loadingDen kanadensiske regissören Jason Reitman tillsammans med manusförfattaren Diablo Cody på röda mattan i Rom den 27 october 2007 för presentation av filmen "Juno". (Foto:AFP/ Alberto Pizzoli)
Den kanadensiske regissören Jason Reitman tillsammans med manusförfattaren Diablo Cody på röda mattan i Rom den 27 october 2007 för presentation av filmen "Juno". (Foto:AFP/ Alberto Pizzoli)
Kultur

Tragikomik i toppklass - Young Adult

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Jason Reitman
  • Medverkande: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson, Elizabeth Reaser m fl.
  • Kommer ut: 120718

Reitman regisserar, Theron i huvudrollen och manuset är skrivet av Diablo Cody. Om man kan sina Hollywoodnamn vet man att denna trio borde vara svårslagen. Och visst är det en bra film, även om slutet känns en aning svagt.

Diablo Cody talades det en hel del om för fyra år sedan, då hon vann en Oscar för manuset till ”Juno” (Jason Reitman, USA, 2007). Anledningen till att det pratades mer om henne än de flesta andra manusförfattare var för att hennes sista anställning innan hon slog igenom var som strippa. Så som folk pratade om det verkar det nästan som om hon aldrig gjort annat än strippat. Sanningen är den att hon har jobbat på en reklamfirma och även som journalist, men föredrog att strippa. Så det är ju inte som om hon kämpade för att överleva som en strippa medan hon desperat försökte ta sig ut ur den brutala strippvärlden genom att skriva filmmanus. Strippa eller inte, hon är hur som helst riktigt duktig på att skriva manus; det är uppfriskande att se filmer som är författade av henne. Hon lyckas kombinera en realistisk känsla med ett intressant innehåll och, så klart, förstklassig dialog.

Filmen handlar
om Mavis Gary (Theron), som försörjer sig genom att skriva böcker för unga vuxna (därav titeln). En dag får hon ett mail från Buddy (Wilson), en gammal kärlek, som skickat en bild på sin nyfödda dotter till alla på sin maillista. Detta gör att Mavis känslor för Buddy genast blossar upp igen. Hon beger sig mot sin hemstad för att försöka vinna honom tillbaka.

Genom trailers och affischer presenteras den här filmen på ungefär samma sätt som ”Bad Teacher” (Jake Kasdan, USA, 2011), som alltså är en halvkorkad komedi som handlar om en alkoholiserad och elak lärare. ”Young Adult” är dock mer tragikomisk än något annat. Mavis är så fruktansvärt osympatisk att den enda som egentligen tycker om henne är den nya bekantskapen Matt (Oswalt), som hon lärt känna alldeles nyligen trots att han hade sitt skåp bredvid hennes i gymnasiet. Mavis är alkoholiserad, manipulativ och så egoistisk att hon försöker få en man att lämna sin fru trots att han fortsätter insistera på att han är lyckligt gift.

Theron är en väldigt vacker kvinna. Om hon hade velat hade hon lätt kunnat tjäna stora pengar genom att göra romantiska komedier. Gudarna ska veta att hon kan spela mer sympatisk än Katherine Heigl, som ju bara göra romantiska komedier. Istället väljer Theron oftast de svårare rollerna – roller som är mer utmanande. 2004 vann hon en Oscar för sitt porträtterande av seriemördaren Aileen Wuornos i ”Monster” (Patty Jenkins, USA/Tyskland, 2003). Alla som sett den filmen vet att Theron är långtifrån vacker i den filmen. I ”Young Adult” är hon för det mesta inte heller lika vacker som vi är vana att se henne. Hon ser sliten, hålögd och deprimerad ut. Detta är ett utseende som passar perfekt ihop med hennes karaktär, som går igenom en svår personlig kris. Trots att hon är så osympatisk, kan man inte låta bli att känna med henne, vilket troligtvis är anledningen till att Theron tjänar de stora pengarna.

