”Ultimat guidebok” levandegör historien
Ny mjukvara designad för smarta telefoner kan ge nya, spännande sätt att presentera information på historiska platser, museum och turistattraktioner (BMT).


En virtuell guidebok kan ta turister ”tillbaka i tiden”, enligt ett europeiskt företag som utvecklat en innovativ mjukvara för mobiltelefoner.

Tekniken använder ”förstärkt verklighet” (”augmented reality” – AR) för att överföra 3D-bilder och information i realtid till foton och videofilmer som tagits med smarta telefoner. Mjukvaran – som kallas iTacitus – kan bestämma platsen och laddar ner lämplig information från en central internetserver.

– iTacitus gör det möjligt att gå tillbaka i tiden och se det antika Europa framför sig i den moderna världen, säger Luke Speller, erfaren forskare vid det brittiska företaget BMT Group Ltd, som ledde utvecklingen av mjukvaran.

– [Besökarna] kan titta på en historisk plats genom att ta ett foto eller titta på den genom kameran på sin mobiltelefon, få tillgång till mycket mer information om den… En av [våra] viktigaste innovationer är att vi inte behöver markörer på varje plats för att säga till den mobila enheten att visa en viss bild eller ta upp viss information. Istället skickas videon eller fotot som tas av användaren till en server och analyseras av mjukvara som matchar det med AR-innehåll i databasen, förklarar Speller i ett pressmeddelande.

Systemet har provats på palatset Venaria nära Turin i Italien och på Winchester Castle i Storbritannien. I Turin kunde användarna se väggmålningar i sin forna prakt och se hur ett numera rivet tempel i marken vid palatset en gång kan ha sett ut. I den stora hallen i Winchester gavs besökarna en introduktion av en virtuell kung Arthur sittande vid sitt runda bord.

Mjukvaran utformas för att fungera på iPhone och andra smarta mobiltelefoner eftersom testanvändarna tyckte de små handdatorerna var ”svåra att titta på i dagsljus och för klumpiga att bära runt”, enligt Speller.

Liksom AR-funktionen kan mjukvaran också hjälpa turisterna att planera sina resor med utgångspunkt från deras personliga preferenser och upptäcka saker på platserna som de annars aldrig skulle ha hört talas om.

– Det är troligt att kunderna, genom att de får mer information på ett interaktivt sätt och får hjälp att enklare upptäcka olika händelser och intressanta platser, tillbringar mer tid och gör mer under sina besök, säger Speller.

Utveckling av en kommersiell version av mjukvaran planeras och skulle kunna ges gratis till användarna. En avgift motsvarande kostnaden för en guidebok skulle tas ut för att få ladda ner information om en speciell plats.

Utvecklarna föreställer sig att mer AR-innehåll kommer att skapas när konceptet börjar användas av museer, historiska platser och när turistbyråer i olika regioner och städer vill marknadsföra sina attraktioner för turister.

Projektet, som finansieras av EU, pågick mellan september 2006 och juli 2009 och hade som målsättning att utforska ”sätt på vilka informationsteknologin kunde tillämpas för att stimulera kulturell turism”, enligt projektets webbsida itacitus.org.

Översatt från: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/21244/