Trött vinterhy mår bra av naturlig skönhetsvård
En kund får fuktbehandling på ett spa i Los Angeles, Kalifornien den 23 februari. (Foto: Robyn Beck/AFP)


Efter en lång kall vinter kan vi snart vända våra bleka ansikten upp mot den livgivande solen. Då är det också dags att tänka på att ge huden lite extra omvårdnad. Huden behöver lite hjälp på traven både utifrån men också inifrån. Lite möda kan ge gott resultat även på lång sikt.

Vintertrött hud är ofta torr, fnasig, stramar och känns allmänt glåmig. Mycket innesittande i uppvärmda rum och framför datorer, gör att huden och framför allt hyn behöver lite extra omvårdnad nu.

Vi behöver inte ta till kemisk peeling, kollagen injektioner eller kirurgi för att föryngra vårt utseende. En god livsföring är grunden till naturlig skönhet och hälsa. Det finns också naturliga produkter som återfuktar och vitaliserar trött och torr hud.

God hudvård innebär att ge huden skydd och hjälp till god blodgenomströmning och regenerering med skonsamma produkter som inte skadar huden.

Den kände schweiziske naturläkaren Alfred Vogel skrev om naturens läkande örter för en frisk hud. Hans samlade kunskaper finns i boken ”Den lille doktorn” som kom ut redan på 50-talet.

I boken varnade han för syntetiska ämnen som täpper till porerna. Krämer som innehåller skadliga fetter, konserveringsmedel och konsistensgivare gör mer skada än nytta.

För att undvika rynkor så behöver vi också hålla huden genomfuktad. Det gör man genom att dricka tillräckligt med rent vatten och att smörja in både ansikte och kroppen med fuktkrämer baserade på naturliga ämnen.

Ta för vana att dricka ett glas rumsvarmt vatten på morgonen, det hjälper också tarmen att hålla i gång och sköljer rent från slaggprodukter.

Idag finns det många bra naturliga hudvårdsprodukter att välja bland i butikerna. Många krämer innehåller örter som passar för olika hudtyper och det finns också specifika produkter för hudvårdsproblem.

Vår hud speglar vårt välbefinnande. När vi mår bra syns det i vår kroppshållning. Huden strålar och har en naturlig spänst.

Solen är vår bäste vän för att ge oss uppiggande energi. I lämpliga doser ger solljuset oss lite solbränna som gör att vi känner snyggare och friskare. Solen är dessutom livsviktig som en källa till D-vitamin.

Alfred Vogel skrev om solens betydelse för människan: ”Man har konstaterat, att spänningen, d.v.s. nervsystemets voltantal ökar vid solbestrålning av huden, något som ger oss ökad vitalitet. Huden är en sorts antenn, som både fångar in och avger strålar. Det är orsaken till att vissa människor har en uppiggande verkan på oss, medan andra med sin blotta närvaro ger oss en känsla av kraftlöshet.”

Det som får oss att åldras i förtid är negativa livsstilfaktorer; stress, rökning, alkohol och dålig kost. Titta på ditt ansikte när du är trött och spänd och jämför med hur du ser ut när du är utvilad och avspänd. Ett långvarigt stresstillstånd leder till muskelvärk, blodtrycksrubbningar, magbesvär och tyvärr också onödiga bekymmersrynkor.

Det finns många metoder som kan få oss att slappna av och må bra. Qigong, yoga, meditation och promenader i naturen hjälper kropp och själ att komma i balans. Är vi i balans så får vi också automatiskt en bättre sömnkvalité.

Uttrycket skönhetssömn är inte bara en myt. Otillräcklig sömn är förödande för hälsan och både kropp och själ far illa av sömnbrist. Även det vi äter eller inte äter har betydelse för om man vill föryngra huden och ha ett friskt utseende.

Att dagligen få i sig nödvändiga vitaminer och mineraler hjälper oss att hålla oss friska. Hippokrates, känd som ”läkekonstens fader” i antikens Grekland, ansåg att mat är medicin.

Det kan vara svårt att veta om den mat vi äter är obesprutad och ren med det lönar sig att leta efter livsmedel som är fria från kemiska tillsatser.

Man vet att bland annat blåbär, granatäpplen, acai, hallon, körsbär, äpplen och jordgubbar och morötter är hälsosamma och innehåller mycket så kallade antioxidanter, ämnen som bekämpar de skadliga fria radikalerna.

Andra livsmedel som rekommenderas är nötter, mandel, pumpafrön, fet fisk och mörk choklad.

Undvik skräpmat, hårt stekt mat och mikrotillagad mat. Viktigt är också att inte överbelasta magen med för mycket mat, ät långsamt och tugga väl.

Viktigaste av allt för att må bra är enligt doktor Vogel, glädjen, som han liknar vid den ”värme som smälter en kall själs tjocka is”.

Han varnade oss för ”avundsjuka och missunnsamhet som är farliga fiender för sinnesfriden och gnager på hjärterötterna och angriper livsmärgen”.

Nej, bitterhetsrynkor vill vi inte ha, skrattrynkor är betydligt klädsammare.

En skön morotsmask

Koka 2-3 morötter mjuka och mosa dem. Blanda med lite honung och applicera försiktigt på ansikte och hals.  Låt ansiktsmasken verka i cirka 10 minuter, och tvätta sedan ansiktet.

Källor: Natural News, Alfred Vogel: Den lille doktorn, Nyfiken Vital