loadingAmelia Grazioso såg Shen Yun Performing Arts förra den 25 mars vid Kennedy Center Opera House. (Foto: Lisa Fan / Epoch Times
Amelia Grazioso såg Shen Yun Performing Arts förra den 25 mars vid Kennedy Center Opera House. (Foto: Lisa Fan / Epoch Times
Shen Yun

Tidigare avdelningschef på försvarsdepartementet i USA: ”Ger näring till hjärta, ande och sinne”

Epoch Times

Amelia Grazioso, tidigare chef på försvarsdepartementets informationsavdelning, var bland publiken på Kennedy Center Opera House i Washington, i söndags som såg Shen Yun Performing Arts Touring Companys  föreställning.

– Den var helt fantastisk och inspirerande, det var den verkligen, och jag är så glad för att den är här i USA. Vi behöver positiv energi här, det gör vi faktiskt, och detta var absolut positiv energi, sade Amelia Grazioso.

Den klassiska kinesiska dansen var ”helt underbar”, sade hon.

– Jag älskade betydelsen och uttrycket bakom varje rörelse, jag menar det bara flödade. Och så behagfullt, jag vet inte hur jag annars kan beskriva det, så vackert.

Klassisk kinesisk dans är ett typiskt exempel av den traditionella kinesiska estetiken och kärnan i varje Shen Yun-föreställning, står det på deras webbsida. Den gick i arv bland folket, vid de kejserliga hoven och i forntida pjäser. Dess graciösa framförande av djup inre mening överskrider alla hinder för olika nationaliteter och språk och är det perfekta mediet för att dela med sig av den vishet och de värderingar som finns i den 5000-åriga kinesiska civilisationen.

Amelia Grazioso imponerades även mycket av Shen Yuns digitala scenbakgrund.

– Hur de fick till hela den tekniska aspekten hos bakgrunden, var häftigt. Jag kände mig faktiskt berörd av det, fysiskt. Så alla sinnen var engagerade, det var det som var så storslaget.

De digitala bakgrunderna är utformade för att komplettera och synkronisera med alla aspekterna hos föreställningen; karaktärerna, scenklädernas färger, specifika dansrörelser, rekvisita, belysning, historien som berättas, särskilda toner som spelas av orkestern och speciella ljudeffekter. I några av programpunkterna förekommer mytiska väsen som kommer ner från himlen och för att sedan plötsligt komma in i teaterns tredimensionella verklighet.

Amelia Grazioso tyckte att hennes förståelse av föreställningen förbättrades av de två tvåspråkiga konferencierernas närvaro. De gav bakgrunden till kulturen och historien så att betydelsen av varje programpunkt gick fram.

– Jag älskade hur
varje del förklarades så att man visste vad lärdomen var och att det fanns en mening bakom varje framträdande. Detta gör att manengagerades fysiskt, känslomässigt, andligt. Det var bara så häftigt och jag hoppas att alla i salen, åtminstone majoriteten, fick lika mycket ut av det som jag fick.

Kommen från en italiensk familj lyssnade Amelia Grazioso på opera och har således en sofistikerad uppskattning och förståelse för det.

– Sopranerna och tenorerna sjöng vackert och jag gillade att de hade sångtexterna [på skärmen] så att man kunde förstå vad de sjöng och förstå budskapet, sade hon.

Amelia Grazioso uttryckte också sin förvirring över varför Shen Yun inte tillåts uppträda i Kina.

– Det förvånar mig, det förbryllar mig, och jag förstår det inte eftersom de är människor för fred, kärlek, medkänsla och tolerans och ändå tillåter inte [kommunistregimen] att något som det här ska visas … Jag menar [Shen Yun] genomförs med konstnärlighet och total respekt. Jag lade märke till att alla små nyanser som de har lagt till i föreställningen, har gjorts av yttersta respekt, så jag förstår det inte.

Shen Yun kan inte resa till Kina för närvarande på grund av den nuvarande regimens försök att missbruka och skada den traditionella kulturen, inklusive konsten.

Amelia Grazioso avslutade med att ge tips till alla som vill se föreställningen:

– Det är något som
måste upplevas, men gå dit med ett öppet sinne och ett öppet hjärta, och bara sitt och ta in allt som ges till dig, för det finns egentligen så mycket att vinna på det. Och det är inte bara det visuella, det ger verkligen näring till ditt hjärta, näring till din ande och ditt sinne, och det är allt av godo.

Shar Adams och Sophia Bronwen rapporterade.

New York-baserade Shen Yun Performing Arts har börjat sin Europaturné 2012.

Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, världsturnén

2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts.

