Vattendriven elbil ingen bluff säger Genepax
(Foto: Genepax, Japan, 12 juni 2008)


Den japanska firma som den 12 juni presenterade ett sensationellt vattendrivet energisystem (WES) och visade hur det kan driva en elbil, har mött kritik från skeptiker. Men företaget Genepax säger till Epoch Times att man har anlitat en oberoende tredje part för att ta fram fakta som kan stödja deras anspråk på uppfinningen.

Se nyhetsvideo om den vattendrivna elbilen.

När bilen visades upp hälldes vatten i en stor cell monterad i bilens bagageutrymme innan den kördes i väg. Den sensationella nyheten fick mycket uppmärksamhet men Genepax avslöjade inga detaljer om sin nyskapelse. Skeptiker menar att det är en bluff för att locka till sig investerarna.

– Vi förstår kritiken i och med att vi inte kan informera om den del som är kärnan av uppfinningen, sade PR-chefen Jun Onishi.

Onishi förklarade att Genepax inte är någon biltillverkare men har uppfunnit ett system som kan ”producera värme och elektricitet från rent vatten”. Demonstrationen bevisar att WES kan ladda batteriet på en elbil tillverkad av Takeoka Mini Car.

Enligt Genepax utnyttjar systemet en känd metod som heter Membrane Electrode Assembly (MEA), som använder väte för att generera elström på samma sätt som i en konventionell vätgascell. En vätgascell kräver att gasen lagras i en högtrycksbehållare men WES producerar väte direkt från vatten. Systemet sönderdelar vatten mer effektivt än någon annan känd metod. Så länge vatten tillförs produceras väte kontinuerligt.

– Vår teknologi behöver ingen yttre energi för att skilja väte och syre ur vatten, sade Onishi.

Onishi sade att en godkänd tredje part håller på att ta fram fakta som kan bekräfta det företaget gör anspråk på. När resultatet är klara ska utländska media bjudas in för en ny presentation.

Genepax har visat upp ett 120-watts system och ett på 300 watt. Ett system kostar cirka 18 500 US-dollar. Med massproduktion kan kostnaden gå ned till 5000 dollar.

– Vi har redan flera företag som tror på oss och planer på massproduktion är redan på gång, sade Onishi.

Dessutom ska företaget utveckla ett 1-kilowattssystem som kan används för att ladda det sekundära batteriet på en elbil, enligt en rapport från Nikkei Tech-on, en tekniknyhetsmedia som tillhör ett affärsnätverk i Japan.