Tusentals piloter vittnar om ufon
Flygpiloten Jim Courant vittnar vid Citizen Hearing on Disclosure på National Press Club fredagen den 3 maj, en veckolång hearing om oidentifierade föremål och kontakt med utomjordiskt liv, inför tidigare medlemmar i kongressen. Shar Adams/The Epoch Times)


Många piloter ser oidentifierade flygande föremål men väldigt få rapporterar om det på grund av rädsla för åtlöje.

Enligt National Aviation Reporting Center on Anomalous Phenomena (NARCAP) har det inkommit 3500 dokumenterade observationer av ”Unidentified Aerial Phenomena” från militära och civila piloter och trafikflygare. Men kapten Jim Courant, trafikflygare sedan 31 år, säger att det finns många fler iakttagelser som inte rapporterats.

”Det är nästan häpnadsväckande hur många människor som har kännedom om ämnet”, säger han när han utfrågas vid Citizens Hearing on Disclosure på National Press Club i Washington D.C. den 3 maj.

Courant har forskat och studerat ufo-fenomenet i många år. Han har samlat in över 3 000 böcker om ufon och utomjordingar och varit värd i en TV-serie i ämnet “New Perspectives”, som sändes i tre år.

Han flyger fortfarande för ett kommersiellt flygbolag och på grund av sina framträdanden i TV har han blivit känd som en auktoritet på ufon och utomjordiska möten. Han har kontaktats, och blir det fortfarande, av många kommersiella flygbolag och militära piloter som gärna diskuterar sina ufo-möten privat men inte vill prata offentligt av rädsla för hån och i vissa fall repressalier.

”De är rädda”, inte så mycket om sin status eller sina pensionsförmåner, utan ”de är mer rädda om sina familjer”, sade han.

Han beskriver en pilots upplevelse då denne flög en 747 över Stilla havet 1980 när han plötsligt fick syn på ett ufo framför sig.

”Du kommer inte tro vad vi såg”, hade piloten sagt, enligt Courant. ”Den här saken var större än en 747:a.”

Courant sade att piloten berättade för honom, att när han kom till sin destination i Japan blev han ”utfrågad och ombedd att aldrig tala om händelsen igen”.

Courant berättade vid hearingen om sitt eget möte med ett ufo. Året var 1995 när han flög nära Albuquerque, New Mexico, då han och andrepiloten såg ett blågrönt ovalformat föremål närma sig från vänster. ”I en blixt av brinnande vitt ljus, sköt föremålet plötsligt upp i 45 graders vinkel”, berättade han.

Fyra andra piloter rapporterade till flygledartornet att de också hade sett föremålet.

”En pilot sade att det måste ha varit en meteor”, sade Courant. ”Då sade jag: ’Sedan när har en meteor kunnat gå uppåt?’”

När han tillfrågades om sin kollegas reaktion i ett telefonsamtal efter Disclosure-mötet sade Courant: ”Han vägrade att diskutera det och har aldrig flugit med mig igen.”

Courant sade att piloter har rapporterat att de sett en mängd olika farkoster som plötsligt visar sig och förflyttar sig med hastigheter som inte är möjliga med nuvarande teknik. Rapporter vittnar om cigarrformade farkoster, triangulära farkoster och några som är av storleken som hangarfartyg eller större.

Han säger att flygbolagspiloter är ”mycket seriösa i sitt yrke” och brukar inte göra överdrifter.

Webbsidan Napcar, som grundades 1999 av Dr Richard F. Haines, erkänd specialist på ufon och tidigare chefsforskare vid Nasas Ames Research Center, har varit duktiga på att dokumentera iakttagelser, men Courant säger att mer behövs göra.

Ufo-observationer är bara ”toppen av isberget” när det gäller vad man erfarit och vad som är känt om utomjordingar, säger han.

”Det finns vissa saker som jag har fått ta del av, men jag kan inte gå in på de här”, sade han vid hearingen.

Courant sade att det är dags för den amerikanska regeringen att bekänna färg vad deras myndigheter har dokumenterat och lärt sig genom årtionden av utomjordiska möten.

Piloter vet vad de har sett, sade han, och borde kunna prata om det utan rädsla för åtlöje.

Översatt från engelska