loadingSjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Den svenska isbrytarflottan utgår från Luleå utom den största, Oden, som har Helsingborg som hemmahamn. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Den svenska isbrytarflottan utgår från Luleå utom den största, Oden, som har Helsingborg som hemmahamn. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Isbrytare har arbetat dubbelt så hårt i vinter

Leif Kasvi och Tomas Bengtsson/TT

De svenska isbrytarna har fördubblat sina insatser jämfört med förra vintern – både i arbetade timmar och i antal fartyg som fått hjälp. Den här vintern blev isen också tjockare och hårdare än de senaste säsongerna.

Sjöfartsverket har just nu fem isbrytare igång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Annika Hjelmsten, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, har gått igenom statsisbrytarnas insatser hittills den här säsongen. Statistiken gäller från början av december 2023 fram till mitten av april i år.

Isbrytare

Sjöfartsverket har de fem statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Till nästa säsong tillkommer statsisbrytaren Idun, som köptes i år. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I år har de externa resurserna ökat betydligt. Sjöfartsverket har hyrt in fem externa båtar.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Den svenska isbrytarflottan utgår från Luleå utom den största, Oden, som har Helsingborg som hemmahamn. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets isbrytare Atle vid kaj i hamnen i Luleå. Den svenska isbrytarflottan utgår från Luleå utom den största, Oden, som har Helsingborg som hemmahamn. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Isbrytare har arbetat dubbelt så hårt i vinter

Leif Kasvi och Tomas Bengtsson/TT

De svenska isbrytarna har fördubblat sina insatser jämfört med förra vintern – både i arbetade timmar och i antal fartyg som fått hjälp. Den här vintern blev isen också tjockare och hårdare än de senaste säsongerna.

Sjöfartsverket har just nu fem isbrytare igång: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Annika Hjelmsten, driftoperatör på Sjöfartsverkets isbrytarledning, har gått igenom statsisbrytarnas insatser hittills den här säsongen. Statistiken gäller från början av december 2023 fram till mitten av april i år.

Isbrytare

Sjöfartsverket har de fem statsisbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Till nästa säsong tillkommer statsisbrytaren Idun, som köptes i år. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I år har de externa resurserna ökat betydligt. Sjöfartsverket har hyrt in fem externa båtar.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett nära samarbete om isbrytningen. Det kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024