Vietnameser ställs inför rätta för sändningar till Kina
Bild av Vu Duc Trung. (Med tillstånd av Vu Duc Trung)



Bild av Vu Duc Trung. (Med tillstånd av Vu Duc Trung)

Bild av Vu Duc Trung. (Med tillstånd av Vu Duc Trung)

På fredag ställs två vietnamesiska män inför rätta i Hanoi efter att det kinesiska kommunistpartiet motsatt sig sändningar med kortvågsradio, som de sände med till Kina. Vietnamesiska Falun Gong-utövare ser dessa gripanden som det mest dramatiska exemplet på en kampanj ledd av den kommunistiska regimen för att förtrycka Falun Gong i Vietnam.

Männen, som båda övar Falun Gong, informerade i sina sändningar det kinesiska folket om den tolv år långa förföljelsen av Falun Gong i Kina.

Epoch Times fick en kopia av åtalet mot dem. Det klargör att den vietnamesiska regeringen grep männen till följd av påtryckningar från Peking, vilket skedde genom att den kinesiska ambassaden skickade ett diplomatiskt PM till Vietnams ministerium för offentlig säkerhet den 5 mars 2010.

”I PM:et konstateras att polismyndigheten i Kina upptäckte radiosignaler som kom från vietnamesiskt territorium med samma innehåll om Falun Gong som man hör på radiostationen Sound of Hope”, löd åtalet. ”Det rekommenderades att all illegal verksamhet av Falun Gong-personer inom Vietnams territorium måste åtalas och stoppas.”

Vu Đức Trung är vd för ett högteknologiskt företag med huvudkontor i Hanoi och Falun Gong-utövare. Enligt åtalet installerade Trung i april 2009 en kortvågsradio i sin svågers hem, Le Van Thanh och hans svärfar, Le Van Manh. Denna kortvågsradio användes sedan för att sända till Kina.

Radiostationen Sound of Hope som nämns i åtalet är mediapartner till Epoch Times. Sedan starten 2003 har den underminerat kommunistpartiets ansträngningar att kontrollera information i Kina med hjälp av kortvågssändare för att leverera nyheter direkt till det kinesiska folket om Kinas politik, ekonomi, kultur och miljö.


Dokument från staden Ben Tre där man instruerar lärare att inte tillåta spridning av Falun Gong-material. (Skannad kopia)

Dokument från staden Ben Tre där man instruerar lärare att inte tillåta spridning av Falun Gong-material. (Skannad kopia)

Enligt Sound of Hopes hemsida når radion tiotals miljoner människor i Kina. Den rapporterar om kränkningar av mänskliga rättigheter, protester och korruption och är inte rädd för att ta itu med en av de frågor som den kinesiska regimen mest försöker att censurera: den pågående förföljelsen av Falun Gong i Kina.

Enligt Allen Zeng, talesman för Sound of Hope, får vem som helst ladda ner Sound of Hopes program, som Trung och Thanh gjorde.

Genom intervjuer med vietnamesiska Falun Gong-utövare och skriftlig bevisning, har Epoch Times pusslat ihop en kronologi av händelser som leder fram till gripandet och därefter.

Den 10 juni 2010 beslagtogs Trungs radioutrustning.

Den 10 juni dokumenterade också tjänstemän från Byrån av radiofrekvensförvaltning ett meddelande om ”administrativt brott” mot Thanh för att han använt radioutrustningen utan tillstånd, vilket strider mot punkt 64, artikel 1 i post-och telekommunikationslagen.

Den 11 juni greps Trung, hans svåger, som också är en Falun Gong-utövare, och hans svärfar.

Den 19 juni höjdes åtalspunkterna, och förutom denna administrativa åtgärd skrevs åtalet under Vietnams artikel 226, som förbjuder ”överföring av information illegalt på telenätet.”

De tre männen greps utan borgen. Deras familjer fick veta att de inte kunde besöka dem eftersom deras åtalspunkter sades vara av politisk natur.

Den första september släpptes svärfar, Mr Manh, ur häktet. Trung och Thanh var kvar i fängelset.

I början av 2011 publicerade Folkets polistidning en artikel där man hävdade att Trungs kortvågssändningar hade stört flygledningen och skadat Vietnams diplomatiska förbindelser.

Översatt från engelska