Veckans övning: Stretch med ett ben
“Stretch med ett ben” är en jättebra hjälp för att hålla centrum av kroppen stabilt samtidigt som man rör båda benen. (Foto: Henry Chan/Epoch Times)


När man går och springer krävs det stabilitet både i ryggen och i bäckenet. Utan tillräckligt stabiliserande styrka kan man få ont i rygg eller höfter och balansen kan kännas för otillräcklig för att man ska må bra. 

Stabiliteten kan stärkas på olika sätt genom att rikta in sig på olika kroppsdelar och funktionella rörelser. ”Stretch med ett ben” är bra för att stärka bukmuskulaturen och höftrörligheten och för att få bättre koll på benen. 

“Stretch med ett ben” är en jättebra hjälp för att hålla centrum av kroppen stabilt samtidigt som man rör båda benen.

Förberedelse

Ligg på rygg med fotsulorna mot golvet och böjda knän. Justera skulderbladen så att de vilar platt mot golvet. Ta några djupa andetag. På utandningen, dra in naveln mot golvet och lyft huvud, axlar och fötter från golvet.

1. Lägg höger hand på höger ankel, vänster hand på det högra knät och håll upp armbågarna.

Andas ut och sträck ut det vänstra benet rakt ut från vänster höft. Håll benet så nära golvet som möjligt utan att ryggen lyfts upp från golvet.

2. Andas in och byt ben, tänk på att dra in magen.

Ta tag med vänstra handen om vänster ankel och håll med höger hand om höger knä.

Upprepa 10 gånger. 

Obs: Andas genom näsan och låt munnen vara stängd. Låt också bakre delen av tungan breda ut sig i bakre delen av munnen mot halsen.

Översatt från engelska:http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/39309/