”Made in Germany” har under lång tid stått för kvalitet och pålitlighet. Tyska bilar och vitvaror kan man lita på. Men när Tysklands största biltillverkare och exportör nu erkänner att man medvetet har lurat sina kunder, kan bilden av den tyska hederligheten ha fått sig en törn.
En fråga som väckts efter Volkswagenskandalen är om den kommer spilla över på andra stora tyska märken som BMW, Bosch och Siemens och skada förtroendet för varumärket Tyskland.
Experter menar att Volkswagens bluff kan skada ekonomin på kort sikt på grund av bolagets storlek, men det är osannolikt att det blir en långsiktig skada, enligt AP.
Företag från andra länder kommer att försöka ta marknadsandelar. Folk i Europa som har fått fördelarna med tysk hederlighet skrivna på näsan kan nog känna en viss skadeglädje.
– Det är inte bara det att Tyskland hamnar i dålig dager, jag tror att Tyskland varit bra på att moralisera över resten av Europa om finanskriser och andra saker, sade Michael Hewson, marknadsanalytisk chef för CMC Markets i London till AP.
Stort förtroende
Det som skulle kunna göra efterräkningarna av Volkswagenskandalen större är att det är ett företag med stort förtroende hos konsumenterna. Det är starkt förknippat med det tyska folket och politiken.
Hartmut Dziemballa som bedriver forskning på Tysklands GfK-institut säger att tidigare skandaler inte har haft några kvardröjande effekter. Han tror inte att det här kommer att avsevärt påverka andra tyska tillverkare – inte heller biltillverkningen.
Men Investmentbanken Goldman Sachs varnar för att skandalen kan bli ett hot mot Tyskland som exportnation. De finansiella skadorna kan bli nästan hur stora som helst, skriver DI. Carsten Brzeski, chefsekonom på den holländska försäkrings- och bankkoncernen ING säger, att om Volkswagens försäljning sjunker i Nordamerika de kommande månaderna, skulle det påverka hela Tyskland.
Tidigare tyska kriser
För ett halvår sedan kraschade en tysk pilot med psykiska problem avsiktligt ett plan från Germanwings in i en bergvägg och 150 personer dog. Då ställdes moderbolaget Lufthansa inför en rad frågor om varför de inte upptäckt hans problem i tid. Detta skapade en darrning i Tysklands varumärke men Lufthansa verkar ändå inte tagit någon allvarligare skada av händelsen.
Under 2007 uppdagades att Siemens AG varit inblandad i en mutskandal på 1,3 miljarder euro, vilket ledde till att bolagets dåvarande vd och styrelseordförande fick avgå. Sedan var den saken ur världen.
Volkswagen kommer nu att byta ut sin ledning. Matthias Müller, chef för Porsche nämns som tänkbar efterträdare, rapporterar Reuters.