Tetris föremål för forskarintresse
Henk Rogers, spelutvecklare och den producent som tog Tetris till spelkonsoler och datorer runt om i världen. (Med tillstånd av of Al Pavangkanan)


Forskarna har intresserat sig för spelet Tetris. Oxford University utforskade nyligen hur det enkla geometriska pusslet kan minska stress och lindra effekterna av traumatiska upplevelser.

Spelutvecklare studerar också Tetris för att förstå hur ett spel baserat på olika geometriska former kan sälja på rekordhöga nivåer nästan tre decennier efter att det först släpptes. Tetris har sålts i 130 miljoner exemplar på mobiltelefoner och närmare 15 miljoner människor spelar det varje dag på Facebook.

– Avkoppling är det främsta skäl många anger till varför de spelar Tetris. Jag tror också att det är så – man kan koppla bort tankarna från det man vill koppla av från, och bara vara för en stund, säger Henk Rogers, spelutvecklare och utgivare som introducerade Tetris för världen.

På 1990-talet sågs Tetris som ett i mängden inom det växande området datorspel. Men det visar inget tecken på att avta, enligt Rogers.

– Vi säljer fler exemplar av Tetris för mobiltelefoner idag än vad vi gjort i historien. Tetris är nu ett av de snabbast växande sociala spelen.

– Tetris har faktiskt gått bortom att vara ett spel och börjar bli en sport, eller en livsstil, säger han.

Vanligtvis har datorspel en livslängd på några månader. Så gott som alla spel förskjuts ur rampljuset när något nytt kommer fram.

– Det är som modeflugor, säger Rogers.

Rogers upptäckte Tetris när han jobbade som förläggare i Japan. Hans jobb var att resa runt i världen och leta efter spel som kunde gå bra på den japanska marknaden och förhandla om distributionsrättigheterna.

När Rogers först såg Tetris på elektronikmässan i Las Vegas var han en entusiastisk spelare av brädspelet Go. Han märkte att Tetris hade en attraktiv enkelhet gemensam med det antika brädspelet från Fjärran Östern.

– Om man tittar på Go och inte känner till det ser det bara ut att vara svarta och vita stenar, och man undrar, vad är det för kul med det? Den som spelar Go inser att det det ett djupt, djupt spel. Det är samma sak med Tetris, säger Rogers.

– Jag blev helt enkelt kär i spelet på mässan, säger han.

Efter många sömnlösa nätter lyckades Rogers få Tetris utgivet på PC och åttabitars Nintendo inför julen 1988.

När spelet släppts ville Rogers utveckla det vidare, till en version för Gameboy. Detta blev svårare än han föreställt sig.

1989 reste Rogers till Moskva för att träffa Tetris utvecklare Alexey Pajitnov. Rogers upptäckte att det inte fanns något som hette intellektuell egendom i Sovjetunionen och att Pajitnov inte skulle få ett öre för sitt arbete. Tetris tillhörde folket, fick han höra, och pengarna skulle gå till regimen.

– Jag kunde helt enkelt ha betalat Sovjetunionen och fått Tetris, och så skulle det ha varit bra med det. Men jag känner att Pajitnov skapade spelet. Han förtjänar någonting, säger Rogers.

Rogers började göra regelbundna resor till Moskva. Han och Pajitnov blev nära vänner och de utarbetade en plan för att ta Pajitnov ut ur landet.

– På den tiden var det många människor som försökte ta sig ut ur Sovjetunionen. Man kunde få tillstånd att lämna landet, men om de förstod att man försökte fly så tilläts man inte ge sig av – ungefär som i Nordkorea. Man var tvungen att hoppa av.

– Så jag tog honom till USA – han och hans familj – och han stannade kvar. Jag var inte tvungen att göra det, men det var det rätta, säger han.

Under Rogers ledning pågår arbetet med Tetris ständigt. Han utvecklade det första rollspelet i Japan, ”The Black Onyx”, som har varit inspirationen till flera stilbildande spel i genren, bland annat serien ”Final Fantasy”. Han arbetar för närvarande med ett jättelikt rollspel online för många samtidiga spelare.

Ett av de första problem att lösa var spelbarheten. Rogers märkte att det ursprungliga Tetris inte var särskilt väl balanserat. Det gick för sakta i början för de flesta spelarna, och man var tvungen att lunka sig igenom de första nivåerna innan det blev intressant. Han jämförd med att sätta sig i en racerbil och köra i 10 km/h i två varv, sedan 20 km/h i två varv, tills man slutligen når full hastighet.

– Människor vill hoppa direkt in i en Formel 1-bil, och köra varven i en fart som motsvarar deras förmåga, säger han.

Förbättringarna pågår fortfarande. Rogers grundade det Hawaii-baserade Blue Planet Software som dagligen arbetar med att fullborda Tetris, samtidigt som man säkerställer att spelet inte avviker alltför långt från sina rötter.

– Vi tittar på vilka delar som är bra; vad människor gillar att göra; vad det är som människor inte gillar med det, och vi fixar till det, säger han.

Det är dock en utmaning eftersom man måste se till att Tetris fortfarande attraherar proffsen, samtidigt som det görs mer spelbart på nya marknader.

Den senaste tiden har Tetris tagits in i nya medier. Rogers säger att de arbetar på en version för touchskärmar där spelarna ”i stort sett pekar på var de vill att biten ska landa, och spelet medverkar till att flytta den dit”.

Det finns nu en version av spelet för sociala medier där sex spelare kan tävla samtidigt, men Rogers vill skapa en version där spelare kan samarbeta och tillbringa tid med sina vänner.

– Tanken på att ge och ta emot dessa små gåvor från alla sina vänner är vad Facebook handlar om. Det är att ge och dela med sig, och att hålla kontakt. Jag tror att det är dit vi är på väg.

Översatt från engelska.