Tio sätt att hantera stress
Ett sätta att lätta på stressen är att ta djupa andetag och stretcha ordentligt. (Photos.com)


Det finns vissa saker i livet som vi inte kan ändra på hur mycket vi än försöker. När vi ställs inför det oundvikliga, det okända eller en smärtsam upplevelse som vi inte har kontroll över, kan det bli väldigt stressigt.

Det är vid dessa tillfällen som folk ofta tar till droger, alkohol eller rökning för att helt enkelt kunna överleva den intensiva pressen som vilar på dem.

Oavsett hur svår upplevelsen må vara, så finns det livsbejakande verktyg att ta till för att kunna hantera saker och ting effektivt.

1. Stretcha

Ligg ner och stretcha. Andas igenom varje stretchning, så att du medvetet slappnar av i musklerna medan de sträcks ut. Ofta lagras stressen i våra kroppar och det slutar med att vi känner oss spända. Genom att öppna upp spända områden, hjälper vi till att frigöra den återhållna stressen eller känslan. När vi lättar på spänningen kommer vi att gå vidare och känna oss mycket bättre. Genom att träna på att slappna av genom en intensiv stretching tränas också kroppen på att slappna vid behov.

2. Andas djupt

Långsam och medveten andning hjälper till att sakta ner tankeprocessen och att bli medveten om andningen. När vi blir mer medvetna om andningen, kan vi andas ut mer effektivt. Många människor håller andan när de blir oroliga. Djupandning ger en stor känsla av lättnad, som om en börda lyfts från axlarna.

I yoga får man lära sig att andas genom näsan och hela vägen ner i magen. Det hjälper till att sakta ner andningen och ger därigenom en större känsla av lugn.

3. Spänn och slappna av

Lyft ögonbrynen och öppna upp munnen, så att du använder alla muskler i ansiktet. Slappna sedan av. Detta hjälper avslappningen av en spänd käke eller rynkade ögonbryn. Det är så enkelt, men det har en enorm effekt på sinnet och kroppen.

Spänn hela kroppen. Knyt nävarna, sträck fram tårna, ryck på axlarna och spänn armar och ben. Slappna sedan av överallt på en gång. Det här görs bäst liggandes. När man släpper spänningen, ligg kvar en stund och känn efter hur hela kroppen slappnar av.

4. Explosiv träning

Spring så fort du kan. Ge allt. Här är chansen att släppa loss all aggression under en eller två minuter. Promenera sedan och gå sakta. Lugna ner dig medvetet. Sakta ner hela nervsystemet. Utmana dig själv genom att viljemässigt sakta ner hjärtslagen. Extrem pådrivning varvat med medvetet mycket lugnt tempo kan fysiologiskt träna kroppen till en snabb återhämtning från stress. När du blir bättre på den explosiva träningen kommer återhämtningstiden att minska.

5. Hetta upp systemet

Gnid händerna mot varandra ordentligt tills de känns varma. Placera dem sedan över ansiktet och njut av värmen som strömmar ut från dem. Det här ger en trygg känsla och hjälper dig att bli lugn.

En annan bra metod, för att hjälpa matsmältningen är att ta en tupplur med en varm vattenbehållare på magen. Det hjälper till att lösa upp knutarna som kan ha bildats i bukområdet.

6. Planera in tid för att bekymra dig

Det är lätt att fastna i saker som ger oro och det är också vanligt att bara ignorera dem. Båda sätten orsakar en ökad oro. En bra metod som man kan använda när något kommer över en är att planera in tid att tänka på det eller att prata om det. Varje gång tankar och känslor runt någonting kommer upp på ett överväldigande sätt påminn dig själv om att det inte är dags nu att ta itu med det utan att du tar hand om det när du planerat att göra det.

7. Skriv ner det

Att skriva ner sakerna hjälper ofta att ge mer klarhet i vad du står inför. Det här är en bra metod om du håller dig uppe mitt i natten och oroar dig över saker som du kanske inte tagit hand om. Skriv ner de sakerna och planera in tid för att bekymra dig eller tid för att ta hand om det nästa dag, så att du kan få vila. Kom ihåg att vi alltid är mer effektiva när vi är ordentligt utvilade.

8. Var rationell

Skriv ner det du oroar dig över och de möjliga värsta scenarierna. Ta sedan en ärlig titt på dem och se om dina förväntningar är rimliga. Till exempel tror folk ofta att de inte kan hantera något om resultatet blir det som de är mest rädda för. ”Jag klarar helt enkelt inte av det där eftersom det kommer att ta död på mig”, kan man tänka. Är det en rimlig förväntning att du kommer att dö om det värsta inträffar? Om det inte är en rationell förväntning, skriv då ner hur en rimlig förväntning skulle vara.

9. Lyssna på klassisk musik

Musik är känt för att ha en otrolig effekt på oss. Klassisk musik eller andlig musik har generellt en mycket lugnande effekt. Att lyssna till det när det känns jobbigt kan vara lugnande.

10. Släpp taget

Ofta blir stressnivån hög för att det finns ett allvarligt hot. Det kan verkligen vara hotet mot livet (du kanske har cancer) eller det kan vara hotet om att förlora i anseende, problem med myndigheter eller förlust av något slag. Vad det än må vara, att hålla fast vid något som vi kan tvingas ge upp kommer bara att göra saken ännu svårare. Genom att acceptera utgången eller resultatet, medveten om att det kan vara svårt att hantera, kan vi klarare se att det också finns hopp i slutet på tunneln. Man kan upptäcka fantastiska möjligheter i motgångarna.

Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/31343/