Violintävling med kinesisk utmaning
NTDTV:s ordförande John Tang överlämnar en check på 10 000 dollar till guldmedaljör Nancy Zhou. (Foto: Edward Dai / The Epoch Times)


Under den sista omgången i en tävling är nerverna normalt på helspänn, då deltagarna kämpar om segern. Så var det dock inte under den sista dagen av den kinesiska International Violin Competition i New York.

Efter sista omgången samlades de tävlande och personal för lunch på Kaufman Center och delade med sig av sina erfarenheter. En röd tråd i samtalet var den unika stämningen under den här tävlingen.

– Den var så avslappnad, säger tävlande Richard Lin.

De tävlande var överens om att det inte fanns någon avundsjuka mellan deltagarna.

– Vi är som familj, säger Lin.

Pianisten Ma Changzi ackompanjerade många av de tävlande under de tre tävlingsdagarna. Hon beskrev sin uppfattning från backstage.

– Innan en tävlande gick in för att framträda klappade de andra honom på axeln och sade ”Kom igen”.

I enlighet med ambitionen att förena öst och väst, krävde tävlingen att finalisterna uppförde både Paganini och ”Butterfly Lovers”, det senare ett stycke från en kärlekshistoria som kallas den kinesiska versionen av Romeo och Julia. Den har en tydlig kinesisk ljudbild.

Att spela ett kinesiskt stycke på ett västerländskt instrument var den ultimata utmaningen för de tävlande.  De flesta kinesiska deltagare som växt upp utomlands, utbildades i den västerländska stilen och hade aldrig stött på det stycket tidigare. Även en del av dem som växt upp i Asien hade heller aldrig spelat ”Butterfly Lovers.”

Det var lärorikt. De flesta tävlande gjorde research om stycket, den underliggande berättelsen är om livet i det feodala Kina där historien utspelar sig.

Kravet på detta stycke inspirerade Yuncong Zhang, som bor i New York, att delta i tävlingen, säger hon. Hennes far, också han violinist, har alltid velat spela detta stycke, men på grund av förtryck av den traditionella kulturen i det kommunistiska Kina, fick han aldrig chansen. Nu när dottern och pappan är skilda åt på grund av det långa avståndet, var hon ännu mer motiverad att göra bättre ifrån sig.

Med så många unga toppbegåvningar var det svårt att välja ut några för de högsta utmärkelserna. Bland bedömningskriterierna fanns teknik, uttryck, förståelse för kompositörernas verk och förmågan att förmedla en kinesisk stil med västerländska metoder.

Men när det kommer till kritan är hjärtat den viktigaste ingrediensen.

– Den högsta nivån för en artist är att smälta samman med musiken och leva ut rollen. På så sätt kan de fullt ut uttrycka betydelsen av stycket. Om det bara är tekniskt och publiken inte känner att musiken når fram till dem så skulle jag säga det inte är den sortens artist som jag beundrar, sade ledaren och domaren Chen Rutang.

Alla var vinnare i årets sista omgång. De åtta i finalen fick fyra hedersomnämnanden, två brons , en silver och en vann guld.

Vid prisutdelningen fick förstapristagaren välja mellan 10 000 dollar eller en handgjord violin av taiwanesiska instrumentmakaren Su Ting-Hsuan. Då vinnaren fick välja pris direkt på scenen tvekade den sextonåriga guldmedaljören Nancy Zhou ett ögonblick innan hon valde pengarna.

Under hela tävlingen kommenterade publiken Zhous fantastiska förmåga att förmedla äkta känslorna när hon spelade. Zhou beskriver själv sitt mål: 

– Jag försöker bara förmedla vad jag själv vill säga till publiken.

I ”Butterfly Lovers” såg hon sig själv som den kvinnliga huvudpersonen, Zhu Yingtai.

– Jag har aldrig upplevt den typen av romantik, men som tjej kan jag relatera till det och jag försöker göra mitt bästa för att uppleva hennes känslor, säger Zhou.

Resultat:

Guld (10 000 dollar och en pokal eller en värdefull violin)
Nancy Zhou, Texas, USA

Silver (3 000 dollar och en pokal)
Richard R. Lin; USA

Brons: (1 000 dollar och en pokal)
Zhangtong Song, Kalifornien, USA
Yuncong Zhang, New York, USA

Enastående framträdanden (Diplom)

Shu Cheng Yang, Quebec, Kanada
Andrew Ling, Texas, USA
Shih-kai Lin, New York, USA
Chen Han Tsai, New York, USA

http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/21826/