loadingEn svensk delegation från trafikutskottet åker till Kina för att titta på järnvägar för höghastighetståg. Kina marknadsför sina höghastighetsjärnvägar med att vara underhållsfria i hundra år. Fransmännen på bilden var på besök förra året. Foto: Mark Ralston /AFP /Getty Images
En svensk delegation från trafikutskottet åker till Kina för att titta på järnvägar för höghastighetståg. Kina marknadsför sina höghastighetsjärnvägar med att vara underhållsfria i hundra år. Fransmännen på bilden var på besök förra året. Foto: Mark Ralston /AFP /Getty Images
Inrikes

Trafikutskottet tittar på höghastighetståg i Kina

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

På torsdagskvällen  reser en delegation från riksdagens trafikutskott till Kina för att skaffa kunskap om nya kinesiska järnvägsnät. Resan har varit inplanerad sedan länge och har inget att göra med SVT:s reportage om en hemlig offert för svensk höghastighetsjärnväg, säger utskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).

Under tio dagar leder Karin Svensson Smith delegationen i Kina. De kommer bland annat att träffa Volvo Cars och SAS.

– Vi ska åka tåg mellan Peking och Shanghai och besöka motsvarigheten till trafikverket i Kina. Vi kommer att prata med trafikpolitiker och företag som bygger järnvägar och tåg, Bombardier och MTR i Hongkong, säger Svensson Smith.

I söndags rapporterade SVT att man tagit del av en hemlig offert till riksdagens trafikutskott från det kinesiska företaget China Railway Constuction. Enligt SVT står det i offerten att Kina lovar att halvera byggtiden och att det ska kosta 25 miljarder mindre än Trafikverkets planering.

Möjligheten för en höghastighetsjärnväg i Sverige har det tittats på sedan 2006. Nu vill man bygga Sveriges första höghastighetsnät där tåg ska kunna köra i 320 km/h. En resa Stockholm-Göteborg kommer då att ta två timmar och Stockholm-Malmö två och en halv timme.

Tåg på marken eller på bro

Trafikverkets presschef Anna Lihr berättar att Trafikverket inte känner till någon offert från ett kinesiskt företag. Lihr säger ”att de befinner sig i en process och att de inte har fattat några beslut” om det blir höghastighetsjärnväg på bro eller på marken. Trafikverket kommer under våren träffa leverantörer och där ingår ett besök i Kina.


Ordföranden i trafikutskottet, Karin Svensson Smith (MP), leder den svenska delegationen som ska studera höghastighetstågen i Kina. Foto: Riksdagens arkiv

Ordföranden i trafikutskottet, Karin Svensson Smith (MP), leder den svenska delegationen som ska studera höghastighetstågen i Kina. Foto: Riksdagens arkiv

– Vi kommer att ta hänsyn till en rad olika parametrar, hur landskapet ser ut, säkerhet, miljökrav, jordbruk bland annat. Vi ser att det kan finnas fördelar på vissa ställen. Vi har inte bestämt oss för någon teknik ännu, säger Lihr.

Höghastighetsjärnväg där tågen körs uppe i luften på fem meter breda broar finns redan i Kina och Japan.

Fördelen med att köra på bro är enligt järnvägsexpert att markbredd sparas då dubbelspår på marken kräver 26 meter medan broarnas pelare bara är sex meter breda.

Japan började bygga sin första höghastighetsjärnväg 1964 och enligt trafikutskottets ordförande Svensson Smith har de kört prickfritt sedan dess och endast en person ska ha omkommit genom att ha blivit klämd av dörrarna.

– De har en tidhållning som är fullständigt superb, säger Svensson Smith.

Underhållsfritt i 100 år

Kina började bygga sin höghastighetsjärnväg 2003 och marknadsför dem med att vara underhållsfria i 100 år. 2011 skedde en dramatisk kollision mellan två snabbtåg i östra Kina som krävde minst 40 människoliv och hundratals skadade, enligt officiella siffror.

Svensson Smith tycker det är intressant hur de har kunnat bygga så mycket på kort tid. Hon tror att byggtekniken spelar in.

Före resa har trafikutskottets ordförande tittat på två videor som har visats på lokala nyhetssändningar i Kina. Filmerna visar på konstruktionsbrister på höghastighetsbanans cementpelare mellan Guangzhou-Hongkong och en spricka i marken vid höghastighetsbanan mellan Shanghai-Peking i Kina.

Se video här:

Svensson Smith kommenterar filmerna med att de behöver vara på plats för att med egna ögon se det här. Och med anledning av filmerna kommer Svensson Smith ta kontakt med betongexpertis innan de åker.