Artikeln på engelska.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAmelia Grazioso såg Shen Yun Performing Arts förra den 25 mars vid Kennedy Center Opera House. (Foto: Lisa Fan / Epoch Times
Amelia Grazioso såg Shen Yun Performing Arts förra den 25 mars vid Kennedy Center Opera House. (Foto: Lisa Fan / Epoch Times
Shen Yun

Tidigare avdelningschef på försvarsdepartementet i USA: ”Ger näring till hjärta, ande och sinne”

Epoch Times

Amelia Grazioso, tidigare chef på försvarsdepartementets informationsavdelning, var bland publiken på Kennedy Center Opera House i Washington, i söndags som såg Shen Yun Performing Arts Touring Companys  föreställning.

– Den var helt fantastisk och inspirerande, det var den verkligen, och jag är så glad för att den är här i USA. Vi behöver positiv energi här, det gör vi faktiskt, och detta var absolut positiv energi, sade Amelia Grazioso.

Den klassiska kinesiska dansen var ”helt underbar”, sade hon.

– Jag älskade betydelsen och uttrycket bakom varje rörelse, jag menar det bara flödade. Och så behagfullt, jag vet inte hur jag annars kan beskriva det, så vackert.

Klassisk kinesisk dans är ett typiskt exempel av den traditionella kinesiska estetiken och kärnan i varje Shen Yun-föreställning, står det på deras webbsida. Den gick i arv bland folket, vid de kejserliga hoven och i forntida pjäser. Dess graciösa framförande av djup inre mening överskrider alla hinder för olika nationaliteter och språk och är det perfekta mediet för att dela med sig av den vishet och de värderingar som finns i den 5000-åriga kinesiska civilisationen.

Amelia Grazioso imponerades även mycket av Shen Yuns digitala scenbakgrund.

– Hur de fick till hela den tekniska aspekten hos bakgrunden, var häftigt. Jag kände mig faktiskt berörd av det, fysiskt. Så alla sinnen var engagerade, det var det som var så storslaget.

De digitala bakgrunderna är utformade för att komplettera och synkronisera med alla aspekterna hos föreställningen; karaktärerna, scenklädernas färger, specifika dansrörelser, rekvisita, belysning, historien som berättas, särskilda toner som spelas av orkestern och speciella ljudeffekter. I några av programpunkterna förekommer mytiska väsen som kommer ner från himlen och för att sedan plötsligt komma in i teaterns tredimensionella verklighet.

Amelia Grazioso tyckte att hennes förståelse av föreställningen förbättrades av de två tvåspråkiga konferencierernas närvaro. De gav bakgrunden till kulturen och historien så att betydelsen av varje programpunkt gick fram.

– Jag älskade hur
varje del förklarades så att man visste vad lärdomen var och att det fanns en mening bakom varje framträdande. Detta gör att manengagerades fysiskt, känslomässigt, andligt. Det var bara så häftigt och jag hoppas att alla i salen, åtminstone majoriteten, fick lika mycket ut av det som jag fick.

Kommen från en italiensk familj lyssnade Amelia Grazioso på opera och har således en sofistikerad uppskattning och förståelse för det.

– Sopranerna och tenorerna sjöng vackert och jag gillade att de hade sångtexterna [på skärmen] så att man kunde förstå vad de sjöng och förstå budskapet, sade hon.

Amelia Grazioso uttryckte också sin förvirring över varför Shen Yun inte tillåts uppträda i Kina.

– Det förvånar mig, det förbryllar mig, och jag förstår det inte eftersom de är människor för fred, kärlek, medkänsla och tolerans och ändå tillåter inte [kommunistregimen] att något som det här ska visas … Jag menar [Shen Yun] genomförs med konstnärlighet och total respekt. Jag lade märke till att alla små nyanser som de har lagt till i föreställningen, har gjorts av yttersta respekt, så jag förstår det inte.

Shen Yun kan inte resa till Kina för närvarande på grund av den nuvarande regimens försök att missbruka och skada den traditionella kulturen, inklusive konsten.

Amelia Grazioso avslutade med att ge tips till alla som vill se föreställningen:

– Det är något som
måste upplevas, men gå dit med ett öppet sinne och ett öppet hjärta, och bara sitt och ta in allt som ges till dig, för det finns egentligen så mycket att vinna på det. Och det är inte bara det visuella, det ger verkligen näring till ditt hjärta, näring till din ande och ditt sinne, och det är allt av godo.

Shar Adams och Sophia Bronwen rapporterade.

New York-baserade Shen Yun Performing Arts har börjat sin Europaturné 2012.

Showen kommer till Cirkus i Stockholm den 4, 5 och 6 april 2012.

För mer info om Shen Yun Performing Arts och kinesisk kultur, världsturnén

2012, biljetter och kalendern: sv.shenyunperformingarts.org

Epoch Times är mediepartner till Shen Yun Performing Arts.

Artikeln på engelska.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024