Veckans övning: Spagat
Spagat (Foto: Henry Chan / The Epoch Times)


När man talar om vighet är det oftast spagat man kommer att tänka på. Spagat är en mycket vanlig rörelse när man vill öva upp vigheten. En del människor har lätt för att gå ner i spagat, medan det för andra är en omöjlighet. De flesta kan dock lära sig gå ner i spagat, om man använder rätt teknik och rätt metod när man stretchar.

Det är bäst att bära lösa kläder när man tränar spagat. Det rekommenderas också att man stretchar utan gymnastikskor, eftersom de kan vara skrymmande och gummisulor gör det svårare för dig att glida.

För att gå ner i spagat börjar man med att falla ner på ett knä, med foten av det främre benet platt på golvet. Luta överkroppen över det främre benets lår och placera händerna på golvet. Om du inte kan nå golvet, kan du placera en stol bredvid dig och använda den som stöd. Skjut sedan bäckenet bakåt, samtidigt som det bakre knät glider bakåt.

När du glider bakåt med det bakre benet låter du samtidigt höfterna sjunka ner mot golvet. Luta överkroppen bakåt, så den är i linje med höfterna. Det främre knäet skall sträckas ut samtidigt som det bakre benet glider bakåt. Hela rörelsen bör göras i ett långsamt tempo och du bör hålla balansen.

Försök att andas in och ut genom näsan, långsamt och djupt medan du stretchar. Den takt med vilken du andas in och ut skall hållas stabil under hela tänjningen och medan du håller positionen. Den hjälper dig att slappna av. Att vara i ett avslappnat sinnestillstånd kan också hjälpa. Genom att eliminera alltför stimulerande yttre faktorer, såsom hög musik, blir det lättare att hålla både kropp och själ avslappnad.

Muskler som används på det främre benet:

Hamstringsmusklerna, innanlår och vaden.

Muskler som används i det bakre benet:

Quadriceps och höftleden

 

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/7958/