Var finns Kinas gamla konstformer? - Del 4
Donna Karan, modedesigner och skapare av Donna Karan New York (DKNY) klädkollektion, poserar med premiärdansösen Christina Li, vid Shen Yun-föreställningen i juni förra året på Lincoln Center, New York. (Foto: Dai Bing / Epoch Times)


Medan Shen Yun Performing Arts fortsätter sin världsturné för att visa upp de förlorade traditionerna från det gamla Kina, tar Epoch Times en närmare titt på dessa konstformer, deras nuvarande tillstånd i dagens Kina, deras obestridliga inflytande i vår värld, och betydelsen av deras mirakulösa återkomst.

Shen Yun Performing Arts hemsida presenterar många videoinspelade utsagor från publiken, ett flertal kommer av kända personer från samhällets konstelit, från klassiska kompositörer till designers för filmproduktion.

Annonseringen är i gång och biljetterna går åt snabbt över hela Kanada och USA. New York-baserade Shen Yun Performing Arts har vuxit från en ensemble till tre ensembler och turnerar nu världen runt under större delen av året.

Det är ovanligt att en produktion blir så älskad över hela världen, och är så mångkulturellt tilltalande och med inflytande. Det uppenbara skälet är att det är en bländande föreställning, men en närmare titt visar mer än så: Shen Yun kan mycket väl signalera ett globalt paradigmskifte inom konsten.

När vi går in i det nya årtusendet och den post-postmoderna eran kan de av oss, som tänker på konst och kultur, reflektera en stund över det som har hänt under det senaste århundradet. Många institutionerna med högklassig konst, antingen i det offentliga eller folkkonsten i våra privata liv, har rensats bort av konsumtionskulturen eller placerats så högt på en intellektualiserad och abstrakt piedestal att de inte längre tilltalar folk . Detta gäller inte bara i västvärlden – det är ett globalt fenomen.

Konst är inte tapeter, och dans är inte gymnastik, oavsett kulturellt sammanhang. De dystra, kantiga bilderna av idag som undergräver vår benägenhet att brottas med livet, verkar inte tjäna oss väl för närvarande. Den moderna estetiken har sått fulhet runt om i världen, framför allt i steril arkitektur, fattig på hantverk.

Helst ska konsten vara den källa från vilken vi hämtar inspiration till vårt dagliga arbete och på så sätt hjälpa oss i våra individuella och kollektiva ansträngningar att tjäna samhället och känna oss genuint tillfredsställda. Verkningslös konst kommer inte att kunna göra det i en tid så komplex och frustrerande som denna.

Så kommer Shen Yun, en verkligt vacker föreställning! Men bortsett från det visuella skådespelet, den berikande kombinationen mellan västerländsk orkester och österländska instrument, och dansarnas exceptionella dansteknik, finns här en grundläggande substans, en grund av positiva känslor.

Om det finns mörka motiv att lyfta fram, och Shen Yun berör den aktuella politiska situationen i Kina som verkligen är mörk, så behandlas den inte med ilska utan med medkänsla. Det övergripande budskapet är ett som väcker upp oss till att fortsatta se möjligheten till godhet i en besudlad värld. Vi kan alla bli lotusblommor som reser sig upp ur leran.

Shen Yun genomsyras av traditionell kinesisk kultur, med inspiration hämtade från Kinas legender, folkliga traditioner, och från dess vidsträckta andliga landskap. Under det kommunistiska styret under de senaste 60 åren, har Kinas kulturella arv setts som en kraftkälla som var lättillgänglig för vanliga medborgare, därför försökte den styrande diktaturen att systematiskt utrota den.

Återupprättandet av dessa konstformer av Shen Yun, ett företag grundat av kinesiska artister som bor utanför Kina, är mycket mer än en handling i självförsvar. Det är ett uttryck för kontinuitet, inte bara av kulturens kvantifierbara delar, såsom kläderna, musiken och rörelserna, utan också av saker som inte kan beskrivas och som finns i oss alla, saker vi måste använda oss av för att ta oss in i framtiden om vi bara kunde komma över våra rädslor och självtvivel. Och föreställningen är övertygande.

Shen Yun kan kanske övertyga dig om att vi, som en mänsklig ras, kan övervinna våra eländiga omständigheter och gå framåt och hantera det bedrövliga årtusende vi har framför oss med verktyg som vi fått av våra förfäder. Shen Yun kan också övertyga dig om att du är mer än summan av dina delar och att du kan göra mer och vara mera, om du inte visste det redan.

Företagets uppdrag uppmärksammar oss på styrkan i vår gemensamma historia och de kulturella resurser som ligger begravda i den. Den formar hur vi tar tillvara dessa osynliga tillgångar som ett paradigm eller en ram, inte bara för konsten, utan för det dagliga livet.

Idén är så enkel men ändå så djupgående, och det är ett budskap i linje med föreställningens estetik: Var inte rädd för att konfrontera saker som är uppenbart onda. Godhet är värt att försvara. Var öppenhjärtlig och vidsynt. Saker som är vackra är inte oseriösa, vare sig det handlar om är konst eller idéer.

Faktum är att när skönhet omger oss kan den väcka den kreativitet vi behöver för att förändringar omkring oss ska ske.

Det finns ingen skumögd idealism här. Shen Yun går på den här vägen. Artisterna är beundransvärt fokuserade och hängivna. De arbetar outtröttligt och svåra frågor lyfts fram och sköljs rent i ett skirt hav av turkos och äppelgrönt.

Att Shen Yun smittar av sig på publiken är ett bevis på kraften i en bra idé. Den rena överväldigande skönhet i själva föreställningen har varit en inspirationskälla för många olika slags människor som sett den.

Nu väntar vi för att se vad Shen Yun inspirerar till, på de platser dit turnén kommer.

Översatt från engelska.