loadingRäddningsarbete vid tågvraket nära Kanpur på söndagen. (Foto: Rajesh Kumar Singh)
Räddningsarbete vid tågvraket nära Kanpur på söndagen. (Foto: Rajesh Kumar Singh)
Utrikes

Över 100 döda i tåginferno

Epoch Times

– Vi vaknade av en stor smäll, berättar en passagerare.

Han överlevde kraschen, men över 100 andra förolyckades när expresståget mellan de indiska städerna Patna och Indore spårade ur mitt i natten.

– Det var beckmörkt och ljudet var öronbedövande, fortsätter passageraren inför medieuppbådet på söndagen.

– Jag har sådan tur som lever.

Det är en lång resa, de 170 milen mellan Patna i delstaten Bihar och Indore i Madhya Pradesh tar över ett dygn att tillryggalägga. Och mitt i natten till söndagen antas de allra flesta ombord expresståget ha sovit när 14 av vagnarna av oklar anledning flög av rälsen i ett isolerat område nära Kanpur i Uttar Pradesh.

Stillbild ur tv-sändning från olycksplatsen. (Foto: KK Productions/AP)

Stillbild ur tv-sändning från olycksplatsen. (Foto: KK Productions/AP)

Stora räddningsuppbåd skickades till platsen, och det hittade antalet offer ökade under dagen.

– Dödssiffran är över 100 nu, säger polischefen Daljit Singh Chawdhary enligt nyhetsbyrån AFP.

Det gör tågolyckan till den värsta i Indien sedan 2010, då uppemot 150 liv krävdes när ett persontåg körde in i ett godståg i Västbengalen.

Indiens inrikesminister Rajnath Singh säger att den nationella katastrofstyrkan har tillkallats, enligt nyhetsbyråer.

Premiärminister Narendra Modi skriver på Twitter att han ”våndas bortom ord” över förlusten av liv.

(TT)

Järnvägar för biljoner
Indiens järnvägsnätverk är ett av världens största – och äldsta. Delvis är det ett arv från den brittiska kolonialtiden, som bidrar till att tåg har en stabil roll som det vanligaste resesättet för långdistansresor i det stora landet. Men rälsnätet är underfinansierat och olyckor inträffar relativt ofta.
2012 beskrev enligt nyhetsbyrån AFP en regeringsrapport de cirka 15 000 dödsoffren årligen som en ständigt pågående massaker.
Å andra sidan är situationen på de indiska vägarna ännu värre. Där krävs enligt Världshälsoorganisationen WHO uppemot 240 000 liv varje år. Det innebär över 27 döda varje timme.
Premiärminister Modi har lovat en nystart för järnvägssystemet. Förra året meddelade regeringen att man vill satsa 8,5 biljoner rupier (över 1 100 miljarder kronor) under fem år på att modernisera järnvägarna.
En del av pengarna går till att bygga nya höghastighetslinjer, av den typ som även Sverige funderar på. Den första ska stå klar mellan Ahmedabad och Bombay om sex år.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingRäddningsarbete vid tågvraket nära Kanpur på söndagen. (Foto: Rajesh Kumar Singh)
Räddningsarbete vid tågvraket nära Kanpur på söndagen. (Foto: Rajesh Kumar Singh)
Utrikes

Över 100 döda i tåginferno

Epoch Times

– Vi vaknade av en stor smäll, berättar en passagerare.

Han överlevde kraschen, men över 100 andra förolyckades när expresståget mellan de indiska städerna Patna och Indore spårade ur mitt i natten.

– Det var beckmörkt och ljudet var öronbedövande, fortsätter passageraren inför medieuppbådet på söndagen.

– Jag har sådan tur som lever.

Det är en lång resa, de 170 milen mellan Patna i delstaten Bihar och Indore i Madhya Pradesh tar över ett dygn att tillryggalägga. Och mitt i natten till söndagen antas de allra flesta ombord expresståget ha sovit när 14 av vagnarna av oklar anledning flög av rälsen i ett isolerat område nära Kanpur i Uttar Pradesh.

Stillbild ur tv-sändning från olycksplatsen. (Foto: KK Productions/AP)

Stillbild ur tv-sändning från olycksplatsen. (Foto: KK Productions/AP)

Stora räddningsuppbåd skickades till platsen, och det hittade antalet offer ökade under dagen.

– Dödssiffran är över 100 nu, säger polischefen Daljit Singh Chawdhary enligt nyhetsbyrån AFP.

Det gör tågolyckan till den värsta i Indien sedan 2010, då uppemot 150 liv krävdes när ett persontåg körde in i ett godståg i Västbengalen.

Indiens inrikesminister Rajnath Singh säger att den nationella katastrofstyrkan har tillkallats, enligt nyhetsbyråer.

Premiärminister Narendra Modi skriver på Twitter att han ”våndas bortom ord” över förlusten av liv.

(TT)

Järnvägar för biljoner
Indiens järnvägsnätverk är ett av världens största – och äldsta. Delvis är det ett arv från den brittiska kolonialtiden, som bidrar till att tåg har en stabil roll som det vanligaste resesättet för långdistansresor i det stora landet. Men rälsnätet är underfinansierat och olyckor inträffar relativt ofta.
2012 beskrev enligt nyhetsbyrån AFP en regeringsrapport de cirka 15 000 dödsoffren årligen som en ständigt pågående massaker.
Å andra sidan är situationen på de indiska vägarna ännu värre. Där krävs enligt Världshälsoorganisationen WHO uppemot 240 000 liv varje år. Det innebär över 27 döda varje timme.
Premiärminister Modi har lovat en nystart för järnvägssystemet. Förra året meddelade regeringen att man vill satsa 8,5 biljoner rupier (över 1 100 miljarder kronor) under fem år på att modernisera järnvägarna.
En del av pengarna går till att bygga nya höghastighetslinjer, av den typ som även Sverige funderar på. Den första ska stå klar mellan Ahmedabad och Bombay om sex år.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024