loadingTunga moln över ett bostadsområde nära vulkanen Eyjafjallajökull, 17 maj 2010. (Heidar Kristjansson/AFP/Getty Images)
Tunga moln över ett bostadsområde nära vulkanen Eyjafjallajökull, 17 maj 2010. (Heidar Kristjansson/AFP/Getty Images)
Utrikes

Vulkanaska bra affär för tågen

June Kellum, Epoch Times

Det askmoln som tidigare i år befann sig över europeiskt luftrum innebar bra affärer för de europeiska tågbolagen. Molnet ledde till fler än 100 000 inställda flygavgångar och påverkade fler än 10 miljoner passagerare.

Höghastighetståget mellan London och Bryssel transporterade hundra tusen extra personer under luftkrisen och hade totalt 4,6 miljoner passagerare under den första halvan av året.

Företaget tillkännagav en ökning av intäkterna med 18 procent det första halvåret, vilka uppgick till 620 miljoner dollar.

Enligt Eurostar är ökningen inte helt och hållet ett resultat av askmolnet, utan speglade även en uppgång i affärsvärlden.

Det internationella flygtransportförbundet uppskattar att askmolnet orsakat en förlust på 1,7 miljarder dollar för flygindustrin.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/39678/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTunga moln över ett bostadsområde nära vulkanen Eyjafjallajökull, 17 maj 2010. (Heidar Kristjansson/AFP/Getty Images)
Tunga moln över ett bostadsområde nära vulkanen Eyjafjallajökull, 17 maj 2010. (Heidar Kristjansson/AFP/Getty Images)
Utrikes

Vulkanaska bra affär för tågen

June Kellum, Epoch Times

Det askmoln som tidigare i år befann sig över europeiskt luftrum innebar bra affärer för de europeiska tågbolagen. Molnet ledde till fler än 100 000 inställda flygavgångar och påverkade fler än 10 miljoner passagerare.

Höghastighetståget mellan London och Bryssel transporterade hundra tusen extra personer under luftkrisen och hade totalt 4,6 miljoner passagerare under den första halvan av året.

Företaget tillkännagav en ökning av intäkterna med 18 procent det första halvåret, vilka uppgick till 620 miljoner dollar.

Enligt Eurostar är ökningen inte helt och hållet ett resultat av askmolnet, utan speglade även en uppgång i affärsvärlden.

Det internationella flygtransportförbundet uppskattar att askmolnet orsakat en förlust på 1,7 miljarder dollar för flygindustrin.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/39678/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024