Vi behöver mer D-vitamin
D-vitamin finns särskilt i fet fisk som lax. (Foto: Joel Saget/AFP)


D-vitaminets betydelse för vår hälsa har de senare åren fått stor uppmärksamhet i media. Forskning har visat att D-vitamin har en positiv effekt för att skydda kroppen mot en rad sjukdomstillstånd.

Det finns grupper i befolkningen som riskerar att få i sig för lite D-vitamin och kan behöva ta kosttillskott, särskilt i de nordliga breddgraderna då solen står lågt på vintern.

Uppdaterade riktlinjer och rekommendationer när det gäller näringsintag har nyligen presenterats på ett seminarium i Köpenhamn.

En av nyheterna gäller det livsviktiga D-vitaminet som vi får av solens strålar men även via maten.

Enligt de nya nordiska rekommendationerna bör både barn och vuxna (även gravida och ammande) få i sig tio mikrogram D-vitamin per dag. Personer över 75 år rekommenderas 20 mikrogram.

Enligt Livsmedelsverket kan det nu bli aktuellt med förändringar kring kostråd och berikning.

Exempelvis kan det innebära att berikningsnivåerna ökas i de produkter som redan i dag är berikade men att även andra livsmedel berikas med D-vitamin.

D-vitamin behövs för regleringen av kalkbalansen i skelett och tänder. Engelska sjukan som varit känd i Sverige sedan 1700-talet, eller rakitis som den också kallas, är en bristsjukdom som kan göra att barnens skelett blir uppmjukat och missformat.

Forskning har även visat att brist på D-vitamin är förknippat med flera sjukdomar och hälsoproblem, exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar, multipel skleros (MS), Crohns sjukdom, demens, fetma, herpes och depression.

D-vitamin har visat sig ha en kraftfull effekt när det gäller att aktivera immunförsvaret och gör att vi lättare kan bekämpa infektioner.

D-vitamin kan vi också få i oss via maten. Det finns mejeriprodukter som berikas med D-vitamin. Fet fisk som lax, sill och makrill är goda källor men även ägg och kött innehåller en del D-vitamin.

Det fettlösliga vitaminet som lagras i kroppen efter sommarhalvåret räcker inte alltid till för hela vintern. De som inte har möjlighet att komma ut i solljuset så ofta, riskerar att få för lite D-vitamin.

Livsmedelverkets nuvarande riktlinjer för grupper som rekommenderas ta tillskott av D-vitamin

*Alla barn under 2 år rekommenderas tillskott med 10 mikrogram per dag i form av D-droppar.

*Vissa barn behöver fortsätta med D-droppar även efter 2 års ålder. Det gäller barn som har mörk hudfärg, barn som inte vistas utomhus, barn som inte får berikade produkter och barn som inte äter fisk.

*Gravida som inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller som bär heltäckande klädsel rekommenderas tillskott efter samtal med barnmorska.

*Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott med 10 mikrogram D-vitamin per dag.