Veckans övning: Berget
I Bergets position kan man ta naturen som inspiration för att hitta rätt hållning. (Foto: Emil Almberg, Epoch Times)


I yoga upprättar man en postural grund genom att lära sig och utöva ”berget”, känd som Tadasana i sanskrit. Bergets position är fundamentalt viktigt eftersom den hjälper en att vara rotad i jorden, under tiden man lär sig och förstår hur man står i den positionen på bästa sätt.

Oavsett om du praktiserar yoga eller inte, så är det viktigt att förstå att det är av grundläggande betydelse att stå rakt. Att ha en bra hållning hjälper en att andas, tänka och må bättre. Att sitta i en bra ställning, stå rakt och träna hjälper till att förhindra skador och förbättrar prestandan.

Genom att veta hur en bra hållning ser ut och hur man skapar det, kan man börja tillämpa de principerna i alla sina rörelser, oavsett om man springer, sitter på huk, skjuter eller drar.

Till att börja med, stå med fötterna ihop eller höftbrett isär. Om du står så att dina fötter och vrister vidrör varandra blir hållningen mer utmanande, eftersom din bas blir smalare.

Lyft tårna och spreta med dem. Lägg märke till hur musklerna i fötterna aktiveras när du lyfter dem. Håll fötterna aktiva genom att föra ner en tå i taget på marken. Ha din vikt jämnt fördelad mellan alla fyra hörnen på dina fötter. Från roten av höfterna, vrid låren utåt. Denna övning hjälper dig att aktivera dina ben och bibehålla viktfördelningen jämnt.

Lyft försiktigt upp eller ”zippa” upp framsidan av bäckenet och nederdelen av buken. Dra in din navel och lyft bröstet. Dra axlarna bakåt och låt de slappna av. Förläng genom båda sidorna av halsen och upp genom hjässan.

Det bör finnas en känsla av motstånd i kroppen. Då du förlänger uppåt genom hjässan, bör du samtidigt trycka nedåt, ut genom dina fötter och fingertoppar

Rikta öronen mot axlarna, skuldrorna över höfterna, och höfterna över anklarna.

När du lyfter och sträcker dig uppåt och nedåt, se om du kan behålla din hållning medan du slappnar av i dina muskler. Det ska kännas starkt men inte spänt.

Stå så här medan du tar 10 djupa andetag. Andas långsamt och jämnt genom kroppens mittpunkt.

Träna upp dig så att du kan stå så här i två minuter.

Översatt från engelska