Guldåldern i Kinas kultur var Tangdynastin. Kina var då den mäktigaste nationen i världen. Tangdynastins höjdpunkt avser tiden mellan kejsare Taizong och kejsare Xuanzong. Kina hade då ett etisk politiskt system och dynastin blomstrade i alla avseenden. Detta avsnitt handlar om periodens dans och musik.
Tangdynastins dans och musik använde sig av det bästa från tidigare generationer, och adopterade det väsentligaste från många minoriteter liksom främmande nationaliteter i väst. Denna periods dans och musik är sanna reflektioner av ett fredligt och välmående samhälle där hundratals nationer och en mångfald av olika nationaliteter existerade i perfekt harmoni.
Tangtidens musik och dans är storslagen och magnifikt. Poesi och prosa blev omvandlade till sånger och musikaliskt högstämda lyriska dikter. Instrumenten var mycket varierande och inkluderade cittra, den kinesiska harpan och trummor.
Danserna var graciösa med jämnflytande rörelser och dansarnas dräkter var färgstarka. Tangmusiken och danstilarna var ”Qingshangmusik” som inkluderade traditionell musik från så långt tillbaka som Handynastin. Det fanns också ”Nordvästra landets musik” och ”Goryeomusik”, som uppkallades efter de orter där de har sitt ursprung.
De ursprungliga danserna och musiken som sammanställdes under Tangdynastin, var en kombination av musik, dans och poesi, ofta i form av storskaliga presentationer med många instrumentgrupper.
En av de mest kända produktionerna som skapades under Tangdynastin var ”Li Shimin besegrar Liu Wuzhou,” en storslagen och majestätisk uppvisning av musik och dans som beskrev och prisade kejsare Tàizōngs dygdiga bedrift att slå en ond fiende, ena nationen, och skapa fred åt folket. Musiken blev mycket populär och fick även stor spridning i länder utanför Kina
Översatt från engelska: http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/21829/
Tidigare publikationer om Tangdynastin
Tangdynastin – den kinesiska kulturens höjdpunkt, del 1
Tangdynastin – den kinesiska kulturens höjdpunkt, del 2