loading(Foto: AFP/Nicolas Maeterlink)
(Foto: AFP/Nicolas Maeterlink)
Inrikes

Trafikverket har otillräckliga kunskaper om järnvägsunderhållet

Epoch Times Sverige

Riksrevisionen, som granskar statliga verksamheter, har undersökt hur Trafikverket hanterar fyra av de sex miljarder kronor som staten satsar på drift och underhåll av Sveriges järnvägar. De fann brister och passivitet.

Trafikverket, före detta Banverket, vet egentligen inte hur det står till med den svenska järnvägen, de har otillräckliga kunskaper i ämnet, anser Riksrevisionen, därmed blir också Trafikverkets rapport till regeringen ofullständig.

Det är viktigt att det finns ett fullgott beslutsunderlag när det gäller så stora belopp som de som satsas på järnvägsunderhåll. Både regeringen och Trafikverket behöver skärpa sin styrning. Varje felanvänd krona kan få konsekvenser för resenärer och trafikoperatörer, säger riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.

När Riksrevisionen granskade Trafikverkets beslutsunderlag för järnvägsunderhållet, fann revisorerna inte bara brister i verkets kunskaper om järnvägarnas tillstånd, utan också brister i informationssystemen.

Verket hade dåliga rutiner för underhållsåtgärder. De vet inte varför ett fel uppstår och hur det ska rättas till, varför komponenter byts ut och hur ofta. Vissa förseningar registreras inte och då ser de inte heller hur bristerna i underhållet påverkar trafikanterna.

Det går inte att avgöra om underhållet verkligen är eftersatt utifrån Trafikverkets underlag till regeringen. Men, skriver Riksrevisionen, det beror på att regeringen i sin tur inte har ställt tydliga krav på vad som ska redovisas.

Trafikutskottet framhöll när de gick igenom Riksrevisionens rapport, att det är ytterst angeläget att medlen för underhåll används effektivt.

Det revisorerna granskat är den del av Trafikverkets verksamhet som avser underhåll av järnväg på meddellång och lång sikt, vilken omsätter fyra miljarder kronor.

Mest lästa

Rekommenderat

loading(Foto: AFP/Nicolas Maeterlink)
(Foto: AFP/Nicolas Maeterlink)
Inrikes

Trafikverket har otillräckliga kunskaper om järnvägsunderhållet

Epoch Times Sverige

Riksrevisionen, som granskar statliga verksamheter, har undersökt hur Trafikverket hanterar fyra av de sex miljarder kronor som staten satsar på drift och underhåll av Sveriges järnvägar. De fann brister och passivitet.

Trafikverket, före detta Banverket, vet egentligen inte hur det står till med den svenska järnvägen, de har otillräckliga kunskaper i ämnet, anser Riksrevisionen, därmed blir också Trafikverkets rapport till regeringen ofullständig.

Det är viktigt att det finns ett fullgott beslutsunderlag när det gäller så stora belopp som de som satsas på järnvägsunderhåll. Både regeringen och Trafikverket behöver skärpa sin styrning. Varje felanvänd krona kan få konsekvenser för resenärer och trafikoperatörer, säger riksrevisor Claes Norgren i ett pressmeddelande.

När Riksrevisionen granskade Trafikverkets beslutsunderlag för järnvägsunderhållet, fann revisorerna inte bara brister i verkets kunskaper om järnvägarnas tillstånd, utan också brister i informationssystemen.

Verket hade dåliga rutiner för underhållsåtgärder. De vet inte varför ett fel uppstår och hur det ska rättas till, varför komponenter byts ut och hur ofta. Vissa förseningar registreras inte och då ser de inte heller hur bristerna i underhållet påverkar trafikanterna.

Det går inte att avgöra om underhållet verkligen är eftersatt utifrån Trafikverkets underlag till regeringen. Men, skriver Riksrevisionen, det beror på att regeringen i sin tur inte har ställt tydliga krav på vad som ska redovisas.

Trafikutskottet framhöll när de gick igenom Riksrevisionens rapport, att det är ytterst angeläget att medlen för underhåll används effektivt.

Det revisorerna granskat är den del av Trafikverkets verksamhet som avser underhåll av järnväg på meddellång och lång sikt, vilken omsätter fyra miljarder kronor.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024