loading(Foton: Emil Almberg)
(Foton: Emil Almberg)
Hälsa & Livsstil

Välbesökt pappersmodeshow på Dansmuseet

Anne Hakosalo, Epoch Times Sverige

Intresset för Hanji pappersmodeshow var stort. På söndagskvällen stod många Stockholmare utanför Dansmuseet och köade trots regnet. Koreanska Föreningen i Sverige och Dansmuseet i Stockholm stod bakom showen. Ett 10-tal modeller visade Jeonju Fashion Association Hanji kollektion. Den yngsta modellen var en baby. Karin Schmidt inledde showen med en solo dansuppvisning inklädd i en vit lång cape av Hanji.

Intresset var så stort att arrangörerna fick ordna två modevisningar efter varandra. Den här modevisningen var inte en traditionell visning där modellerna visar olika kollektioner. Här hade Karin Schmidt, koreograf och dansare och Woo-Bock Lee, scenograf och konstnär, använt sig av olika sinnesuttryck så som dans, musik, ljudet från papper för att presentera Hanji. Kollektionerna var också designade så att modellerna kunde göra skiftande rörelser i dem. Modellerna var inte heller modeller utan professionella dansare från Danshögskolan.

Publiken bjöds den här kvällen på något annorlunda. I publiken fanns det elever från Beckmans, Tillskärarakademin och andra intresserade av mode och Korea. Så vi får se om det dyker upp något koreanskt inspirerat i våra butiker.

Många av kollektionerna som visades hade drag från koreanska traditionella dräkter, men det bjöds också på volanger och vackra små detaljer som blommor, pärlor och paljetter. Overallen som kommer att bli vårens hit, fanns också med i Hanjis kollektion. Färgerna var sprakande starka, matta och natur nära. Vad sägs att bära någon av dessa kläder: ”Serenity, the Morning Dew, Blooming, Breath of the Nature och East & West”.

23 designers från Jeonju Fashion Association hade arbetat fram kvällens kollektion. Ordförande för föreningen Kim Tae-Nyun höll ett tal där han sade:

– Hanji är nog det bästa visuella materialet som kan visa koreanernas känslor, och på många olika sätt kan ge uttryck åt den koreanska kulturen.

Det är inte av en slump att Joenju Fashion Association ligger i staden Joenju. Den här staden är känd för sin papperskultur.

Karin Afzelius som jobbar som yogalärare på Hasseludden hade kommit för att se modeshowen. Hon tyckte att visningen var både spännande, annorlunda och sinnlig. Samarbetet med Sverige och Korea verkade också ha fungerat mycket bra tyckte Karin (anm. Designerna kom från Korea, modellerna kom från Sverige, koreografin var svensk och scenografin koreansk). Att modellerna var dansare gav visningen något extra. Hon gillade stilen och färgerna och att modellerna använde olika uttrycksmedel såsom rep, papper för att ge uttryck för Hanji. Karin fastande speciellt för en tvådelad byxdräkt. Men hon var osäker om det gick att tvätta kläderna.

Shim, Joon-Young, en av designern från Jeonju Fashion Association, berättar för mig att skapa kläder av Hanji är ganska nytt, drygt tio år, men i äldre böcker stod det redan skrivet om kläder gjorda av Hanji. Papper är väldigt slitstarkt material, ett gammalt ordspråk säger ”ett papper har en livslängd på tusen år, siden femhundra”. Joon-Young berättar vidare att kläder gjorda av Hanji inte tål att tvättas. Men när silke eller bomull blandas med Hanji går plagget att tvätta.

Hanji

Hanji betyder koreanskt papper. Hanji är traditionellt handgjort koreanskt papper, tillverkas av mullbärsträdets bark enligt traditionella metoder. Eftersom klimatet och väderleken skiljer sig åt i Korea så skiljer sig också kvaliteten mullbärsträdet. Det finns tre olika sorters mullbärsträd som växter i Korea. Till exempel Mayopjong, som endast växer i centrala Korea, har stark men tunn bark och har relativt få fibrer. Den använd främst som tapet eller golvpapper. Yojojong däremot har tjock bark, med släta och långa fibrer, vilket gör den idealisk att användas som kalligrafipapper.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foton: Emil Almberg)
(Foton: Emil Almberg)
Hälsa & Livsstil

