar utländska besökare till den svenska fjällvärlden sommartid. Foto: Torbjörn Messner
Inrikes

Svenska fjäll lockar utländska besökare

Lotta Svedin

STF:s fjällstationer och de flesta destinationsbolag med verksamhet i den svenska fjällvärlden tror att antalet utländska besökare kommer att bli något högre i år än förra sommaren. Utländska besökare är ofta väl utrustade men mindre fjällvana. Det visar en ny undersökning gjord av fjällsäkerhetsrådet.

Årets enkätundersökning från Naturvårdsverkets fjällsäkerhetsråd gjordes mellan mitten av juni och början av juli. I enkäten till fjälldestinationer och fjällstationer ställdes frågor om utveckling och trender i de svenska fjällen. 

I tidigare undersökningar har man sett att de utländska besökarna i den svenska fjällvärlden huvudsakligen kommer från Danmark, Frankrike, Nederländerna, Storbritannien och Tyskland. 

Åtta av tio i årets enkätundersökning svarar att de bedömer att det blir fler utländska besökare i år och många tror att det är den svaga kronan som lockar turisterna till Sverige.

På frågan om hur de utländska besökarnas generella fjällvana är jämfört med en genomsnittlig svensk besökare, svarar 44 procent att det inte är någon skillnad medan nästan lika många, 39 procent, anser att de är något mindre fjällvana. 

– De internationella besökarna är ofta välutrustade men ofta oförberedda på de snabba väderväxlingarna i fjällen. Därför är det så viktigt att nå dem inför ett besök för att förbereda dem på vad som gör de svenska fjällen speciella. Många överskattar också sin förmåga att navigera i den ibland komplicerade fjällterrängen, säger Per-Olov Wikberg, i ett pressmeddelande.

Enligt enkätsvaren är de tre vanligaste misstagen bland fjällbesökarna sommartid att lita på mobiltelefonens täckning, underskatta de snabba väderförändringarna och överskatta sin egen kondition.

Därefter följer att underskatta avstånd, låta bli att meddela sin färdväg, olämplig klädsel för aktiviteten eller fel utrustning.

Enkätsvaren visar att det inte alltid finns fjällsäkerhetsinformation på andra språk på fjällstationerna och destinationerna. Bara drygt hälften anger att de har fjällsäkerhetsinformation på engelska, en del har även på andra språk medan några inte vet.

– Polisens fjällräddning får varje år ett antal larm via andra länders räddningstjänster beroende på att utländska besökare inte alltid vet hur de ska kontakta fjällräddningen. Genom att som vandrare bidra med information om vid vilken tidpunkt man passerar vindskydd och fjällstationer samt genom att ange planerad färdväg, underlättar man för Fjällräddningen om de behöver rycka ut, säger Per-Olov Wikberg.

Bland dem som svarade på enkäten finns destinationsbolag i Sälen, Idre, Funäsfjällen, Vemdalen och Swedish Lapland samt STF:s fjällstationer i Abisko, Kebnekaise och Saltoluokta. 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024