Tai chi minskar ledsmärta och stelhet
Tai chi utövades av hundratals människor i en park i Tokyo i augusti. (Foto: Yoshikazu Tsuno/AFP)


Den traditionella kinesiska träningsmetoden Tai chi kan lindra smärta och den fysiska svaghet som finns hos människor med knäledsinflammation, rapporterar Reuters.

Läkaren Chenchen Wang från Tufts Medical Center i Boston har gjort en studie med en grupp personer i 60-års åldern med svår ledgångsinflammation.

Gruppen tränade tai chi i 60 minuter, två gånger i veckan under 12 veckor, medan en liknande grupp gjorde vanlig gymnastik under samma tidsperiod.

Resultatet visar att
de som tränade tai chi upplevde en kraftigare smärtlindring, och de kände sig också mindre deprimerade. Hälsan och kroppens fysiska funktion förbättrades överlag, rapporterade läkaren Chenchen Wang, under ett möte på högskolan för reumatologi, American College of Rheumatology i San Francisco den 24 oktober.

”Tai chi verkar erbjuda en viktig aspekt för egenvård och behandling för knäledsinflammation, (osteoartrit),” sade Wang i ett uttalande.

Studien där 40 personer deltog ger de senaste bevisen för att tai chi kan hjälpa människor med artrit. Men enligt Wang bör resultatet bekräftas i en större studie, skriver Reuters. Deltagarna i studien hade haft artrit ungefär i tio år.

Ledgångsinflammation utvecklas när brosket i ledytorna förtunnas och slits bort med tiden. Tillståndet är obotligt och blir värre med tiden. Osteoartrit i knäna kan ge upphov till kronisk smärta, stelhet och värk när personen står eller går.

Fakta tai chi chuan

Tai chi som egentligen heter tai chi chuan är en träningsform som utvecklades i Kina för flera århundraden sedan. Det är en kampkonst som skapades av munken Zhang Sanfeng och har sina rötter i taoismen, som genomsyras av balansen mellan de två krafterna yin och yang. Den Används även som terapiform inom traditionell kinesisk medicin.

Tai chi övas med långsamma rörelser och kroppsställningar som inte belastar muskler och leder. Den kan förbättra muskelfunktionen, balansen och rörligheten i kroppen. Andningen och de olika serierna med rörelser anses förbättra flödet av qi, livsenergin som alstras i dantien, området som ligger en handsbredd nedanför naveln.

Källa: wikipedia