Vokalist inspirerades av dansarnas skicklighet
Tan Chongsyong, vokalist, tog med sin mormor på Divine Performing Arts. (Foto: Yuan Li/The Epoch Times)


Lin Mingyuan, specialist inom kemi, och chef för det taiwanesiska företaget Formosa Plastic Group, går sällan på kulturella evenemang.

Men när han den 21 februari, såg Divine Performing Arts (DPA) 2009 världsturné var han nöjd. Han var också imponerad över DPA: s ansträngningar att återskapa den forna 5000-åriga kinesiska kulturen.

Den sista scenen, “Knowing the True Picture Offers Ultimate Hopeberörde Lin mycket.

Han ansåg att alla borde förstå sanningen. När man förstår sanningen, sade han, kommer man att förstå värdegrunderna i livet och därmed bidra mer till sitt arbete och samhället.

Lin tyckte att bakgrundsprojektionen som visade en Buddha som satt rakt i mitten av en roterande energi, avslöjade den kemiska strukturen på elektroner, atomer, protoner och neutroner.”Enligt fysiken, når man på en viss nivå en Buddhas tillstånd.”

– Det verkar som om naturliga fenomen överensstämmer med livet. DPA upplyser om att människor ska hålla sig till sanningen. Principerna sanning, godhet och tålamod är också naturlagar. Å andra sidan, allt som går emot naturlagarna kan inte kvarstå. DPA berättar för publiken, genom de fina föreställningarna, vilka naturlagarna är.

Lin sade att när han återvänder hem ska han allvarligt begrunda meningen med livet.

En annan teaterbesökare, Tan Chongsyong, som studerade vokalmusik under sin ungdom, hade sällskap med sin mormor, konstnären Siangjyun Han,till DPA showen.

Tan Chongsyong har fördjupat sig inom konstens värld sedan grundskolan. När han såg dansarna ”enastående” prestationer i föreställningen, var han djupt imponerad. Han älskade särskilt rollfiguren “grisen” i dansnumret ”Apkungens triumf”.

Det var inte lätt att vara i den sovande ställningen så länge, menar Tan. Dansarna lyckades fånga grisens unika charm och stil och uttrycka den i detalj och publiken fick sig ett gott skratt – inte att förglömma scenen när grisen avslutade med en handvolt från en låg pose, vilket är svårare än från normal höjd.

Tan ansåg att scenen ”Himlen väntar på oss trots förföljelse”, var underbar.

– Pappan torterades till döds och hans lilla flicka grät olyckligt. Mamman var tyngd av hjälplöshet. Detta visade tydligt hela sammanhanget och den djupa känslan rörde mig innerligen, sade han.

Han uppmärksammade att balansen och kontrollen som krävdes när dansarna lyfte endast en fot var mer krävande än den dynamiska rörelsen.

– De unga dansarna måste ha gått igenom en strikt och en grundlig träning för att uppnå en sådan professionell standard, avslutade Tan.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/12456/