Vardagsmotion - den gömda nyckeln till viktminskning
Öka din förbränning genom att vara en flitig fotgängare och gå till jobbet, till bussen, till tåget, och för att hämta barnen, till caféet, och till restaurangen. (Foto: via Shutterstock)


När det kommer till att minska vikt och midjemåttet har den konventionella uppfattningen alltid fått oss att hoppa upp på löpbandet, eller hänge sig åt högintensiv intervallträning. Allt detta är bra saker – de är alla hälsosamma sätt att bränna kalorier och bli av med det där extra fettet. Men en av de gömda nycklarna till viktminskning är de aktiviteter man gör när man inte tränar. Vi talar såklart om NEAT eller vardagsmotion.

Vardagsmotion, på engelska kallad för NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis) som betyder ungefär förbränning via icke- träningsaktiviteter, är den energi som förbrukas till allt annat än att äta, sova och träna.

Kort sagt, NEAT är vad du gör under den större delen av din vakna tid och ju mer aktiv du är desto fler kalorier bränner du och desto snabbare blir din ämnesomsättning.

Enligt Mayo Clinic i USA kan den dagliga NEAT-förbrukningen variera med så mycket som 2 000 kalorier mellan två personer med samma vikt. Så frågan är, hur använder du din dag?

Även om du har ett skrivbordsjobb behöver du inte ha en låg NEAT. Aktiviteter som kan verka triviala, såsom att greja med en stressboll eller bara att stå upp kommer att öka din totala energiförbrukning.


Dold träning på jobbet - en kvinna rensar namnplattan på en ångmaskin som förbereds för visning på Great Dorset Steam Fair (ångmaskinsmässan) i Tarrant Hinton nära Blandford den 28 augusti 2014 i Dorset, England. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)

Dold träning på jobbet – en kvinna rensar namnplattan på en ångmaskin som förbereds för visning på Great Dorset Steam Fair (ångmaskinsmässan) i Tarrant Hinton nära Blandford den 28 augusti 2014 i Dorset, England. (Foto: Matt Cardy/Getty Images)

Hur du gör av med de extra 2000 kalorierna

Här kommer tips på aktiviteter som ökar din NEAT, så att du kan nå de där extra 2 000 dagliga kalorierna:

Gå och promenera. Var en flitig fotgängare och gå till jobbet, till bussen, till tåget, för att hämta barnen, till caféet, och till restaurangen. Ju mer du går från A till B desto högre blir din NEAT och desto fler kalorier bränner du.

Stå vid ditt skrivbord. Om du jobbar som exempelvis polis, lärare, personlig tränare eller utesäljare är du redan på benen och mår troligtvis bra. Men om du har ett skrivbordsjobb är det stor skillnad på att sitta och stå. Du bränner ca 300-500 fler kalorier om du står upp.

Greja rastlöst med något. Låter det löjligt? Kanske det, men denna aktivitet kan faktiskt höja din NEAT, så fatta tag i en stressboll, en jojo eller något annat du kan använda för att hålla dig i rörelse, även när du är stilla.

Utför hushållsarbete. Japp, hemmets förfall har äntligen fått en mening – dold träning! Istället för att betala någon annan för att göra jobbet, gör det själv! Att tömma diskmaskinen, städa köket och slänga soporna är alla aktiviteter som höjder din NEAT.

Tänk vilka goda nyheter – istället för att stressa till gymmet kan du tredubbla din NEAT genom alldagliga aktiviteter. Det finns kalorier därute att bränna!

Källa: lifefitness.com/blog

Översatt från engelska.