loadingEn skyddsklädd infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, och Trafikverkets projektchef Per Rydberg framför tunnelborrmaskinen Åsas borrkrona, efter det sista genombrottet inne i Hallandsås. (Foto: Hans Bengtsson)
En skyddsklädd infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, och Trafikverkets projektchef Per Rydberg framför tunnelborrmaskinen Åsas borrkrona, efter det sista genombrottet inne i Hallandsås. (Foto: Hans Bengtsson)
Inrikes

Tunneln genom Hallandsås färdigborrad - efter 21 år

Epoch Times Sverige

På onsdagen borrades de sista centimeterna av det andra tunnelröret genom Hallandsås. Projektet startades 1992 och tågtrafiken beräknas släppas på i september 2015.

– Äntligen, utropade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som bevistade de festligheter som arrangerades i Förslöv i samband med genombrottet.

Hon ser tunneln som en viktig faktor för framtidens transporter. Den möjliggör sex gånger fler, liksom tyngre och snabbare, tåg än idag på Västkustbanan. Men om människor ska ha förtroende för järnvägstrafiken måste tågen komma i tid, påpekade Elmsäter-Svärd.

Trafikverkets projektledare Per Rydberg var mycket stolt över de senaste årens framgångsrika arbete med tunnelborrmaskinen Åsa. Det första röret tog fem år; detta tog bara två och ett halvt år. Personalen har under arbetets gång lärt sig mycket om såväl maskinteknik som åsens svårforcerade urbergshorst. Rydberg kallade genombrottet för ”ett historiskt ögonblick”.

Tunnelborrningens första fas var dock trög. Projektet kantades av miljöproblem, giftskandaler och förseningar. Arbetet stod still i flera år. När den nuvarande tekniken började användas av Skanska-Vinci år 2005 lossnade det emellertid.

Innan tågen kan börja trafikera dubbelspåren genom åsen ska räls läggas och teknisk utrustning installeras. Projektet beräknas kosta drygt 10 miljarder kronor, i 2008 års penningvärde.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn skyddsklädd infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, och Trafikverkets projektchef Per Rydberg framför tunnelborrmaskinen Åsas borrkrona, efter det sista genombrottet inne i Hallandsås. (Foto: Hans Bengtsson)
En skyddsklädd infrastrukturminister, Catharina Elmsäter-Svärd, och Trafikverkets projektchef Per Rydberg framför tunnelborrmaskinen Åsas borrkrona, efter det sista genombrottet inne i Hallandsås. (Foto: Hans Bengtsson)
Inrikes

Tunneln genom Hallandsås färdigborrad - efter 21 år

Epoch Times Sverige

På onsdagen borrades de sista centimeterna av det andra tunnelröret genom Hallandsås. Projektet startades 1992 och tågtrafiken beräknas släppas på i september 2015.

– Äntligen, utropade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som bevistade de festligheter som arrangerades i Förslöv i samband med genombrottet.

Hon ser tunneln som en viktig faktor för framtidens transporter. Den möjliggör sex gånger fler, liksom tyngre och snabbare, tåg än idag på Västkustbanan. Men om människor ska ha förtroende för järnvägstrafiken måste tågen komma i tid, påpekade Elmsäter-Svärd.

Trafikverkets projektledare Per Rydberg var mycket stolt över de senaste årens framgångsrika arbete med tunnelborrmaskinen Åsa. Det första röret tog fem år; detta tog bara två och ett halvt år. Personalen har under arbetets gång lärt sig mycket om såväl maskinteknik som åsens svårforcerade urbergshorst. Rydberg kallade genombrottet för ”ett historiskt ögonblick”.

Tunnelborrningens första fas var dock trög. Projektet kantades av miljöproblem, giftskandaler och förseningar. Arbetet stod still i flera år. När den nuvarande tekniken började användas av Skanska-Vinci år 2005 lossnade det emellertid.

Innan tågen kan börja trafikera dubbelspåren genom åsen ska räls läggas och teknisk utrustning installeras. Projektet beräknas kosta drygt 10 miljarder kronor, i 2008 års penningvärde.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024