Två glada väninnor Ann Blanchester och Camilla Engström, som tittade på Shen Yun Performing Arts föreställning i den kungliga huvudstaden, fann att de hade missat väsentlig information och det skulle de inte ha gjort om de hade köpt ett program, förstod de efteråt.
Det som de hade missat var att Shen Yun-artisterna kommer från USA och inte från Kina, vilket förklarar varför showen även kan ta upp frågor som skildrar förtryck i Kina.
– Det var ju väldigt diskret och snyggt gjort. Det var ju ingen högljudd eller vräkig variant, utan lugnt och stilla, det ingick ju i dansen. Jag tycker det var jättefint, säger Ann Blanchester som är inredare och egen företagare.
Camilla Engström som till vardags har ett eget företag och arbetar med att rekrytera chefer, är intresserad av Asien. Hon, har rest runt i Kina en hel del och fascinerades av Mittens rike, som Kina kallades förr. Camilla Engström är medveten om att programpunkten ”Orubblig övertygelse”, där en man protesterar mot regeringens förföljelsepolicy, skulle ha varit omöjlig att visa i Kina.
– Jag tycker den var häftig! Och att de vågade ta fram buddhismen också, det tyckte jag om. Jag förespråkar nog den framför något annat. Det är en god tro, den vänliga tron, menar Camilla Engström.
– Väldigt skönt att slippa någon amerikansk showvariant, det här är en helt annan kultur, ett helt annat tempo. Och rörelserna, man kände sig som en flodhäst.
Det säger Ann Blanchester, både hon och Camilla Engström skrattar när de tänker på skillnaden mellan hur vi vanliga människor rör oss och på Shen Yun-dansarnas rörelseschema.
– De är ju så smäckra och vackra, det är gracilt och vackert alltihop, så fint.