loadingEn söndag på landet påminner oss om poeten Stig Johanssons ord: ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet.” Foto: Bertrand Tavernier och Bruno de Keyzer
En söndag på landet påminner oss om poeten Stig Johanssons ord: ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet.” Foto: Bertrand Tavernier och Bruno de Keyzer
Film

Som en tavla som rör sig

Anton Carlson

Det är nu fyrtio år sedan den franska filmen En söndag på landet hade premiär. Den är som en tavla i sin stilla skönhet. Vi följer en förmögen familj under en dag, i det tidiga 1900-talet. Dagen skymmer mot afton och en ny tid stundar.

Ett sätt att beskriva filmkonsten är att det är en rörlig tavla som låter. Likheten med målarkonsten är något som sällan beaktas av filmskapare, men det gör Bertrand Tavernier i En söndag på landet. Som titeln anger har den sin utgångspunkt i en dag och en plats snarare än i en berättelse.

Året är 1912 och vi befinner oss på den förmögne och åldrade konstnären Monsieur Ladmirals marker. Om söndagarna kommer hans son, sonhustru och tre barnbarn på besök. Denna söndag kommer även hans dotter, vilket är sällsynt. Inget uppseendeväckande sker egentligen under dagen, utan vi får en inblick i familjens liv och i hur en tidsepok närmar sig sitt slut liksom döden stundar för den gamle.

Un Dimanche à la Campagne

Orginaltitel: Un Dimanche à la Campagne

Premiärår: 1984

Regissör: Bertrand Tavernier

Speltid: 90 minuter

 

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn söndag på landet påminner oss om poeten Stig Johanssons ord: ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet.” Foto: Bertrand Tavernier och Bruno de Keyzer
En söndag på landet påminner oss om poeten Stig Johanssons ord: ”Alla dessa dagar som kom och gick / inte visste jag att det var livet.” Foto: Bertrand Tavernier och Bruno de Keyzer
Film

Som en tavla som rör sig

Anton Carlson

Det är nu fyrtio år sedan den franska filmen En söndag på landet hade premiär. Den är som en tavla i sin stilla skönhet. Vi följer en förmögen familj under en dag, i det tidiga 1900-talet. Dagen skymmer mot afton och en ny tid stundar.

Ett sätt att beskriva filmkonsten är att det är en rörlig tavla som låter. Likheten med målarkonsten är något som sällan beaktas av filmskapare, men det gör Bertrand Tavernier i En söndag på landet. Som titeln anger har den sin utgångspunkt i en dag och en plats snarare än i en berättelse.

Året är 1912 och vi befinner oss på den förmögne och åldrade konstnären Monsieur Ladmirals marker. Om söndagarna kommer hans son, sonhustru och tre barnbarn på besök. Denna söndag kommer även hans dotter, vilket är sällsynt. Inget uppseendeväckande sker egentligen under dagen, utan vi får en inblick i familjens liv och i hur en tidsepok närmar sig sitt slut liksom döden stundar för den gamle.

Un Dimanche à la Campagne

Orginaltitel: Un Dimanche à la Campagne

Premiärår: 1984

Regissör: Bertrand Tavernier

Speltid: 90 minuter

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024