Därför är motion viktigt för sinnet, humöret och kroppen
Försök att hitta aktiviteter som du är bra på och njuter av. Om du har roligt medan du tränar, kommer du att vilja fortsätta. (Foto: Greg Wood/AFP)


De flesta av oss vet att vi bör träna regelbundet. Men vet du egentligen varför motion är så viktigt? Träningen hjälper dig inte bara att bli av med några kilon, det finns många andra tunga skäl till att inkludera några regelbundna aktiviteter i ditt liv.

Motion har många fördelar. Det minskar depression och höjer direkt ens sinnesstämning tack vare produktionen av endorfiner, ”må bra-hormonerna”. Oavsett hur nere du känner dig innan du tränar, kommer du definitivt att känna dig mycket mer optimistisk i slutet av träningstillfället.

Motion hjälper dig också att sova bättre. Den faktiska fysiska aktiviteten kommer att se till att din kropp och själ är redo för en god natts sömn.

En annan fördel är att motion minskar stressnivåerna. Oron tenderar att minska i storlek när du koncentrerar dig på träningen. Kombinerat med produktionen av endorfiner kommer stress och oro att minska.

Piggare

Motion förbättrar fokus och ger mental klarhet. Forskning har visat att de som deltar i regelbunden motion har mindre risk att drabbas av Alzheimers och senilitet.

Fysisk aktivitet ger bättre energinivåer. Det kanske låter osannolikt, men ju mer du tränar, desto mer energi kommer du att ha. Känner du dig slö? Ta en uppiggande promenad.

Förbättrad styrka och uthållighet är vanligt vid regelbunden motion. De besvärliga sysslorna kommer att kännas mycket lättare och du kommer att kunna göra mer under en längre tid.

Regelbunden motion ger en bra känsla

Fysisk aktivitet kan förbättra självkänslan och självförtroendet. När du börjar komma i form, kommer du att se bättre ut och må bättre. Den extra energin, uthålligheten och endorfinerna kommer att sprida sig till andra områden i ditt liv. Du kommer att känna det som om du har mer kontroll över dig själv och ditt liv.

Motion kan förbättra balans och koordination samt kondition, vilka hjälper till att minska risken för stroke och hjärtinfarkt. Motionen förbättrar både hälsan och stärker hjärta och lungor. Den förbättrade cirkulationen ger en friskare hy och förbättrar syretransporten i kroppen.

Med regelbunden motion minskar risken att utveckla typ 2-diabetes. Motion ökar också benstyrkan. Den hjälper till att lindra smärtsamma tillstånd som kallas osteoporos (förlust av kalcium i skelettet). Regelbunden motion främjar också ett friskt immunsystem.

Att komma igång

Trettio minuter varje dag är idealiskt. Om 30 minuter är för mycket, försök att dela upp det i mindre intervaller. Gå en promenad vid lunchtid, eller använd trapporna på jobbet istället för hissen. Använd bilen mindre och sätt in krafterna på att cykla eller gå. Ni vet, alla bäckar små!

Olika typer av välgörande motion inkluderar rask promenad, jogging, löpning, simning och vattengympa, tennis, skridskoåkning och inlines, skidåkning, trädgårdsarbete, gå ut med hunden, dans, träningspass, cykla, hoppa hopprep, eller bara springa runt och leka med barnen.

Försök att hitta aktiviteter som du är bra på och tycker om. Om du har roligt medan du tränar, kommer du att vilja fortsätta, och känslan av välbefinnande kommer att öka. Om du inte njuter av din träning, byt till någon annan aktivitet.

När du väl har skapat en regelbunden träning i din dagliga rutin, kommer du snabbt att märka skillnaden när du hoppar över ett träningstillfälle. Några av de mest uppenbara symptomen som snabbt kommer tillbaka är mindre energi och att du känner dig mer stressad och orolig.

När du väl har börjat träna regelbundet, kommer du att undra hur du kunde klara dig utan den tidigare. Din kropp och hälsa kommer att belöna dig.

Källa: Fitnesstips101.com

Medicinska bevis för naturens läkande kraft

Vad är hälsa egentligen?

VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri