loadingEn lokaltillverkad vinflaska från 8th Estate Winery i Hongkong, 14 september 2009. Vintillverkaren producerar områdets första "Made in Hong Kong"-märke. Hittills har man producerat över 100 000 flaskor som säljs för mellan 200 och 250 kr. (Foto: Mike Clarke/Getty Images)
En lokaltillverkad vinflaska från 8th Estate Winery i Hongkong, 14 september 2009. Vintillverkaren producerar områdets första "Made in Hong Kong"-märke. Hittills har man producerat över 100 000 flaskor som säljs för mellan 200 och 250 kr. (Foto: Mike Clarke/Getty Images)
Utrikes

Vinexpo i Hongkong, ett nytt centrum i vinbranschen

Caroline Dobson, Epoch Times

I veckan öppnade det stora vinexpot i Hongkong, med massor av viktiga aktörer inom vinindustrin på plats.

Mer än 9500 vin- och spritimportörer, grossister, återförsäljare, taxfreekunder och mat- och dryckproffs från 18 länder deltar enligt organisatörerna.

Mer än 40 event är planerade för de tre dagarna, som började igår. Förutom provningar blir det seminarier och presentationer av välkända vin- och spritexperter och specialister från branschen.

Delegationen från USA
reste till Hongkong för att försöka öppna marknaden för amerikanska viner. Handelssekreterare Gary Locke leder delegationen, och har som uppdrag att expandera den amerikanska handeln i Asien.

Hongkong har revolutionerat sin vinindustri genom att avreglera den höga importskatten 2008, som tidigare låg på 40 procent. Detta har ändrat marknaden för kvalitets- och årgångsviner i hela världen.

Serena Sutcliffe, chef för Sotheby’s internationella vinavdelning sade såhär om förändingen:
– Under första året Sotheby’s sålde vin i Asien, blev Hongkong vårt viktigaste vincentrum. Det gick om väldigt framgångsrika auktioner i New York och London.

I slutet av 2008
hade värdet på importerat vin ökat med 82 procent jämfört med 2007. Konkurrensen kan vara aggressiv. Sju andra internationella vinproducerande regioner har skrivit under avtal med Hongkong, så man marknadsför lokala kvalitetsviner, särskilt till det lokala och regionala köket, som en viktig del av den växande marknaden i Asien.

Hongkong har tagit till sig vinkännarkulturen på bred front, vilket lett till ett uppsving för turismen i regionen, såväl som vinauktioner och förvaringstjänster.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/36285/

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn lokaltillverkad vinflaska från 8th Estate Winery i Hongkong, 14 september 2009. Vintillverkaren producerar områdets första "Made in Hong Kong"-märke. Hittills har man producerat över 100 000 flaskor som säljs för mellan 200 och 250 kr. (Foto: Mike Clarke/Getty Images)
En lokaltillverkad vinflaska från 8th Estate Winery i Hongkong, 14 september 2009. Vintillverkaren producerar områdets första "Made in Hong Kong"-märke. Hittills har man producerat över 100 000 flaskor som säljs för mellan 200 och 250 kr. (Foto: Mike Clarke/Getty Images)
Utrikes

Vinexpo i Hongkong, ett nytt centrum i vinbranschen

Caroline Dobson, Epoch Times

I veckan öppnade det stora vinexpot i Hongkong, med massor av viktiga aktörer inom vinindustrin på plats.

Mer än 9500 vin- och spritimportörer, grossister, återförsäljare, taxfreekunder och mat- och dryckproffs från 18 länder deltar enligt organisatörerna.

Mer än 40 event är planerade för de tre dagarna, som började igår. Förutom provningar blir det seminarier och presentationer av välkända vin- och spritexperter och specialister från branschen.

Delegationen från USA
reste till Hongkong för att försöka öppna marknaden för amerikanska viner. Handelssekreterare Gary Locke leder delegationen, och har som uppdrag att expandera den amerikanska handeln i Asien.

Hongkong har revolutionerat sin vinindustri genom att avreglera den höga importskatten 2008, som tidigare låg på 40 procent. Detta har ändrat marknaden för kvalitets- och årgångsviner i hela världen.

Serena Sutcliffe, chef för Sotheby’s internationella vinavdelning sade såhär om förändingen:
– Under första året Sotheby’s sålde vin i Asien, blev Hongkong vårt viktigaste vincentrum. Det gick om väldigt framgångsrika auktioner i New York och London.

I slutet av 2008
hade värdet på importerat vin ökat med 82 procent jämfört med 2007. Konkurrensen kan vara aggressiv. Sju andra internationella vinproducerande regioner har skrivit under avtal med Hongkong, så man marknadsför lokala kvalitetsviner, särskilt till det lokala och regionala köket, som en viktig del av den växande marknaden i Asien.

Hongkong har tagit till sig vinkännarkulturen på bred front, vilket lett till ett uppsving för turismen i regionen, såväl som vinauktioner och förvaringstjänster.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/36285/

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024