Välbesökt pappersmodeshow på Dansmuseet

Anne Hakosalo, Epoch Times Sverige

Intresset för Hanji pappersmodeshow var stort. På söndagskvällen stod många Stockholmare utanför Dansmuseet och köade trots regnet. Koreanska Föreningen i Sverige och Dansmuseet i Stockholm stod bakom showen. Ett 10-tal modeller visade Jeonju Fashion Association Hanji kollektion. Den yngsta modellen var en baby. Karin Schmidt inledde showen med en solo dansuppvisning inklädd i en vit lång cape av Hanji.

Intresset var så stort att arrangörerna fick ordna två modevisningar efter varandra. Den här modevisningen var inte en traditionell visning där modellerna visar olika kollektioner. Här hade Karin Schmidt, koreograf och dansare och Woo-Bock Lee, scenograf och konstnär, använt sig av olika sinnesuttryck så som dans, musik, ljudet från papper för att presentera Hanji. Kollektionerna var också designade så att modellerna kunde göra skiftande rörelser i dem. Modellerna var inte heller modeller utan professionella dansare från Danshögskolan.

Publiken bjöds den här kvällen på något annorlunda. I publiken fanns det elever från Beckmans, Tillskärarakademin och andra intresserade av mode och Korea. Så vi får se om det dyker upp något koreanskt inspirerat i våra butiker.

Många av kollektionerna som visades hade drag från koreanska traditionella dräkter, men det bjöds också på volanger och vackra små detaljer som blommor, pärlor och paljetter. Overallen som kommer att bli vårens hit, fanns också med i Hanjis kollektion. Färgerna var sprakande starka, matta och natur nära. Vad sägs att bära någon av dessa kläder: ”Serenity, the Morning Dew, Blooming, Breath of the Nature och East & West”.

23 designers från Jeonju Fashion Association hade arbetat fram kvällens kollektion. Ordförande för föreningen Kim Tae-Nyun höll ett tal där han sade:

– Hanji är nog det bästa visuella materialet som kan visa koreanernas känslor, och på många olika sätt kan ge uttryck åt den koreanska kulturen.

Det är inte av en slump att Joenju Fashion Association ligger i staden Joenju. Den här staden är känd för sin papperskultur.

Karin Afzelius som jobbar som yogalärare på Hasseludden hade kommit för att se modeshowen. Hon tyckte att visningen var både spännande, annorlunda och sinnlig. Samarbetet med Sverige och Korea verkade också ha fungerat mycket bra tyckte Karin (anm. Designerna kom från Korea, modellerna kom från Sverige, koreografin var svensk och scenografin koreansk). Att modellerna var dansare gav visningen något extra. Hon gillade stilen och färgerna och att modellerna använde olika uttrycksmedel såsom rep, papper för att ge uttryck för Hanji. Karin fastande speciellt för en tvådelad byxdräkt. Men hon var osäker om det gick att tvätta kläderna.

Shim, Joon-Young, en av designern från Jeonju Fashion Association, berättar för mig att skapa kläder av Hanji är ganska nytt, drygt tio år, men i äldre böcker stod det redan skrivet om kläder gjorda av Hanji. Papper är väldigt slitstarkt material, ett gammalt ordspråk säger ”ett papper har en livslängd på tusen år, siden femhundra”. Joon-Young berättar vidare att kläder gjorda av Hanji inte tål att tvättas. Men när silke eller bomull blandas med Hanji går plagget att tvätta.

Hanji

Hanji betyder koreanskt papper. Hanji är traditionellt handgjort koreanskt papper, tillverkas av mullbärsträdets bark enligt traditionella metoder. Eftersom klimatet och väderleken skiljer sig åt i Korea så skiljer sig också kvaliteten mullbärsträdet. Det finns tre olika sorters mullbärsträd som växter i Korea. Till exempel Mayopjong, som endast växer i centrala Korea, har stark men tunn bark och har relativt få fibrer. Den använd främst som tapet eller golvpapper. Yojojong däremot har tjock bark, med släta och långa fibrer, vilket gör den idealisk att användas som kalligrafipapper.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024