loadingTågbolagen kan nobba ersättning om orsaken är sådant de inte kan rå för. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Tågbolagen kan nobba ersättning om orsaken är sådant de inte kan rå för. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Tågresenärer riskerar få noll kronor i ersättning efter kaoset

TT

Förseningsersättning efter tågkaoset? Nja, var inte så säker på det. Tågbolagen kan hävda att åskvädret inte är deras fel.

Den som sitter på ett kraftigt försenat tåg en hel natt förväntar sig nog att få några kronor i förseningsersättning. Kanske också något "lite som plåster på såren” som flygresenärer brukar få.

Men för den som åker tåg gäller andra regler, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsumentverket.

– För flyg finns en helt annan kompensationsnivå än för tåg- och bussresor, säger han.

Han förklarar att för tågbolagen finns ett undantag i reglerna om förseningsersättning – om förseningen beror på något som de själva inte kan rå för så slipper de betala ersättning.

Extremt väder

– Extrema väderförhållanden nämns i förordningen som exempel. Men det är bolagen som har bevisbördan för att det är orsaken.

Tågstoppen under onsdagskvällen och natten och torsdagen har enligt Trafikverket orsakats av kraftigt åskoväder.

”Åskovädret som har dragit in har ställt till det under dygnet som gått och de gula vädervarningarna som fanns i området var berättigade”, skriver Trafikverkets presstjänst till TT, och redogör för olika sträckor som påverkats.

Ska kompenseras

Det innebär att drabbade resenärer riskerar att bli utan ersättning.

– Ja, det kan vara extraordinära väderförhållanden. Men det behöver prövas, man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger Henric Jonsson.

Snälltåget har dock uppgett att deras resenärer ska kompenseras.

– Resenärerna kommer att kompenseras. Det här är inte en upplevelse vi vill stå för, säger Marco Andersson, presstalesperson på Snälltåget.

Hur det ligger till med övriga tågbolag är ännu okänt.

Ersättning vid försening

Rätten till ersättnings styrs av Europaparlamentets och rådets förordning 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

Ersättningen vid längre resor, 15 mil eller som korsar en landsgräns, är i två nivåer: 25 procent av biljettpriset om förseningen är mellan 60 och 119 minuter. 50 procent av biljettpriset om förseningen är 120 minuter eller mer.

Vid kortare resor gäller andra regler.

Källa: Konsumentverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingTågbolagen kan nobba ersättning om orsaken är sådant de inte kan rå för. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Tågbolagen kan nobba ersättning om orsaken är sådant de inte kan rå för. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Tågresenärer riskerar få noll kronor i ersättning efter kaoset

TT

Förseningsersättning efter tågkaoset? Nja, var inte så säker på det. Tågbolagen kan hävda att åskvädret inte är deras fel.

Den som sitter på ett kraftigt försenat tåg en hel natt förväntar sig nog att få några kronor i förseningsersättning. Kanske också något "lite som plåster på såren” som flygresenärer brukar få.

Men för den som åker tåg gäller andra regler, berättar Henric Jonsson, juridisk rådgivare på Konsumentverket.

– För flyg finns en helt annan kompensationsnivå än för tåg- och bussresor, säger han.

Han förklarar att för tågbolagen finns ett undantag i reglerna om förseningsersättning – om förseningen beror på något som de själva inte kan rå för så slipper de betala ersättning.

Extremt väder

– Extrema väderförhållanden nämns i förordningen som exempel. Men det är bolagen som har bevisbördan för att det är orsaken.

Tågstoppen under onsdagskvällen och natten och torsdagen har enligt Trafikverket orsakats av kraftigt åskoväder.

”Åskovädret som har dragit in har ställt till det under dygnet som gått och de gula vädervarningarna som fanns i området var berättigade”, skriver Trafikverkets presstjänst till TT, och redogör för olika sträckor som påverkats.

Ska kompenseras

Det innebär att drabbade resenärer riskerar att bli utan ersättning.

– Ja, det kan vara extraordinära väderförhållanden. Men det behöver prövas, man kan vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, säger Henric Jonsson.

Snälltåget har dock uppgett att deras resenärer ska kompenseras.

– Resenärerna kommer att kompenseras. Det här är inte en upplevelse vi vill stå för, säger Marco Andersson, presstalesperson på Snälltåget.

Hur det ligger till med övriga tågbolag är ännu okänt.

Ersättning vid försening

Rätten till ersättnings styrs av Europaparlamentets och rådets förordning 2021/782 av den 29 april 2021 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer.

Ersättningen vid längre resor, 15 mil eller som korsar en landsgräns, är i två nivåer: 25 procent av biljettpriset om förseningen är mellan 60 och 119 minuter. 50 procent av biljettpriset om förseningen är 120 minuter eller mer.

Vid kortare resor gäller andra regler.

Källa: Konsumentverket

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times AB
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times AB 2025