Twitters första Kinachef väcker oro
Twitter har nyligen utnämnt sin första Kinachef, Kathy Chen. På bilden syns siluetten av Twitters VD Evan Williams i september 2010. (Foto: Justin Sullivan/Getty Images)


När Twitter utnämnde Kathy Chen som sin första Kinachef den 15 april, blev det ramaskri. Flera stora nyhetsbyråer har uppmärksammat hennes kontroversiella bakgrund, vilken oroar kinesiska användare.

Med sin nya position på Twitter förväntas Chen hjälpa till att få kinesiska annonsörer till mikrobloggen. Det är inte alltför långsökt att Twitter hoppas att Chen ska bli ett första steg för att få Twitter tillåtet i Kina.

Det finns dock en del problem med Chen. Några har att göra med hennes bakgrund, och andra grundar sig på ryktet om en dold agenda.

Chen har tidigare tjänstgjort i en känslig gren av Folkets befrielsearmé, och hon har kopplingar till ministeriet för offentlig säkerhets digitala verksamhet.

Enligt flera källor, bland annat Voice of America, tjänstgjorde Chen som ingenjör i den andra artillerikåren, som har hand om ballistiska missiler. Senare har hon arbetat med ”topphemlig” utveckling av mjukvara till missilsystem.

Chen började därefter arbeta för en gemensam satsning mellan CA Technologies och ministeriet för offentlig säkerhet. Där var hon vd för CA-Jinchen, som tillverkade säkerhets- och antivirusprogram till den kinesiska regimen.

”Ett av Chens första tweets, skickat till statliga CCTV och Twitterchefen Jack Dorsey, löd: ‘Låt oss jobba tillsammans för att berätta den storslagna historien om Kina för världen’.”

Som Voice of America skriver är orden ”nätverkssäkerhet” och ”antivirus” laddade termer i Kina. Den kinesiska författaren och ekonomen He Qinglian säger att alla som känner till kinesisk politik vet att dessa system används för censur och kontroll av internet i Kina.

Oro bland dissidenter

Därför är det förståeligt att en del kineser – särskilt dissidenter – är oroade för vad Chens roll skulle kunna innebära för Twitter.

Yaxue Cao, kinesisk aktivist i Washington, skrev på chinachange.org att Chens roll kan bli allt annat än harmlös. Cao noterar att kinesiskspråkiga nyhetsbyråer rapporterar att Chen har ”tre tydliga mål” för Twitter.

Det första är att berätta ”historien om Kina”. Det andra är att ”hjälpa stora och medelstora kinesiska företag att berätta om sina varumärken”. Det tredje är att ”kommunicera och utbyta om teknologi och reklam med kinesiska mobil- och internetföretag”.

Det här kanske låter oskyldigt för den oinsatte, men det är alarmerande för kinesiska Twitter-användare och erfarna Kinabevakare, konstaterade Cao.

Den kinesiska regimen har ofta försökt ”berätta historien om Kina”, och man använder frasen som en order till sina statliga medier. CCTV har svarat med sin välkända slogan: ”Partiets media bär partiets efternamn”.

Att ”berätta historien om Kina” handlar egentligen bara om att berätta partiets historia. Den är en historia av sträng censur, kommunistpartiets förfalskade versioner av Kinas historia, och ursäkter för ett totalitärt styre som kränker mänskliga rättigheter.

Början på samarbete med regimen

Även om Cao tror en direkt censur av Twitter är osannolik, är kineser som använder Twitter, antingen utomlands eller med verktyg som kringgår censuren, oroade för att anställningen av Chen kan bli ”början på ett samarbete mellan Twitter och kommunistpartiets säkerhetsapparat”, och att inhyrda propagandister ska öka sin närvaro på plattformen.

”Det är ingen hemlighet att om ett teknikföretag ska kunna etablera sig i Kina måste de först visa att de är villiga att följa kommunistpartiets order.”

Det blev inte bättre av att ett av Chens första tweets, skickat till statliga CCTV och Twitterchefen Jack Dorsey, löd: ”Låt oss jobba tillsammans för att berätta den storslagna historien om Kina för världen”.

På en annan nivå är det troligt att Twitter försöker göra som Facebook – fjäska för partieliten.

När Facebook, som också är förbjudet i Kina, i maj 2014 meddelade att de övervägde att öppna ett kontor i Kina, rapporterades det mycket om att de både ville få annonsörer och försöka få blockaden hävd.

Facebooks vd Mark Zuckerberg försöker fortfarande komma in på den kinesiska marknaden på olika genanta sätt, som att jogga genom Pekings smog, eller träffa Kinas propagandachef med ett exemplar av Xi Jinpings bok väl synlig på skrivbordet.

Vill göra som LinkedIn

Målet för både Twitter och Facebook i Kina är förmodligen något som liknar avtalet som LinkedIn fick till stånd 2014. Epoch Times har tidigare rapporterat om att LinkedIn, sedan de fick tillåtelse att verka i Kina, har börjat censurera sina användare på uppdrag av kommunistpartiet.

I juni 2014 erkände LinkedIn att de blockerat inlägg som handlat om massakern på Himmelska fridens torg. Även inlägg som handlade om regimens övergrepp mot falungongutövare censurerades.

Under flera år har Twitters aktie sjunkit stadigt. Som InvestorPlace rapporterar är det inte fler annonsörer som Twitter behöver – vilket på ytan är Chens roll. Det man behöver är fler användare.

Trots att Kina har det minst fria internet i världen, enligt den oberoende organisationen Freedom House, finns närmare 20 procent av världens internetanvändare där.

Twitter spelar troligen ett välbekant spel här. Det är ingen hemlighet att om ett teknikföretag ska kunna etablera sig i Kina måste de först visa att de är villiga att följa kommunistpartiets order. Att vara villig att aktivt censurera all information som visas i Kina är särskilt viktigt, liksom att det kinesiska kommunistpartiet bara får framställas i en positiv dager.

Chens påstådda sekundära roll, att berätta ”historien om Kina”, är förmodligen Twitters första steg i den riktningen.

Kinas militär rekryterar internettroll bland högskolestudenter

Kinas publiceringsförbud kan drabba utländska företag hårt