Trög mage vanligt problem


Att ha problem med tarmtömningen, med andra ord att vara förstoppad, är något de flesta människor råkar ut för ibland. För många uppstår förstoppning på grund av tillfälliga förändringar i vardagen som leder till att de dagliga vanorna rubbas, såsom resor och miljöombyten.

Med förstoppning menas att man tömmer tarmen färre än två gånger i veckan och att avföringen är hård och svår att få fram. Naturligtvis varierar toalettvanor från person till person. Alltifrån att tömma tarmen två gånger i veckan till att behöva gå flera gånger om dagen på toaletten anses som normalt.

Ibland kan problemet bli mer kroniskt, exempelvis vid vissa sjukdomstillstånd som medför att man inte kan äta, dricka eller röra på sig tillräckligt. Även vissa läkemedel kan bidra till förstoppning.

Många gånger kan oro och stress göra så att avföringen påverkas.

Inom alternativmedicinen anses ältande av gamla problem och svårigheter att avsluta betungande tankar och negativa tankemönster kunna ge upphov till en tarm som håller igen. Ni kan se symboliken i det hela, eller hur?

Många kvinnor kan uppleva förändringar av sina toalettvanor under senare delen av menstruationen. Även klimakteriet kan medföra att kvinnor får trögare mage och förstoppning.

Oavsett orsaken så kan förstoppning få oss att må dåligt och många alternativa hälsoläror ser förstoppning som en grogrund till att utveckla kroniska sjukdomar, eftersom tarmen är kroppens huvudsakliga väg att tömma sig på gifter och de ämnen den inte vill eller kan ta hand om.

En obehandlad förstoppning kan på sikt ge upphov till att fickor bildas på tarmen. Ett annat problem är att hemorrojder och analsprickor kan uppstå som gör att det bli smärtsamt att gå på toaletten.

Några råd:

Vad kan man då göra för att hjälpa tarmen på traven? Det finns många huskurer och råd. Här följer några av de vanligaste och mest beprövade:

  • Drick tillräckligt, gärna ett extra glas vatten vid varje måltid. Enligt tradition anses ett glas ljummet vatten på fastande mage vara bra. Även varmt vatten, te eller kaffe kan stimulera avföringen.
  • Mjölk kan verka stoppande på vissa magar, prova andra alternativ om du tror mjölk är problemet.
  • Tarmen tycker om regelbundenhet. Försök äta regelbundet och gå på toaletten i lugn och ro. En stund efter frukost brukar vara bra.
  • Maten bör vara fiberrik. Ät frukt, grönsaker, grovt bröd och müsli. Ibland kan det hjälpa att strö lite extra vetekli i maten. Visserligen kan en ovan mage bli lite gasig av alla fibrer så prova dig fram försiktigt. Många anser att katrinplommon hjälper.
  • Rör på dig dagligen. Positiva effekter blir att tarmfunktionerna stärks och att du känner dig mindre stressad.
  • Se över ditt dagliga liv, finns det något du kan göra för att få mer harmoni och minska stressen?

Det bästa för magen är om man kan förebygga problemen. Om man inte lyckats med det och det är besvärligt så finns det receptfria medel på apoteket. Rådgör med apotekspersonalen och var inte rädd för att berätta om dina problem. Om man inte upplever någon förbättring inom en till två veckor efter det att man lagt om kosten eller använt receptfria medel så är det viktigt att kontakta vårdcentralen. Har du något av följande symtom utöver förstoppning såsom viktminskning, blod eller slem i avföringen, svart avföring eller magsmärta så bör du kontakta vården så snart som möjligt.