loadingVolkswagen har sedan länge en stark koppling till det tyska folket. Foto: Christof Stache/Getty Images
Volkswagen har sedan länge en stark koppling till det tyska folket. Foto: Christof Stache/Getty Images
Utrikes

Tysklands varumärke kan ta stryk av Volkswagenskandalen

Epoch Times Sverige

”Made in Germany” har under lång tid stått för kvalitet och pålitlighet. Tyska bilar och vitvaror kan man lita på. Men när Tysklands största biltillverkare och exportör nu erkänner att man medvetet har lurat sina kunder, kan bilden av den tyska hederligheten ha fått sig en törn.

En fråga som väckts efter Volkswagenskandalen är om den kommer spilla över på andra stora tyska märken som BMW, Bosch och Siemens och skada förtroendet för varumärket Tyskland.

Experter menar att Volkswagens bluff kan skada ekonomin på kort sikt på grund av bolagets storlek, men det är osannolikt att det blir en långsiktig skada, enligt AP.

Företag från andra länder kommer att försöka ta marknadsandelar. Folk i Europa som har fått fördelarna med tysk hederlighet skrivna på näsan kan nog känna en viss skadeglädje.

– Det är inte bara det att Tyskland hamnar i dålig dager, jag tror att Tyskland varit bra på att moralisera över resten av Europa om finanskriser och andra saker, sade Michael Hewson, marknadsanalytisk chef för CMC Markets i London till AP.

Stort förtroende

Det som skulle kunna göra efterräkningarna av Volkswagenskandalen större är att det är ett företag med stort förtroende hos konsumenterna. Det är starkt förknippat med det tyska folket och politiken.

Hartmut Dziemballa som bedriver forskning på Tysklands GfK-institut säger att tidigare skandaler inte har haft några kvardröjande effekter. Han tror inte att det här kommer att avsevärt påverka andra tyska tillverkare – inte heller biltillverkningen.

Men Investmentbanken Goldman Sachs varnar för att skandalen kan bli ett hot mot Tyskland som exportnation. De finansiella skadorna kan bli nästan hur stora som helst, skriver DI. Carsten Brzeski, chefsekonom på den holländska försäkrings- och bankkoncernen ING säger, att om Volkswagens försäljning sjunker i Nordamerika de kommande månaderna, skulle det påverka hela Tyskland.

Tidigare tyska kriser

För ett halvår sedan kraschade en tysk pilot med psykiska problem avsiktligt ett plan från Germanwings in i en bergvägg och 150 personer dog. Då ställdes moderbolaget Lufthansa inför en rad frågor om varför de inte upptäckt hans problem i tid. Detta skapade en darrning i Tysklands varumärke men Lufthansa verkar ändå inte tagit någon allvarligare skada av händelsen.

Under 2007 uppdagades att Siemens AG varit inblandad i en mutskandal på 1,3 miljarder euro, vilket ledde till att bolagets dåvarande vd och styrelseordförande fick avgå. Sedan var den saken ur världen.

Volkswagen kommer nu att byta ut sin ledning. Matthias Müller, chef för Porsche nämns som tänkbar efterträdare, rapporterar Reuters.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingVolkswagen har sedan länge en stark koppling till det tyska folket. Foto: Christof Stache/Getty Images
Volkswagen har sedan länge en stark koppling till det tyska folket. Foto: Christof Stache/Getty Images
Utrikes

Tysklands varumärke kan ta stryk av Volkswagenskandalen

Epoch Times Sverige

”Made in Germany” har under lång tid stått för kvalitet och pålitlighet. Tyska bilar och vitvaror kan man lita på. Men när Tysklands största biltillverkare och exportör nu erkänner att man medvetet har lurat sina kunder, kan bilden av den tyska hederligheten ha fått sig en törn.

En fråga som väckts efter Volkswagenskandalen är om den kommer spilla över på andra stora tyska märken som BMW, Bosch och Siemens och skada förtroendet för varumärket Tyskland.

Experter menar att Volkswagens bluff kan skada ekonomin på kort sikt på grund av bolagets storlek, men det är osannolikt att det blir en långsiktig skada, enligt AP.

Företag från andra länder kommer att försöka ta marknadsandelar. Folk i Europa som har fått fördelarna med tysk hederlighet skrivna på näsan kan nog känna en viss skadeglädje.

– Det är inte bara det att Tyskland hamnar i dålig dager, jag tror att Tyskland varit bra på att moralisera över resten av Europa om finanskriser och andra saker, sade Michael Hewson, marknadsanalytisk chef för CMC Markets i London till AP.

Stort förtroende

Det som skulle kunna göra efterräkningarna av Volkswagenskandalen större är att det är ett företag med stort förtroende hos konsumenterna. Det är starkt förknippat med det tyska folket och politiken.

Hartmut Dziemballa som bedriver forskning på Tysklands GfK-institut säger att tidigare skandaler inte har haft några kvardröjande effekter. Han tror inte att det här kommer att avsevärt påverka andra tyska tillverkare – inte heller biltillverkningen.

Men Investmentbanken Goldman Sachs varnar för att skandalen kan bli ett hot mot Tyskland som exportnation. De finansiella skadorna kan bli nästan hur stora som helst, skriver DI. Carsten Brzeski, chefsekonom på den holländska försäkrings- och bankkoncernen ING säger, att om Volkswagens försäljning sjunker i Nordamerika de kommande månaderna, skulle det påverka hela Tyskland.

Tidigare tyska kriser

För ett halvår sedan kraschade en tysk pilot med psykiska problem avsiktligt ett plan från Germanwings in i en bergvägg och 150 personer dog. Då ställdes moderbolaget Lufthansa inför en rad frågor om varför de inte upptäckt hans problem i tid. Detta skapade en darrning i Tysklands varumärke men Lufthansa verkar ändå inte tagit någon allvarligare skada av händelsen.

Under 2007 uppdagades att Siemens AG varit inblandad i en mutskandal på 1,3 miljarder euro, vilket ledde till att bolagets dåvarande vd och styrelseordförande fick avgå. Sedan var den saken ur världen.

Volkswagen kommer nu att byta ut sin ledning. Matthias Müller, chef för Porsche nämns som tänkbar efterträdare, rapporterar Reuters.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024