loadingWu Daozi, Kinas målande vise man. (Illustratör: SM Yang, Epoch Times)
Wu Daozi, Kinas målande vise man. (Illustratör: SM Yang, Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Wu Daozi – det kinesiska måleriets vise man

David Wu & Barbro Plogander, Epoch Times
Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

Wu Daozi levde runt år 686 ~ 760 e.Kr. och var Tangdynastins förnämste konstnär. Wus målningar täcker ett brett spektrum av personer, gudomar, Buddha, fåglar, blommor, landskap, vagnar och vapen, broar och byggnader etcetera. Han var speciellt bra på att måla personer och Buddha och har i över tusen år respekterats som ”Måleriets vise man” i Kina.

Wu Daozi var rättfram av naturen och hans målningar var magnifika med flytande penseldrag som satte fokus på inre andlig styrka snarare än på triviala detaljer. De flesta av Wu Daozis målningar och väggmålningar slutfördes vid ett enda tillfälle. Det sägs att när Wu Daozi målade glorian runt Buddhas huvud på en väggmålning, gjorde han inga förarbeten utan målade dit glorian och lade sedan direkt ifrån sig penslarna.

Kejsaren av Tang skickade en dag Wu Daozi för att betrakta en flod och sedan måla av den. Wu kom tillbaka och bad om en bunt vanligt siden. Inom loppet av en enda dag hade konstnären målat 480 kilometer av flodstrandens natur på sidenet utan några förberedande skisser.  Samma mängd arbete skulle ha tagit annan hovmålare några månader att slutföra.

Det finns en historia
om när han var tvungen att förbereda hemgiften inför sin dotters bröllop enligt den tidens sed.  Även om han var en erkänd konstnär gjorde han många välgörenhetsmålningar och kunde inte ge en generös bröllopsgåva till sin dotter. Så till dotterns hemgift målade han dygnet runt och packade ner målningarna i en ask som hemgift.

Svärsonen var en girig och snobbig människa. När han varken såg guld eller smycken i hemgiften utan bara några målningar som han inte förstod att uppskatta, sjöd han av ilska. En dag när Wu Daozis dotter var ute tog han fram målningarna från lådan, och utan att titta på dem började han bränna alla målningarna en efter en.

Wu Daozis dotter kom tillbaka precis i tid för att rädda den sista målningen, en teckning på en filt av siden. Efter ett gräl, fick hustrun ensam sova i en tom säng med bara målningen över sig.

Nästa morgon vaknade maken upp och såg sin maka ligga under en ny filt. När hustru rullade ihop filten återgick den till en målarrulle. Bedövad av målningens livfullhet var maken mållös och djupt ångerfull.

Alla dessa legendariska myter beror på att Wu Daozi hade uppnått en hög nivå i sitt konstnärskap. Hans mest berömda målningar är buddhistiska målningar där kinesiska särdrag och kläder användes. Att religiösa teman fick kinesisk utformning fick stort inflytande på kommande generationer.

I Kinas historia har det inte funnits någon konstnär som kunnat konkurrera med Wu Daozi.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingWu Daozi, Kinas målande vise man. (Illustratör: SM Yang, Epoch Times)
Wu Daozi, Kinas målande vise man. (Illustratör: SM Yang, Epoch Times)
Traditionell kinesisk kultur

Wu Daozi – det kinesiska måleriets vise man

David Wu & Barbro Plogander, Epoch Times
Sedan lång tid tillbaka har Kina varit känt som ”Mittens Rike”. Benämningen har en djup innebörd och beskriver ett land där gudomliga varelser och människor en gång i tiden levde sida vid sida. Den traditionella kinesiska kulturen anses vara en ”gudomligt” inspirerad kultur, och är den enda kultur i världen som har 5 000 år av kontinuerligt nedtecknad historia. Den har efterlämnat otaliga litterära klassiker, historiska dokument, kulturlämningar och nationella förteckningar som speglar dess enorma omfattning.

Wu Daozi levde runt år 686 ~ 760 e.Kr. och var Tangdynastins förnämste konstnär. Wus målningar täcker ett brett spektrum av personer, gudomar, Buddha, fåglar, blommor, landskap, vagnar och vapen, broar och byggnader etcetera. Han var speciellt bra på att måla personer och Buddha och har i över tusen år respekterats som ”Måleriets vise man” i Kina.

Wu Daozi var rättfram av naturen och hans målningar var magnifika med flytande penseldrag som satte fokus på inre andlig styrka snarare än på triviala detaljer. De flesta av Wu Daozis målningar och väggmålningar slutfördes vid ett enda tillfälle. Det sägs att när Wu Daozi målade glorian runt Buddhas huvud på en väggmålning, gjorde han inga förarbeten utan målade dit glorian och lade sedan direkt ifrån sig penslarna.

Kejsaren av Tang skickade en dag Wu Daozi för att betrakta en flod och sedan måla av den. Wu kom tillbaka och bad om en bunt vanligt siden. Inom loppet av en enda dag hade konstnären målat 480 kilometer av flodstrandens natur på sidenet utan några förberedande skisser.  Samma mängd arbete skulle ha tagit annan hovmålare några månader att slutföra.

Det finns en historia
om när han var tvungen att förbereda hemgiften inför sin dotters bröllop enligt den tidens sed.  Även om han var en erkänd konstnär gjorde han många välgörenhetsmålningar och kunde inte ge en generös bröllopsgåva till sin dotter. Så till dotterns hemgift målade han dygnet runt och packade ner målningarna i en ask som hemgift.

Svärsonen var en girig och snobbig människa. När han varken såg guld eller smycken i hemgiften utan bara några målningar som han inte förstod att uppskatta, sjöd han av ilska. En dag när Wu Daozis dotter var ute tog han fram målningarna från lådan, och utan att titta på dem började han bränna alla målningarna en efter en.

Wu Daozis dotter kom tillbaka precis i tid för att rädda den sista målningen, en teckning på en filt av siden. Efter ett gräl, fick hustrun ensam sova i en tom säng med bara målningen över sig.

Nästa morgon vaknade maken upp och såg sin maka ligga under en ny filt. När hustru rullade ihop filten återgick den till en målarrulle. Bedövad av målningens livfullhet var maken mållös och djupt ångerfull.

Alla dessa legendariska myter beror på att Wu Daozi hade uppnått en hög nivå i sitt konstnärskap. Hans mest berömda målningar är buddhistiska målningar där kinesiska särdrag och kläder användes. Att religiösa teman fick kinesisk utformning fick stort inflytande på kommande generationer.

I Kinas historia har det inte funnits någon konstnär som kunnat konkurrera med Wu Daozi.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024