Te-guiden: Varför dricka te?
Kina har alltid varit telandet framför andra.


Tedrickandet var en utbredd tradition i Kina redan före Kristi födelse. Ingen vet när teet först upptäcktes, men enligt legenden var det kejsare Shen Nung, kallad ”den gudomlige helaren”, som upptäckte teet för nästan 5000 år sedan.

I uråldriga kinesiska medicinska skrifter påstås det att teblad är “läkande för tumörer, bölder på huvudet och krämpor i urinblåsan. De löser upp slem och inflammation i bröstet. De släcker törst. De minskar sömnbehov. De glädjer och uppmuntrar hjärtat”.

Under senare år har teets medicinska egenskaper undersökts vetenskapligt. I oktobernumret av tidskriften Harvard Women’s Health Watch bekräftas teets hälsosamma krafter. Man ger också råd till läsarna om hur de ska få det mesta ur teet.

Rik på antioxidanter

Hälsoeffekterna av te beror huvudsakligen på den höga halten antioxidanter. Grönt te är den bästa födokällan för en grupp kallad katechiner, en typ av antioxidant. Laboratorieförsök har visat att katechiner är mer effektiva än vitamin C och E för att bromsa så kallade oxidationsskador på celler (en process som kan bidra till åldrande), samt har andra försvarsegenskaper mot sjukdomar.

Studier har visat på ett samband mellan att dricka grönt te och minskad risk för ett flertal cancertyper som drabbar exempelvis hud, bröst, lunga, stortarm, hals och urinblåsa.

En annan fördel med regelbundet intag av te är minskade risker för hjärtsjukdomar. Antioxidanter i gröna, svarta och oolong-teer kan hjälpa till att blockera oxidation av skadligt kolesterol, öka bra kolesterol, samt förbättra artärernas funktion.

En kinesisk studie publicerad i tidskriften Archives of Internal Medicine visade att de som regelbundet konsumerar grönt och oolong-te har en 46 – 65 procentig minskning av risk för hyperstress, jämfört med dem som inte dricker te.

Tips för att få det mesta ur tedrickandet

Drick en kopp te flera gånger om dagen för att absorbera antioxidanter och andra hälsobringande växtprodukter. I kulturer där det dricks grönt te är det vanligt med tre koppar om dagen.

Förvärmning: Om du gillar riktigt hett te, är det bäst att förvärma tekanna eller kopp genom att skölja dem med varmvatten.

Låt stå i tre till fyra minuter för att dra ut katechinerna. Det bästa sättet för att ta upp katechiner och andra flavonoider (en annan typ av antioxidanter) i teet är att dricka det nybryggt. Te som är koffeinfritt, färdigbryggt te i flaskor samt snabbte innehåller mindre av sådana ämnen.

Te kan hindra kroppen att ta upp järn från frukter och grönsaker. Att tillsätta citron eller mjölk till te, eller att dricka te mellan måltiderna, motverkar det här problemet.

Hur mycket te? Tillsätt en tesked teblad per kopp som ett första försök. Olika teblad kräver olika mängd. Gröna och vita teblad kan återanvändas en eller två gånger.

Var ska man köpa te? Du kan få ett bra urval av teer i många kinesiska butiker.

Vad kan vara bättre än att tillbringa tid med vänner och njuta av te? Slappna av tillsammans genom att förbereda det gröna teet. Aromen från dess naturliga smakämnen förstärker ”teets väg” (ett utryckt för teceremonin). Fred, respekt, renhet och lugn är de fyra föreskrifterna i uråldrig tekultur och -kultivering.

Mina kinesiska vänner sade till mig: Förr eller senare kommer du att ge upp dina försök att utbilda människorna att dricka grönt te, i och med att de är så hemfallna åt att dricka kaffe och Coca Cola. Men att utbilda människor om te är min passion. Jag säger till dem: Jag kommer aldrig att sluta lära människor det nyttiga med tedrickande.

Te-guiden: Varför grönt te?

Traditionell kinesisk medicin: Bra att veta om alkohol