loadingTåg vid Lønsdal, Norge. (Foto: NSB)
Tåg vid Lønsdal, Norge. (Foto: NSB)
Inrikes

Tågresandet ökar i Norge

Epoch Times Sverige

Det norska folket har skaffat sig nya resvanor. De åker alltmer tåg vilket skapat behov av nya tåg och upprustning av järnvägssystemet.

Norges största tågbolag, det statliga NSB, tidigare Norges statsbaner, uppger att antalet passagerare ökade med sju procent under årets fyra första månader jämfört med föregående år.

Det är dubbelt så många passagerare än vad NSB räknat med. Håller det på att öka så här finns behov av flera tåg, sade Erik Lødding, NSB till Dagsavisen.

Behovet kan komma fort då befolkningen i Oslo-regionen kommer att öka med 15 000 varje år till 2040 enligt Statistisk sentralbyrå.

Upprustning av järnvägssystemet behövs. Enkelspåriga järnvägar ska byggas ut till dubbelspåriga, i första hand i området Tønsberg, Hamar och Fredrikstad. Därifrån ska tåg gå till Oslo, i början med ett tåg i halvtimman.

Enkelspåriga järnvägar kan köra två-tre tåg i vardera riktningen per timma, med dubbelspår kan antalet tåg ökas till tolv tåg i timmen, även om dubbelspår skulle kunna köra 27-28 tåg per timma, anger NSB i Nasjonal transportplan.

2008 beställde NSB 50 Flirt-tåg och förra året i november beställdes ytterligare 16 nya tåg. NSB har option på ytterligare 84 tåg från tillverkaren Stadler. Den kommer att utnyttjas sade koncernchefen Geir Isaksen till Dagsavisen.

Många av de beställda tågen ska ersätta gamla tåg, och det återstår att se hur stort behovet av nya tåg i det upprustade nätet kommer att bli, enligt NSB.

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTåg vid Lønsdal, Norge. (Foto: NSB)
Tåg vid Lønsdal, Norge. (Foto: NSB)
Inrikes

Tågresandet ökar i Norge

Epoch Times Sverige

Det norska folket har skaffat sig nya resvanor. De åker alltmer tåg vilket skapat behov av nya tåg och upprustning av järnvägssystemet.

Norges största tågbolag, det statliga NSB, tidigare Norges statsbaner, uppger att antalet passagerare ökade med sju procent under årets fyra första månader jämfört med föregående år.

Det är dubbelt så många passagerare än vad NSB räknat med. Håller det på att öka så här finns behov av flera tåg, sade Erik Lødding, NSB till Dagsavisen.

Behovet kan komma fort då befolkningen i Oslo-regionen kommer att öka med 15 000 varje år till 2040 enligt Statistisk sentralbyrå.

Upprustning av järnvägssystemet behövs. Enkelspåriga järnvägar ska byggas ut till dubbelspåriga, i första hand i området Tønsberg, Hamar och Fredrikstad. Därifrån ska tåg gå till Oslo, i början med ett tåg i halvtimman.

Enkelspåriga järnvägar kan köra två-tre tåg i vardera riktningen per timma, med dubbelspår kan antalet tåg ökas till tolv tåg i timmen, även om dubbelspår skulle kunna köra 27-28 tåg per timma, anger NSB i Nasjonal transportplan.

2008 beställde NSB 50 Flirt-tåg och förra året i november beställdes ytterligare 16 nya tåg. NSB har option på ytterligare 84 tåg från tillverkaren Stadler. Den kommer att utnyttjas sade koncernchefen Geir Isaksen till Dagsavisen.

Många av de beställda tågen ska ersätta gamla tåg, och det återstår att se hur stort behovet av nya tåg i det upprustade nätet kommer att bli, enligt NSB.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024