Volvo har lovat åtgärda fel på 150 bussar som indiska bussbolag har framfört klagomål på för diverse brister. Ingen ekonomisk ersättning mer än vissa rabatter på service och reservdelar ingår i överenskommelsen.
-Vi ska tillsammans med tekniker besöka dem och gå igenom bussarna ordentligt för att åtgärda det som de är missnöjda med, säger Volvo Bussars presschef Per-Martin Johansson.
Dessutom ska Volvo, enligt tidigare planer, öppna en serviceverkstad i Bombayområdet, där de 50-tal bolag som klagat har sin verksamhet.
Missnöjet uppmärksammades för en tid sedan i tidningen Indian Express, där bussägarna bland annat klagade över att bussarna var i så dåligt skick att delar kan lossna och skada människor.
Klagomålen framfördes till Volvo via en nystartad organisation som också krävde ekonomisk ersättning med motsvarande 48 000 kronor per buss.
-Kunderna är nöjda med de åtgärder vi har föreslagit, säger Johansson.
Ingen ekonomisk ersättning mer än vissa rabatter på service och reservdelar ingår i överenskommelsen.
De aktuella bussarna är tillverkade vid Volvos fabrik i Indien. Karosserna görs hos en utomstående firma, medan chassierna tillverkas av Volvo. De är i stort sett identiska med de chassier som Volvo använder till sina bussar runt om i världen.
Volvo säljer årligen några hundra bussar i Indien. Under 2005 såldes exempelvis 367 bussar.