loadingSébastien Ogier, Frankrike, VW Polo. (Foto: Arkivbild. Micke Fransson / TT)
Sébastien Ogier, Frankrike, VW Polo. (Foto: Arkivbild. Micke Fransson / TT)
Sport

Svenska rallyt blir av trots allt

TT

Svenska rallyt blir av trots allt. Det gillar inte världsmästaren Sébastien Ogier.

– Det finns ingen poäng i att vara här. Jag vet inte vem som tagit det här beslutet. Det är helt idiotiskt, säger han till Värmlands Folkblad.

Fransmannen var inte alls nöjd efter att han på onsdagen testat rallyvägarna i Norge och Värmland.

– Vi såg de två bästa sträckorna av rallyt i Norge. Men det är allt. Resten av rallyt är inte möjligt att köra enligt mig. Jag förstår inte ens varför vi genomför rekognoseringen. Vi förstör vägarna av ingen anledning alls, säger han till VF.

Det varma vädret har kortat av det svenska rallyt rejält. Förhoppningsvis – om den kyla som meteorologerna säger ska komma verkligen kommer – kan de köra 240 kilometer rally av de ursprungliga 321.

Det skulle innebära att det fortfarande delas ut fulla VM-poäng, och att det går att kora en värdig vinnare.

Men Sébastien Ogier ifrågasätter bland annat säkerheten om tävlingen genomförs. Han tycker att den rimligaste vore att ställa in rallyt.

– Jag vet att det är ett väldigt svårt beslut för alla… Men det är helt enkelt inte möjligt att köra den här gången. Jag är ledsen för alla problem det skulle innebära men det skulle vara alldeles för farligt att försöka köra på grusvägarna. Dubbdäcken är inte anpassade för det.

Tajt i fjol

Allt talar dock för att det förkortade rallyt genomförs enligt plan och inleds på fredagen.

– Vi kör som planerat. Vi har redan jobbat i några dagar för att försöka lösa situationen och vi är fortsatt positiva, säger Jarmo Mahonen, rallychef i Internationella bilsportförbundet FIA, till Värmlands Folkblad.

Fjolårets rally blev det tätaste i modern tid.

Fakta: Svenska förare i svenska rallyt
  • WRC2/RC2: Pontus Tidemand, Skoda, Fredrik Åhlin, Ford, Emil Bergkvist, Citroën.
  • RC2: Thomas Thunström, Citroën, Johan Kristoffersson, Skoda, Mattias Jirvelius, Ford, Lars Stugemo, Ford, Glenn Ström, Skoda, Joakim Roman, Citroën, Fredrik Alsdal, Ford.
  • RC4: Mattias Adielsson, Peugeot, Daniel Röjsel, Ford, Lasse Storm, Ford.

Det skiljde bara 4,6 sekunder – omräknat till 162,84 meter – mellan de tre ledarbilarna inför den avslutande kortsträckan. Till slut var det just Sébastien Ogier som vann, före belgaren Thierry Neuville och norrmannen Andreas Mikkelsen.

Fjolårets VM-tvåa Jari-Matti Latvala tvingades bryta då, och bröt även årets premiär i Monte Carlo.

– Jag älskar att köra på snö. Det är ingen tvekan om att det är svårare att åka till Sverige utan poäng än det skulle ha varit efter ett bra resultat i Monte Carlo. Men det är inget att göra åt nu. Det positiva är att jag nu får en bättre startplacering, säger Latvala.

Tideman årsdebuterar

Konkurrensen från svenskarna är dock marginell.

Det saknas helt svenskar i den stora WRC-klassen, bilsportprofiler som Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson ställer upp i mindre klasser.

Tidemand inleder sin WRC2-säsong i Sverige.

– Det är givetvis tråkigt att vi förmodligen inte får ett klassiskt Rally Sweden med snövallar och ett vitt landskap, men vädret kan vi inte påverka. All respekt till arrangörerna som jobbar hårt för att det faktiskt ska bli ett rally, nu är det upp till tävlande och publik att göra det bästa av det och se till att det bli en folkfest som vanligt, säger han på sin hemsida.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingSébastien Ogier, Frankrike, VW Polo. (Foto: Arkivbild. Micke Fransson / TT)
Sébastien Ogier, Frankrike, VW Polo. (Foto: Arkivbild. Micke Fransson / TT)
Sport

Svenska rallyt blir av trots allt

TT

Svenska rallyt blir av trots allt. Det gillar inte världsmästaren Sébastien Ogier.

