Traditionell kultur grundläggande för individens identitet
Masako Ikegami är professor och föreståndare för Centrum för Stillahavsasienstudier (CEPAS) vid Stockholms universitet. Hon forskar bland annat i hur man förebygger och löser konflikter. (Foto: Jan Jekielek/Epoch Times)


Professor Masako Ikegami på Stockholms Universitet såg Shen Yuns galaföreställning på Cirkus i Stockholm, tisdagen den 25 mars. Hon tycker att det är viktigt att ”kineserna tar tillbaka sin traditionella kultur” efter att ha förlorat den under den nuvarande regimens förtryck.

– Alla dessa auktoritära regimer, som kommunismen eller fascismen, har alltid det gemensamt att krossa individens och folkets identitet genom att slå sönder den traditionella kulturen och samhället, sade professorn.

På det här sättet vill regimerna beröva människorna sin identitet och tvinga medborgaren att acceptera deras egen ideologi.

– Så det är mycket viktigt för kineserna att ta tillbaka sin traditionella kultur, särskilt i Kina, som har förlorat absolut allt och totalt glömt sin egen traditionella kultur, sade Ikegami.

Masako tycker att det är oerhörd viktigt att den riktiga traditionella kulturen visas och sprids. Hon skulle vilja rekommendera den till sina kollegor och icke-asiater.

– Den är underhållande och det är en bra och populär introduktion till kinesisk traditionell kultur, sade Masako Ikegami.

Masako Ikegami är japanska och välinsatt i kinesisk kultur. Hon tycker att föreställningen var välarrangerad och hade en mycket bra kombination av etniska och traditionella kulturer. Ett nummer som tilltalade henne speciellt var ”Sonande smärta”, ett musikstycke som spelades på den kinesiska tvåsträngade fiolen erhu, framfört av solisten Xiaochun Qi.

Shen Yuns föreställningar består huvudsakligen av klassisk kinesisk dans, folkdans och vokalmusik. Inspirationen kommer från traditionell kinesisk kultur. Gruppens uppträdande attraherar stor publik världen runt och lovprisas av personligheter inom kulturella kretsar.