loadingWinnerbäck på topp i Trädgårdsföreningen. Och visst fick publiken höra gamla favoriter som "Jag är ingen soldat", svensktoppshitten "Om du lämnade mig nu", "Elegi", "Dunkla rum", "Solen i ögonen" etc., etc.. (Foton: Anders Eriksson, Epoch Times Sverige)
Winnerbäck på topp i Trädgårdsföreningen. Och visst fick publiken höra gamla favoriter som "Jag är ingen soldat", svensktoppshitten "Om du lämnade mig nu", "Elegi", "Dunkla rum", "Solen i ögonen" etc., etc.. (Foton: Anders Eriksson, Epoch Times Sverige)
Hälsa & Livsstil

Winnerbäck gjorde sitt jobb

Anders Eriksson

Konserten på Trädgår’n inleds med att Lars Winnerbäck ensam sjunger några låtar. Det är som en privat konsert mellan Lasse och de trognaste fansen som kan alla texter och som glatt sjunger med. Bakom det stora skynket väntar de övriga sju musikanterna och när skynket faller är showen igång på riktigt.

Det är tight och tufft och de elektriska instrumenten överröstar tyvärr de två violinisterna åtminstone i de rockiga låtarna. Jag måste erkänna att jag saknar Hovet lite grand, men Lasse har publiken i sitt grepp utan att behöva anstränga sig nämnvärt.

Jag tycker att herr Winnerbäck är betydligt mer avslappnad på scen än när jag såg honom och Hovet för några år sedan. Han berättar lite anekdoter och verkar trivas som fisken i vattnet bland alla dessa människor.

Det är väl låtarna som har skapat minnen och känslor hos så många svenskar som gör honom så stor. Texterna ger upplevelser och associationer som fastnar och berör människor på likande sätt som Lundell gjorde under sin storhetstid på sjuttiotalet.

Jag kan dock inte förstå varför Winnerbäck envisas med att sjunga låtarna i sitt låga tonregister. Han är ju ingen bassångare och det låter hur bra som helst de få gånger han sjunger i ”tenorläget”. Men detta är ju inget som fansen bryr sig om. Det vill ha honom som han är, och det är väl så det ska vara kanske.

I slutet av konserten visas snygga videoklipp på en jätteduk bakom scenen, och så småningom visar bilderna vad som sker på scen från olika konstnärliga vinklar. Det är verkligen snyggt!

Stämningen är på topp under presentationen av bandet till skönt pianospel av den musiker som hängt med Lasse längst, Johan Persson. Och sedan bryter som väntat ”Jag hugger i sten” ut som sista nummer följt av ett antal extranummer. När scenljusen släckts vandrar tusentals lyckliga svenskar lugnt och städat ut i sommarnatten – en upplevelse rikare.

Anders Eriksson är sångare och låtskrivare. Han skriver musikrecensioner för Epoch Times och på sin blogg MusicForFreedom.net.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingWinnerbäck på topp i Trädgårdsföreningen. Och visst fick publiken höra gamla favoriter som "Jag är ingen soldat", svensktoppshitten "Om du lämnade mig nu", "Elegi", "Dunkla rum", "Solen i ögonen" etc., etc.. (Foton: Anders Eriksson, Epoch Times Sverige)
Winnerbäck på topp i Trädgårdsföreningen. Och visst fick publiken höra gamla favoriter som "Jag är ingen soldat", svensktoppshitten "Om du lämnade mig nu", "Elegi", "Dunkla rum", "Solen i ögonen" etc., etc.. (Foton: Anders Eriksson, Epoch Times Sverige)
Hälsa & Livsstil

Winnerbäck gjorde sitt jobb

Anders Eriksson

Konserten på Trädgår’n inleds med att Lars Winnerbäck ensam sjunger några låtar. Det är som en privat konsert mellan Lasse och de trognaste fansen som kan alla texter och som glatt sjunger med. Bakom det stora skynket väntar de övriga sju musikanterna och när skynket faller är showen igång på riktigt.

Det är tight och tufft och de elektriska instrumenten överröstar tyvärr de två violinisterna åtminstone i de rockiga låtarna. Jag måste erkänna att jag saknar Hovet lite grand, men Lasse har publiken i sitt grepp utan att behöva anstränga sig nämnvärt.

Jag tycker att herr Winnerbäck är betydligt mer avslappnad på scen än när jag såg honom och Hovet för några år sedan. Han berättar lite anekdoter och verkar trivas som fisken i vattnet bland alla dessa människor.

Det är väl låtarna som har skapat minnen och känslor hos så många svenskar som gör honom så stor. Texterna ger upplevelser och associationer som fastnar och berör människor på likande sätt som Lundell gjorde under sin storhetstid på sjuttiotalet.

Jag kan dock inte förstå varför Winnerbäck envisas med att sjunga låtarna i sitt låga tonregister. Han är ju ingen bassångare och det låter hur bra som helst de få gånger han sjunger i ”tenorläget”. Men detta är ju inget som fansen bryr sig om. Det vill ha honom som han är, och det är väl så det ska vara kanske.

I slutet av konserten visas snygga videoklipp på en jätteduk bakom scenen, och så småningom visar bilderna vad som sker på scen från olika konstnärliga vinklar. Det är verkligen snyggt!

Stämningen är på topp under presentationen av bandet till skönt pianospel av den musiker som hängt med Lasse längst, Johan Persson. Och sedan bryter som väntat ”Jag hugger i sten” ut som sista nummer följt av ett antal extranummer. När scenljusen släckts vandrar tusentals lyckliga svenskar lugnt och städat ut i sommarnatten – en upplevelse rikare.

Anders Eriksson är sångare och låtskrivare. Han skriver musikrecensioner för Epoch Times och på sin blogg MusicForFreedom.net.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024