– Det gör att jag känner mig än mer motiverad att ställa kritiska frågor till de ansvariga för järnvägen i Kina, men jag har inga stora förhoppningar om att mina frågor kan få fram saker som de inte vill berätta om, säger Svensson Smith

Mest lästa

Rekommenderat

loadingEn svensk delegation från trafikutskottet åker till Kina för att titta på järnvägar för höghastighetståg. Kina marknadsför sina höghastighetsjärnvägar med att vara underhållsfria i hundra år. Fransmännen på bilden var på besök förra året. Foto: Mark Ralston /AFP /Getty Images
En svensk delegation från trafikutskottet åker till Kina för att titta på järnvägar för höghastighetståg. Kina marknadsför sina höghastighetsjärnvägar med att vara underhållsfria i hundra år. Fransmännen på bilden var på besök förra året. Foto: Mark Ralston /AFP /Getty Images
Inrikes

Trafikutskottet tittar på höghastighetståg i Kina

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

På torsdagskvällen  reser en delegation från riksdagens trafikutskott till Kina för att skaffa kunskap om nya kinesiska järnvägsnät. Resan har varit inplanerad sedan länge och har inget att göra med SVT:s reportage om en hemlig offert för svensk höghastighetsjärnväg, säger utskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP).

Under tio dagar leder Karin Svensson Smith delegationen i Kina. De kommer bland annat att träffa Volvo Cars och SAS.

– Vi ska åka tåg mellan Peking och Shanghai och besöka motsvarigheten till trafikverket i Kina. Vi kommer att prata med trafikpolitiker och företag som bygger järnvägar och tåg, Bombardier och MTR i Hongkong, säger Svensson Smith.

I söndags rapporterade SVT att man tagit del av en hemlig offert till riksdagens trafikutskott från det kinesiska företaget China Railway Constuction. Enligt SVT står det i offerten att Kina lovar att halvera byggtiden och att det ska kosta 25 miljarder mindre än Trafikverkets planering.

Möjligheten för en höghastighetsjärnväg i Sverige har det tittats på sedan 2006. Nu vill man bygga Sveriges första höghastighetsnät där tåg ska kunna köra i 320 km/h. En resa Stockholm-Göteborg kommer då att ta två timmar och Stockholm-Malmö två och en halv timme.

Tåg på marken eller på bro

Trafikverkets presschef Anna Lihr berättar att Trafikverket inte känner till någon offert från ett kinesiskt företag. Lihr säger ”att de befinner sig i en process och att de inte har fattat några beslut” om det blir höghastighetsjärnväg på bro eller på marken. Trafikverket kommer under våren träffa leverantörer och där ingår ett besök i Kina.


Ordföranden i trafikutskottet, Karin Svensson Smith (MP), leder den svenska delegationen som ska studera höghastighetstågen i Kina. Foto: Riksdagens arkiv

Ordföranden i trafikutskottet, Karin Svensson Smith (MP), leder den svenska delegationen som ska studera höghastighetstågen i Kina. Foto: Riksdagens arkiv

– Vi kommer att ta hänsyn till en rad olika parametrar, hur landskapet ser ut, säkerhet, miljökrav, jordbruk bland annat. Vi ser att det kan finnas fördelar på vissa ställen. Vi har inte bestämt oss för någon teknik ännu, säger Lihr.

Höghastighetsjärnväg där tågen körs uppe i luften på fem meter breda broar finns redan i Kina och Japan.

Fördelen med att köra på bro är enligt järnvägsexpert att markbredd sparas då dubbelspår på marken kräver 26 meter medan broarnas pelare bara är sex meter breda.

Japan började bygga sin första höghastighetsjärnväg 1964 och enligt trafikutskottets ordförande Svensson Smith har de kört prickfritt sedan dess och endast en person ska ha omkommit genom att ha blivit klämd av dörrarna.

– De har en tidhållning som är fullständigt superb, säger Svensson Smith.

Underhållsfritt i 100 år

Kina började bygga sin höghastighetsjärnväg 2003 och marknadsför dem med att vara underhållsfria i 100 år. 2011 skedde en dramatisk kollision mellan två snabbtåg i östra Kina som krävde minst 40 människoliv och hundratals skadade, enligt officiella siffror.

Svensson Smith tycker det är intressant hur de har kunnat bygga så mycket på kort tid. Hon tror att byggtekniken spelar in.

Före resa har trafikutskottets ordförande tittat på två videor som har visats på lokala nyhetssändningar i Kina. Filmerna visar på konstruktionsbrister på höghastighetsbanans cementpelare mellan Guangzhou-Hongkong och en spricka i marken vid höghastighetsbanan mellan Shanghai-Peking i Kina.

Se video här:

Svensson Smith kommenterar filmerna med att de behöver vara på plats för att med egna ögon se det här. Och med anledning av filmerna kommer Svensson Smith ta kontakt med betongexpertis innan de åker.

– Det gör att jag känner mig än mer motiverad att ställa kritiska frågor till de ansvariga för järnvägen i Kina, men jag har inga stora förhoppningar om att mina frågor kan få fram saker som de inte vill berätta om, säger Svensson Smith

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024