Volvo kan bli kinesiskt inom en snar framtid. Den kinesiska biltillverkaren Zhejiang Geely Holding Group har lagt ett bud och Ford har pekat ut Geely som huvudintressent, men det finns fortfarande andra spekulanter som inte gett upp.
– Vi är oroliga inför framtiden, vad det här kommer att innebära, säger Magnus Sundemo, ordförande för Sveriges Ingenjörer på Volvo PV, till Svd. Han är en av initiativtagarna till den grupp svenska investerare med namnet Konsortium Jakob.
– Vi har haft massor av möten och telefonkontakt med Ford under dagen. Vi kommer att lägga ett bud men jag kan inte säga någon tidpunkt, sade konsortiets vd Peder Fast sent på torsdagseftermiddagen.
Konsortium Jakob är sammansatt av flera profiler inom Volvo Personvagnar (PV). Innan Ford meddelade att Geely är bolagets favoriserade budgivare fanns konsortiet med i förhandlingarna om Volvo tillsammans med det amerikanska konsortiet Crown. Igår var det oklart huruvida dörren fortfarande står öppen för de båda konsortierna.
Konsortium Jakob har närmare ett tiotal finansiärer i ryggen, både svenska och utländska. Enligt Peder Fast är det till konsortiets fördel att de känner Volvo PV och kan se företagets styrkor och möjligheter.
– Vi är Volvo. Och vi har de anställda på vår sida, säger Peder Fast till Svd.
Det spekuleras i att Geely är villigt att betala två miljarder dollar, cirka 14 miljarder kronor för Volvo. Peder Fast vet inte vad Geely har lagt för bud men han säger att Konsortium Jakob avser att lägga ett bud som kan garantera en god framtid för Volvo.
–Vi jobbar för att ha ett attraktivt bud. Vi måste säkerställa att alla våra finansiärer är säkra i sina roller inför ett bud, men vi behöver inte mer pengar i nuläget utan vi har stora seriösa finansiärer bakom oss.
Om Ford väljer att sälja till Geely kommer det för att innebära det största kinesiska förvärvet av utländska biltillgångar. Det kan ge Geely den moderna teknologi som krävs för att kunna uppgradera sina bilar på den kinesiska marknaden.
Li Shufu, Geelys vd, säger sig vara säker på att ta hem Volvoaffären, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Li är också en av de tolv vinnarna av priset för årets entreprenörer i Kina, (Ernst & Young’s Entrepreneur of the Year China 2009 award). När han tog emot sitt pris sade han:
– Vi kommer att fortsätta arbeta hårt och föra Geely till varje hörn i världen.
Li sade även till Reuters att deras avsikt med att köpa Volvo är att förbättra Geelys strategiska utveckling när den söker sig till den globala arenan.
– Vi söker en väg ut i världen, sade Li.
Men om Volvos varumärke samtidigt ska kunna bevaras måste Volvo fortsätta vara oberoende.
– Det är viktigt att Geely och Volvo hålls separata och att inte det blir någon mix, eller att de börjar bygga en kinesisk Volvo. Om Geely ger Volvo frihet att fortsätta utvecklas kan detta bli bra, säger Ferdinand Dudenhöffer, bilanalytiker vid det tyska Duisburg-Essen-universitetet, till Svd.
Geelys talesperson i Peking, Yuan Xiaolin, gav löfte i ett samtal med Svd Näringsliv om att företaget kommer att satsa på Volvo som ett eget bolag och ha kvar tillverkningen i Göteborg.
Men om Volvoarbetarna har kvar sina jobb om fem år kunde Yuan Xiaolin inte lova i ett samtal med Svd Näringsliv i går.