Volvo vill bli av med 4 400 tjänster
Volvos gamla logotyp. (Foto: AFP/Roberto Schmid)


Volvos koncernchefen Olof Persson var på press- och analytikerkonferensen i Stockholm på torsdagen och meddelade att antalet tjänster ska försvinna med 4 400 personer.

När AB Volvo presenterade delårsrapporten för det tredje kvartalet 2013 meddelades att 2 000 tjänster skulle bort. Nu är Volvo klar med sin största produktuppdatering någonsin och nu ser det ut att många fler tjänster kommer att tas bort.

Under 2014 kommer det bli en ökad effektivisering av verksamheten. Förmodligen kommer antalet konsulter att sjunka drastiskt och Persson hoppas att andra slutar frivilligt, helst vill man undvika uppsägningar.

Företaget förhandlar nu med de fackliga organisationerna. Hur många som får gå i Sverige är oklart än så länge.

– Vi är ännu inte klara med hur många som kommer att beröras i olika länder, sade Olof Persson på presskonferensen.

Nu är det bara för Volvo att hoppas på en bättre konjunktur men viktigast är att få fart på den globala efterfrågan.

Volvo lastbilar och en split avancerad kampanj