Överlag är skådespeleri, manus och regi i toppklass. Förutom Theron, gör Oswalt riktigt bra ifrån sig i rollen som Matt; till skillnad från Mavis är Matt filmens mest sympatiska person, vilket gör att han fungerar som en bra motvikt till Therons karaktär. Men även om det mesta är i toppklass, känns filmens slut en aning abrupt. Även om Cody och Reitman knyter ihop säcken på slutet, känner man sig lite lurad på konfekten.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDen kanadensiske regissören Jason Reitman tillsammans med manusförfattaren Diablo Cody på röda mattan i Rom den 27 october 2007 för presentation av filmen "Juno". (Foto:AFP/ Alberto Pizzoli)
Den kanadensiske regissören Jason Reitman tillsammans med manusförfattaren Diablo Cody på röda mattan i Rom den 27 october 2007 för presentation av filmen "Juno". (Foto:AFP/ Alberto Pizzoli)
Kultur

Tragikomik i toppklass - Young Adult

Andreas Ziegler, för Epoch Times Sverige
  • Produktionsår: 2011
  • Produktionsland: USA
  • Regi: Jason Reitman
  • Medverkande: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson, Elizabeth Reaser m fl.
  • Kommer ut: 120718

Reitman regisserar, Theron i huvudrollen och manuset är skrivet av Diablo Cody. Om man kan sina Hollywoodnamn vet man att denna trio borde vara svårslagen. Och visst är det en bra film, även om slutet känns en aning svagt.

Diablo Cody talades det en hel del om för fyra år sedan, då hon vann en Oscar för manuset till ”Juno” (Jason Reitman, USA, 2007). Anledningen till att det pratades mer om henne än de flesta andra manusförfattare var för att hennes sista anställning innan hon slog igenom var som strippa. Så som folk pratade om det verkar det nästan som om hon aldrig gjort annat än strippat. Sanningen är den att hon har jobbat på en reklamfirma och även som journalist, men föredrog att strippa. Så det är ju inte som om hon kämpade för att överleva som en strippa medan hon desperat försökte ta sig ut ur den brutala strippvärlden genom att skriva filmmanus. Strippa eller inte, hon är hur som helst riktigt duktig på att skriva manus; det är uppfriskande att se filmer som är författade av henne. Hon lyckas kombinera en realistisk känsla med ett intressant innehåll och, så klart, förstklassig dialog.

Filmen handlar
om Mavis Gary (Theron), som försörjer sig genom att skriva böcker för unga vuxna (därav titeln). En dag får hon ett mail från Buddy (Wilson), en gammal kärlek, som skickat en bild på sin nyfödda dotter till alla på sin maillista. Detta gör att Mavis känslor för Buddy genast blossar upp igen. Hon beger sig mot sin hemstad för att försöka vinna honom tillbaka.

Genom trailers och affischer presenteras den här filmen på ungefär samma sätt som ”Bad Teacher” (Jake Kasdan, USA, 2011), som alltså är en halvkorkad komedi som handlar om en alkoholiserad och elak lärare. ”Young Adult” är dock mer tragikomisk än något annat. Mavis är så fruktansvärt osympatisk att den enda som egentligen tycker om henne är den nya bekantskapen Matt (Oswalt), som hon lärt känna alldeles nyligen trots att han hade sitt skåp bredvid hennes i gymnasiet. Mavis är alkoholiserad, manipulativ och så egoistisk att hon försöker få en man att lämna sin fru trots att han fortsätter insistera på att han är lyckligt gift.

Theron är en väldigt vacker kvinna. Om hon hade velat hade hon lätt kunnat tjäna stora pengar genom att göra romantiska komedier. Gudarna ska veta att hon kan spela mer sympatisk än Katherine Heigl, som ju bara göra romantiska komedier. Istället väljer Theron oftast de svårare rollerna – roller som är mer utmanande. 2004 vann hon en Oscar för sitt porträtterande av seriemördaren Aileen Wuornos i ”Monster” (Patty Jenkins, USA/Tyskland, 2003). Alla som sett den filmen vet att Theron är långtifrån vacker i den filmen. I ”Young Adult” är hon för det mesta inte heller lika vacker som vi är vana att se henne. Hon ser sliten, hålögd och deprimerad ut. Detta är ett utseende som passar perfekt ihop med hennes karaktär, som går igenom en svår personlig kris. Trots att hon är så osympatisk, kan man inte låta bli att känna med henne, vilket troligtvis är anledningen till att Theron tjänar de stora pengarna.

Överlag är skådespeleri, manus och regi i toppklass. Förutom Theron, gör Oswalt riktigt bra ifrån sig i rollen som Matt; till skillnad från Mavis är Matt filmens mest sympatiska person, vilket gör att han fungerar som en bra motvikt till Therons karaktär. Men även om det mesta är i toppklass, känns filmens slut en aning abrupt. Även om Cody och Reitman knyter ihop säcken på slutet, känner man sig lite lurad på konfekten.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024