Det norska folket har skaffat sig nya resvanor. De åker alltmer tåg vilket skapat behov av nya tåg och upprustning av järnvägssystemet.
Norges största tågbolag, det statliga NSB, tidigare Norges statsbaner, uppger att antalet passagerare ökade med sju procent under årets fyra första månader jämfört med föregående år.
Det är dubbelt så många passagerare än vad NSB räknat med. Håller det på att öka så här finns behov av flera tåg, sade Erik Lødding, NSB till Dagsavisen.
Behovet kan komma fort då befolkningen i Oslo-regionen kommer att öka med 15 000 varje år till 2040 enligt Statistisk sentralbyrå.
Upprustning av järnvägssystemet behövs. Enkelspåriga järnvägar ska byggas ut till dubbelspåriga, i första hand i området Tønsberg, Hamar och Fredrikstad. Därifrån ska tåg gå till Oslo, i början med ett tåg i halvtimman.
Enkelspåriga järnvägar kan köra två-tre tåg i vardera riktningen per timma, med dubbelspår kan antalet tåg ökas till tolv tåg i timmen, även om dubbelspår skulle kunna köra 27-28 tåg per timma, anger NSB i Nasjonal transportplan.
2008 beställde NSB 50 Flirt-tåg och förra året i november beställdes ytterligare 16 nya tåg. NSB har option på ytterligare 84 tåg från tillverkaren Stadler. Den kommer att utnyttjas sade koncernchefen Geir Isaksen till Dagsavisen.
Många av de beställda tågen ska ersätta gamla tåg, och det återstår att se hur stort behovet av nya tåg i det upprustade nätet kommer att bli, enligt NSB.