Veckans övning: Kamelen
Kamelen hjälper upp humöret, öppnar hjärtat och ger en djupare andning. (Foto: Grace Wu/The Epoch Times)


Det är något mycket uppfriskande med “Kamelen”. När man gjort övningen känns hela framsidan av kroppen lång och öppen, medan ryggmuskulaturen känns varm, smidig och skönt genomarbetad. Kamelen hjälper upp humöret, öppnar hjärtat och ger en djupare andning.

Trots nyttan med övningen bör man gå varsamt in i ställningen. Det är en intensiv ryggböjning, den kräver hög koncentration och det finns risk att få en sträckning om man har en allvarlig skada i rygg eller nacke. Den rekommenderas inte heller om man har högt blodtryck eller lider av sömnlöshet.

Förberedelse:
För att förbereda kroppen för ryggböjningen, börja med lite mjuk stretching av bröst och rygg. En bra förberedande övning är att rulla ut ryggen på en liten gummiboll. Det värmer upp ryggmuskulaturen och gör ryggraden mer rörlig.

När man är färdig att börja, stå på knä stödjande med tårna i golvet. Håll höftbenen vinkelräta mot golvet och i linje med höftlederna. Rotera höftbenen inne i kroppen och skjut försiktigt fram höfterna. Sträck båda armarna uppåt tills de är i höjd med axlarna. Lyft uppåt med bäckenbotten och nederdelen av buken samtidigt som du sträcker fram vänster hands fingertoppar. Höger arm sträcks bakåt mot hälarna tills den rör vid höger häl.

Gå tillbaka och upprepa med andra sidan av kroppen.

Om det här känns okej, lägg fotryggen mot golvet, och upprepa övningen. Det här ger mer utmaning åt övningen.

Höj hälarna igen och ta stöd med tårna. Sätt händerna strax under svanken och låt fingertopparna peka nedåt. Töj ryggraden uppåt och börja böja bakåt samtidigt som du håller huvudet i linje med ryggraden. Fortsätt att böja bakåt tills händerna kan vila på hälarna.

Stanna i det här läget i fem till tio djupa, fulla andetag innan du går tillbaka till utgångspositionen. Om det kändes okej är nästa steg att lägga fotryggen mot golvet (som på bilden). Anklar och smalben pressas ner mot golvet. Upprepa övningen ytterligare en gång.

När man ska ur positionen låt bröstet gå före istället för huvudet.


Översatt från engelska