Tysk tecknare målar Gao Zhisheng
Schlierkamp vill se den välkände advokaten Gao Zhishengs frigiven och avporträtterade Gao med sin familj i sitt eget vardagsrum. (Foto: Schilerkamp)


Tecknaren Christian Schlierkamp från Berlin försörjer sig på sina illustrationer och tecknar även på sin fritid. I sina verk utforskar han kopplingen mellan vardagslivet och större verkligheter.

En gång i tiden avslog konstakademin i Duesseldorf Schlierkamps ansökan då de tyckte att hans stil var ”för realistisk”, men idag är han en erkänd konstnär. Han har medverkat i animerade filmer som ”Den lilla isbjörnen” och ”Lauras stjärna”.

Ett av hans ovanligare verk avbildar den kinesiske människorättsadvokaten Gao Zhisheng med familj hemma i konstnärens egna, europeiska hem.

Gao Zhisheng är en av Kinas mest berömda människorättsjurister. Han har skrivit boken ”A China More Just” (Ett rättvisare Kina), i vilken han kritisierar och exponerar kommunistregimens kränkningar av de mänskliga rättigheterna. I samband med att boken publicerades arresterade de kinesiska myndigheterna Gao som sedan dess har suttit fängslad på okänd ort. Under OS gick ryktet om att Gao utsatts för allvarlig tortyr i fängelset. 

Enligt rapporter påbörjade Gao en hungerstrejk som en protest mot att han förföljs och arresterats. Myndigheterna tvingade honom dock att avbryta protesten genom att undlåta att förse Gaos familj, som satt i husarrest, med mat och vatten.

I augusti 2008 utsåg International Society for Human Rights (ISHR) Gao Zhisheng till ”månadens fånge”. Det var det som drev Schlierkamp till att avbilda Gao och hans familj med sitt eget vardagsrum som bakgrund.

– Jag ville förmedla min önskan om att denna modiga jurist ska friges. Jag målade den här under OS 2008, förklarar Schlierkamp.

Som barn fascinerades Schlierkamp av affischpanoraman. Han började måla på trä en scen i taget, med blandade tekniker som vattenfärg och färgpennor. Drew Struzan konstnären bakom annonserna för filmer som Indiana Jones och Star Wars, har med sin 40 år långa karriär varit hans stora inspirationskälla.

Som filmillustratör jobbade Schlierkamp först på papper, men då han fann att papper går sönder efter åtskilliga lager av färgpennearbete gick han över till trä. Målningar på trä ger teckningarna särdeles god klarhet och närvaro, noterar han.

Den brittiske målaren Bryan Hackney fann Schlierkamps stil intressant och bjöd in honom som stannfågel på Berlin Jetticourt-utställningen ”Den tillagade och kurerade”. Schlierkamp accepterade inbjudan och skapade nio bilder under fem veckor utifrån koncept som legat och grott hos honom under en lång tid.

Här kan man beskåda Schlierkamps åtta bilder. På många av verken är sonen Kai avbildad. Konstnären berättade att han måste leka sköldpadda eller lejon inför Kai och att pojken muntert lät sig porträtteras ridandes på ett djur.

Även hans far var en produktiv konstnär och han lät sina barn utveckla deras artistiska sidor.

Schlierkamp växte upp i en syskonskara om fyra. De älskade alla liksom deras far konsten. 
– Min far målade och vi tävlade med varandra, erinrar han sig. Han tillägger att ingen av dem har överträffat någon annan ännu.

– Som ung var jag blyg, och för mig var det lättare att rita än att tala. När jag kände mig illa till mods ritade jag av saker. Det var mitt sätt att få uppmärksamhet och erkännande. Jag ser på mina tecknarfärdigheter som mitt förstaspråk, och det talade ordet som mitt andraspråk, berättade Schlierkamp.

Ett av de minnen han minns bäst från barndomen är när han var fem och hans familj flyttade från en lägenhet till en annan. Föräldrarna lät syskonen rita dinosaurier och valar i naturlig storlek på de tomma väggarna.

– Jag målade realistiskt redan som mycket ung. En gång målade jag en hel djungel. Jag ville egentligen utforska djur. 