– Det finns ingen poäng i att vara här. Jag vet inte vem som tagit det här beslutet. Det är helt idiotiskt, säger han till Värmlands Folkblad.

Fransmannen var inte alls nöjd efter att han på onsdagen testat rallyvägarna i Norge och Värmland.

– Vi såg de två bästa sträckorna av rallyt i Norge. Men det är allt. Resten av rallyt är inte möjligt att köra enligt mig. Jag förstår inte ens varför vi genomför rekognoseringen. Vi förstör vägarna av ingen anledning alls, säger han till VF.

Det varma vädret har kortat av det svenska rallyt rejält. Förhoppningsvis – om den kyla som meteorologerna säger ska komma verkligen kommer – kan de köra 240 kilometer rally av de ursprungliga 321.

Det skulle innebära att det fortfarande delas ut fulla VM-poäng, och att det går att kora en värdig vinnare.

Men Sébastien Ogier ifrågasätter bland annat säkerheten om tävlingen genomförs. Han tycker att den rimligaste vore att ställa in rallyt.

– Jag vet att det är ett väldigt svårt beslut för alla… Men det är helt enkelt inte möjligt att köra den här gången. Jag är ledsen för alla problem det skulle innebära men det skulle vara alldeles för farligt att försöka köra på grusvägarna. Dubbdäcken är inte anpassade för det.

Tajt i fjol

Allt talar dock för att det förkortade rallyt genomförs enligt plan och inleds på fredagen.

– Vi kör som planerat. Vi har redan jobbat i några dagar för att försöka lösa situationen och vi är fortsatt positiva, säger Jarmo Mahonen, rallychef i Internationella bilsportförbundet FIA, till Värmlands Folkblad.

Fjolårets rally blev det tätaste i modern tid.

Fakta: Svenska förare i svenska rallyt
  • WRC2/RC2: Pontus Tidemand, Skoda, Fredrik Åhlin, Ford, Emil Bergkvist, Citroën.
  • RC2: Thomas Thunström, Citroën, Johan Kristoffersson, Skoda, Mattias Jirvelius, Ford, Lars Stugemo, Ford, Glenn Ström, Skoda, Joakim Roman, Citroën, Fredrik Alsdal, Ford.
  • RC4: Mattias Adielsson, Peugeot, Daniel Röjsel, Ford, Lasse Storm, Ford.

Det skiljde bara 4,6 sekunder – omräknat till 162,84 meter – mellan de tre ledarbilarna inför den avslutande kortsträckan. Till slut var det just Sébastien Ogier som vann, före belgaren Thierry Neuville och norrmannen Andreas Mikkelsen.

Fjolårets VM-tvåa Jari-Matti Latvala tvingades bryta då, och bröt även årets premiär i Monte Carlo.

– Jag älskar att köra på snö. Det är ingen tvekan om att det är svårare att åka till Sverige utan poäng än det skulle ha varit efter ett bra resultat i Monte Carlo. Men det är inget att göra åt nu. Det positiva är att jag nu får en bättre startplacering, säger Latvala.

Tideman årsdebuterar

Konkurrensen från svenskarna är dock marginell.

Det saknas helt svenskar i den stora WRC-klassen, bilsportprofiler som Pontus Tidemand och Johan Kristoffersson ställer upp i mindre klasser.

Tidemand inleder sin WRC2-säsong i Sverige.

– Det är givetvis tråkigt att vi förmodligen inte får ett klassiskt Rally Sweden med snövallar och ett vitt landskap, men vädret kan vi inte påverka. All respekt till arrangörerna som jobbar hårt för att det faktiskt ska bli ett rally, nu är det upp till tävlande och publik att göra det bästa av det och se till att det bli en folkfest som vanligt, säger han på sin hemsida.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024