loading
Inrikes

Vägverket och Banverket kan göra mer

Epoch Times Sverige

Både Vägverket och Banverket räknar med att deras respektive projekt har blivit närmare 1,4 miljarder kronor billigare än vad de kalkylerat, tack vare lågkonjunkturen.

Regeringen har satsat flera miljarder kronor extra på att bygga nya bil- och järnvägar i år och nästa år, för att i någon mån mildra effekterna av lågkonjunkturen. På grund av krisen i bygg- och anläggningsbranschen har projekten blivit billigare än beräknat.

Vägverket har vid sina upphandlingar i år sparat 600 miljoner kronor på grund av att konkurrensen mellan budgivarna har ökat.    

– Det har varit lyckosamt att satsa på väginvesteringar när det har varit lågkonjunktur. Vi får väldigt mycket väg för pengarna just nu, säger Lena Erixon, generaldirektör på Vägverket till Sveriges Radio.

För de insparade 600 miljoner kronorna kan nya vägar eller vägunderhåll sättas igång.

Banverkets projekt har hittills i år blivit mellan 700 och 800 miljoner kronor billigare än beräknat. Här är det råvarorna som blivit billigare förutom konkurrens mellan bolag.

– Det gäller att hantera pengarna på det absolut bästa samhällsekonomiska sättet, så att de kommer till nytta för hela landet, säger Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket till Sveriges Radio.

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Inrikes

Vägverket och Banverket kan göra mer

Epoch Times Sverige

Både Vägverket och Banverket räknar med att deras respektive projekt har blivit närmare 1,4 miljarder kronor billigare än vad de kalkylerat, tack vare lågkonjunkturen.

Regeringen har satsat flera miljarder kronor extra på att bygga nya bil- och järnvägar i år och nästa år, för att i någon mån mildra effekterna av lågkonjunkturen. På grund av krisen i bygg- och anläggningsbranschen har projekten blivit billigare än beräknat.

Vägverket har vid sina upphandlingar i år sparat 600 miljoner kronor på grund av att konkurrensen mellan budgivarna har ökat.    

– Det har varit lyckosamt att satsa på väginvesteringar när det har varit lågkonjunktur. Vi får väldigt mycket väg för pengarna just nu, säger Lena Erixon, generaldirektör på Vägverket till Sveriges Radio.

För de insparade 600 miljoner kronorna kan nya vägar eller vägunderhåll sättas igång.

Banverkets projekt har hittills i år blivit mellan 700 och 800 miljoner kronor billigare än beräknat. Här är det råvarorna som blivit billigare förutom konkurrens mellan bolag.

– Det gäller att hantera pengarna på det absolut bästa samhällsekonomiska sättet, så att de kommer till nytta för hela landet, säger Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket till Sveriges Radio.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024