En bildlärare uppmanade honom att måla naturscener och var den första som fick honom att gå på museum.

Schlierkamp har inte mycket till övers för ”modern konst” och känner sig alltid ”omringad” när han har att göra med abstrakt konst.
– Under min utbildning skickade min chef mig till Ludwig-muséet för att titta på de gamla mästarna, studera dem och lära mig något om vikten av ljus i en bild. Att studera det klassiska var det som gav mest, säger han.

Inte desto mindre bekräftar han att stilar blir alltmer futuristiska och att nästa steg i utvecklingen av animationer kommer att springa ur datatekniken. Schlierkamp sörjer över den ensidiga utvecklingen inom genren. Han upplever att estetiken rör sig mot mer extrema former vilket i slutänden kommer att vara en stor förlust för den tecknade filmen. Idag måste man försvara sitt ”realistiska” konstnärskap. Ofta förminskas man eller görs till åtlöje, samtidigt som andra esteter går lätt fram.

Schlierkamp menar att tecknandet rymmer ett eget språk, medan en dator bara kan imitera verkligheten. Vissa datatekniker vill kanske stena honom för den åsikten, tillägger han.

– En målning kan förmedla mycket – atmosfär, djup och finess, medan det digitala är tvådimensionellt utan några nyanser emellan. Det är en enorm skillnad mellan en genuin Rembrandtmålning och en perfekt photoshopbild, förklarar Schlierkamp.

En av hans målningar på utställningen drog till sig speciell uppmärksamhet: det ovan nämnda porträttet av Gao Zhisheng och hans familj. Schlierkamp har precis läst och är ganska imponerad av Gaos bok. Till besökarna på utställningen säger han:
– Vid första anblick tycks boken vara en berättelse om framgång. Gao lämnar fattigdomen och bli en av Kinas största rättsliga samvete. Sedan kommer en stor skiljelinje – förföljelsen av Falun Gong, då juristen Gao har modet att ställa sig upp på deras sida. Efter hans första öppna brev till de styrande kineserna drar myndigheterna in alla hans rättigheter. Tjänstemännen stänger hans juristfirma och sätter honom och hans familj i husarrest.

Gao fängslades och nyheten om att han torterats spreds vida omkring under OS.
– Det kändes hopplöst och jag ville göra någonting konstruktivt, någonting som skapar medvetenhet. Jag hade velat bjuda honom och hans familj till Tyskland så att de kunde känna sig trygga, och tänkte att jag åtminstone kan måla deras porträtt – porträttera dem i mitt vardagsrum.

Tavlan som bär titeln ”Gaos besök”, presenterar en oroväckande bild för galleribesökarna. En asiatisk familj har slagit sig ned i ett uppenbart tyskt vardagsrum. På väggen i bakgrunden sitter ett flygblad fasthäftat, på vilket man kan läsa ”Föreställ dig att förföljas för att man gör såhär!” över bilden av en mediterande kvinna.

– Jag valde att inkludera ett meddelande som man kanske ser i en vardagsmiljö, ett som inte omedelbart fångar ens uppmärksamhet, men försiktigt, i bakgrunden, bär med sig en djupare innebörd.

Fakta:

  • Christian Schlierkamp föddes i Colonge, Tyskland, 1974. Han är mannen bakom den prisbelönta filmen ”Bad Bill -The Gathering”. Han har samarbetat med åtskilliga internationellt kända filmföretag, till exempel var han delaktig i ”Den lilla isbjörnen” (2001), ”Lauras stjärna” (2003) och ”Asterix och vikingarna” (2006). Han är bosatt i Berlin. Länk till hans webbsida: http://schlierkamp.kulturserver-berlin.de.
  • Den amerikanske konstnären Drew Struzan föddes 1947. Han har skapat fler än 150 filmaffischer och är enligt hemsidans information regissörer som Steven Spielberg och George Lucas favoritillustratör. Han designar även skivomslag, bokomslag, serietidningsframsidor och annonsaffischer.

Översatt från:
http://en.epochtimes.com/n2/arts-entertainment/sketch-artist-portrait-exhibition-drawings-animation-gao-zhisheng-4880.html