loadingHöghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Höghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Inrikes

Trafikutskottet bekräftar hemlig kinesisk prislista på snabbtåg

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

Delar av trafikutskottet och Trafikverket kände hela tiden till den hemliga kinesiska ”offert” på en höghastighetstågbana som SVT rapporterat om – trots att man har förnekat dess existens. Trafikutskottet gav nyligen order om att bekräfta listans existens till media.

I mars i år åkte en svensk delegation på en intresseresa till Shanghai där personer från trafikutskottet och Trafikverket ingick. Delegationen skulle se vilka kinesiska företag som var intresserade av att bygga höghastighetsnät i Sverige.

I augusti rapporterade sedan SVT att en hemlig kinesisk offert skulle ha inkommit till trafikutskottet. I offerten erbjöd sig kineserna att bygga en höghastighetsbana i Sverige på halva byggtiden, och för 25 miljarder kronor mindre än Trafikverket.

Bekräftade hemlig prislista

I förra veckan blev Pär Corshammar, som företrädde Tranås kommun i den svenska delegationen i Shanghai, beordrad av trafikutskottet att bekräfta existensen av en kinesisk prislista till media. Handlingen kallas nu för en ”prislista” och var hemlig fram tills på torsdagen.

– I torsdags ringde de upp mig och sa att jag skulle offentliggöra det jag hade lämnat över en gång i tiden, till media, och då gjorde jag det, säger Pär Corshammar.

Corshammar berättar han fick i uppgift av trafikutskottet att sammanfatta erfarenheterna från mötet i Shanghai.

– Det vi har tillhandahållit är en prislista från ett kinesiskt byggprojekt till ett svenskt byggprojekt och man kan se skillnader i kostnader, säger han.

Ordförande i Trafikutskottet Karin Svensson Smith menade att någon offert inte kommit. (Foto: Riksdagen)

Ordförande i Trafikutskottet Karin Svensson Smith menade att någon offert inte kommit. (Foto: Riksdagen)

”En härva av felaktiga uppgifter”

I en intervju med Epoch Times sade ordförande i trafikutskottet Karin Svensson Smith (MP) att det inte hade kommit någon offert till trafikutskottet. Trafikverket sade sig inte heller känna till någon offert.

Turerna har dock blivit många kring den här offertens eller prislistans vara eller icke vara, och enligt Anders Åkesson (C), ledamot av trafikutskottet, har Svensson-Smith, som också frågats ut om saken i utskottet, kommit med motstridiga uppgifter.

– Ena stunden har hon fått det och i nästa stund har hon inte fått det. Hon hade slängt det i sin pappersåtervinning eller skickat det till Sverigeförhandlingen, säger Åkesson, som i ett pressmeddelande kallat det hela för ”en härva av felaktiga påståenden och felaktiga uppgifter”.

Åkesson har sagt att hans och Alliansens förtroende för Svensson-Smith är förbrukat.

Epoch Times har sökt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith för en kommentar. Svensson Smith har avböjt och hänvisar via sin pressekreterare, till Miljöpartiets gruppledare Jonas Erikssons uttalande till TT, där han sa att han betraktar saken som utagerad.

Detta är inte första gången Kina visar intresse att bygga höghastighetståg i Sverige. Pär Corshammar arbetade tidigare på Ramböll och har sedan 2011 haft flera möten med kinesiska delegationer angående att bygga höghastighetståg i Sverige.

 

 

Mest lästa

Rekommenderat

loadingHöghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Höghastighetståg i Kina. (Foto: STR /AFP/Getty Images)
Inrikes

Trafikutskottet bekräftar hemlig kinesisk prislista på snabbtåg

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

Delar av trafikutskottet och Trafikverket kände hela tiden till den hemliga kinesiska ”offert” på en höghastighetstågbana som SVT rapporterat om – trots att man har förnekat dess existens. Trafikutskottet gav nyligen order om att bekräfta listans existens till media.

I mars i år åkte en svensk delegation på en intresseresa till Shanghai där personer från trafikutskottet och Trafikverket ingick. Delegationen skulle se vilka kinesiska företag som var intresserade av att bygga höghastighetsnät i Sverige.

I augusti rapporterade sedan SVT att en hemlig kinesisk offert skulle ha inkommit till trafikutskottet. I offerten erbjöd sig kineserna att bygga en höghastighetsbana i Sverige på halva byggtiden, och för 25 miljarder kronor mindre än Trafikverket.

Bekräftade hemlig prislista

I förra veckan blev Pär Corshammar, som företrädde Tranås kommun i den svenska delegationen i Shanghai, beordrad av trafikutskottet att bekräfta existensen av en kinesisk prislista till media. Handlingen kallas nu för en ”prislista” och var hemlig fram tills på torsdagen.

– I torsdags ringde de upp mig och sa att jag skulle offentliggöra det jag hade lämnat över en gång i tiden, till media, och då gjorde jag det, säger Pär Corshammar.

Corshammar berättar han fick i uppgift av trafikutskottet att sammanfatta erfarenheterna från mötet i Shanghai.

– Det vi har tillhandahållit är en prislista från ett kinesiskt byggprojekt till ett svenskt byggprojekt och man kan se skillnader i kostnader, säger han.

Ordförande i Trafikutskottet Karin Svensson Smith menade att någon offert inte kommit. (Foto: Riksdagen)

Ordförande i Trafikutskottet Karin Svensson Smith menade att någon offert inte kommit. (Foto: Riksdagen)

”En härva av felaktiga uppgifter”

I en intervju med Epoch Times sade ordförande i trafikutskottet Karin Svensson Smith (MP) att det inte hade kommit någon offert till trafikutskottet. Trafikverket sade sig inte heller känna till någon offert.

Turerna har dock blivit många kring den här offertens eller prislistans vara eller icke vara, och enligt Anders Åkesson (C), ledamot av trafikutskottet, har Svensson-Smith, som också frågats ut om saken i utskottet, kommit med motstridiga uppgifter.

– Ena stunden har hon fått det och i nästa stund har hon inte fått det. Hon hade slängt det i sin pappersåtervinning eller skickat det till Sverigeförhandlingen, säger Åkesson, som i ett pressmeddelande kallat det hela för ”en härva av felaktiga påståenden och felaktiga uppgifter”.

Åkesson har sagt att hans och Alliansens förtroende för Svensson-Smith är förbrukat.

Epoch Times har sökt trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith för en kommentar. Svensson Smith har avböjt och hänvisar via sin pressekreterare, till Miljöpartiets gruppledare Jonas Erikssons uttalande till TT, där han sa att han betraktar saken som utagerad.

Detta är inte första gången Kina visar intresse att bygga höghastighetståg i Sverige. Pär Corshammar arbetade tidigare på Ramböll och har sedan 2011 haft flera möten med kinesiska delegationer angående att bygga höghastighetståg i Sverige.

 

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024