Sverige under året som gick
En vit gnistrande kall vinternatt med fullmåne avslutade 2009, men en ny dag gryr. (Foto: Veronica Örfelth)


Är det inte något skumt med tiden? Den går bara fortare och fortare, och vi växlar också kvickt intresset från det ena till det andra. Hur lätt förpassades inte de gömda glasbitarna som hittades i kycklingkött till historien.

Det var i mars som glasbitar i färsk kyckling först hittades, men senare dök glasbitar upp lite överallt. En tredjedel av svenska folket slutade under den perioden att äta kyckling och 900 ton fick förstöras och brännas upp.

Ändå vill vi tro att matsäkerheten är rätt bra i Sverige, men många varor i livsmedelsaffärens hyllor importeras. Journalisten och författaren Zhou Qing höll ett föredrag i Stockholm i februari om matsäkerheten i Kina.

Enligt Zhou tillverkas 83 procent av hela världens mattillsatser i Kina och han hävdar att det finns det sådana tillsatser i vår mat fast vi inte vet om det. Zhou säger att tillverkarna blandar in mängder av andra ämnen för att hålla nere kostnaderna och därmed tjäna mer pengar.

Zhou anser att det politiska systemet i Kina inte vill ha en öppen granskning utan lägger locket på. Därför var det inte förvånande att Livsmedelsverket i mars stoppade fruktimport från en kinesisk leverantör. I nästan 75 procent av stickproven som verket tog fanns rester av gifter mot svamp, ogräs och insekter.

Giftiga ämnen spolar många också tanklöst ner i toaletten och av allt som kommer från toaletterna blir det rötslam som nu har börjat spridas på våra åkrar och där giftet blir kvar. Då är det kanske bättre att bränna rötslammet som Stena Metall föreslog i mars.

Företaget har problem för EU kräver att deponimängderna minskar och 20 procent av skrotbilarnas vikt kan inte återvinnas effektivt. Det går att bränna dem men de innehåller ämnen som är skadliga för en förbränningsugn. Men att bränna bilinredningar med mera tillsammans med hushållssopor och rötslam ska nu göras i full skala i ett projekt i Lidköping och det tror Stena Metall kan fungera.


En snöig Saab utanför en bilhall i Trollhättan, där Saab har sin bilfabrik. (Foto: Khosro Zabihi / Epoch Times)

En snöig Saab utanför en bilhall i Trollhättan, där Saab har sin bilfabrik. (Foto: Khosro Zabihi / Epoch Times)

Men Volvo och Saab-bilar kommer det kanske inte att skrotas så många i framtiden. Hotet mot den svenska bilindustrin har varit en stor fråga. De båda bilmärkena skulle säljas och i januari ville inte den svenska staten ge någon lånegaranti, för affärsplanen för Saab var inte trovärdig, ansåg de. Volvo däremot fick statens godkännande att skicka en låneansökan till den Europeiska investeringsbanken i slutet av februari.

Saab fann en spekulant, Koenigsegg Group i Ängelholm, som hade bildat ett konsortium för denna affär och Jan Åke Jonsson, vd för Saab Automobile såg positivt på Saabs möjligheter att utvecklas med den tilltänkte nye ägaren. Detta hände i mitten av juni. I slutet av november backade Koenigsegg Group ur Saab-affären.

GM, som äger Saab, hittade en ny diskussionspartner, holländska Spyker Cars NV, men deras samtal bröt ganska snabbt samman och då meddelade GM, 16 december, att verksamheten i Saab Automobile omedelbart skulle avvecklas. Bilanalytikern Matts Carlsson, ifrågasatte veckan före jul om GM verkligen ville sälja Saab. Han misstänker att de är rädda för konkurrens om Saab lever vidare.

En analys av Saab finns i en artikel som nyligen publicerades av Epoch Times, Saabs fall en lektion för svensk tillverkningsindustri. Där sägs bland annat att totalt 28 000 arbetstillfällen kommer att försvinna när Saab läggs ned. Under 1980-talet hade vi kris i varvsindustrin och den försvann men ersattes av en progressiv transportbransch som skapade fler arbetstillfällen än de som försvann. Så är det inte denna gång, men ”bilindustrin är fortfarande full av möjligheter”, skriver artikelförfattaren.

Försäljningen av Volvo oroar många för de menar att den kinesiska blivande köparen Zhejiang Geely Holding Group egentligen ägs av det Kinesiska kommunistpartiet. En före detta försäljningsdirektör på Volvo PV, numera på Think Tank Management, uttryckte det så här vid luciatid:

Ett land med denna starka ekonomi, med en av världens mäktigaste militärmakter, betraktar ideologiskt västvärlden som sin fiende. Detta bör oroa oss.

Fem riksdagsledamöter från Västra Götaland hade också sina dubier för de skrev i en debattartikel i GP: ”Många häpnade nog när förre kommunalrådet i Göteborg, Göran Johansson, med all sin tyngd och sitt förtroendekapital berömde Geely-chefen Li Shu Pu och uttryckte att han tror att Geely kan rädda Volvo.”

Riksdagsledamöterna tyckte att Johansson borde ha regerat på Geely-chefens krav på anställda och fack, att de ska vara positivt inställda till köpet, om det ska genomföras. De tyckte det var en fingervisning om vad som väntar.

Med en förare bakom ratten kan ju bilar döda. I januari rapporterade vi att antalet omkomna i trafiken under det föregående året, 2008, var det lägsta sedan 1945. Det är en positiv trend. Positivt är också att om skolpolitiker, tjänstemän och rektorer har höga ambitioner med skolan, så kommer de också att lyckas bättre med sina grundskolor, visar en studie som Sveriges Kommuner och Landsting lade fram i december.

Nu är år 2009 till ända men i början av året berättade vi att för exakt 200 år sedan var det på vippen att Sverige upphörde som rike. Det var turbulens ute i världen, danskarna kom med krigsförklaring och skulle anfalla Sverige. Anfallet skulle ledas av marskalken Jean Baptiste Bernadotte, som senare blev svensk kung.

Ryssarna krigade i Finland och ryktet sade att tsar Alexander och Napoleon i Frankrike skulle stycka upp Sverige. Det blev inte så men Sverige avträdde en del av norra Sverige och Finland som vi haft ett gemensamt ”liv” med i 600 år. Under året har den gemensamma historien uppmärksammats.

Nu försöker Sverige, som medlem av EU, att sätta nya avtryck i historien. I mars lade regeringen fram propositioner för en sammanhållen klimat- och energipolitik.

Som första industriland presenterar vi en konkret väg för att göra oss oberoende av fossil energi och minska utsläppen till de nivåer som klimatet kräver. Med klimatmål i absoluta täten och en konkret väg mot fossiloberoende kan vi som ordförande i EU fortsätta ta ledarskap för en klimatöverenskommelse i Köpenhamn, sade miljöminister Andreas Carlgren.

På klimatmötet i december vädjade sedan Carlgren till USA och Kina eftersom de står för hälften av jordens koldioxidutsläpp. Han menade att de båda staterna borde ta frågan om utsläppsminskningen på allvar och han förväntade sig av USA ett bindande avtal och från Kina ville han se faktiska åtgärder.


På renässansutställningen kommer det senaste Leonardo da Vinci-fyndet att visas: La Bella Principessa

På renässansutställningen kommer det senaste Leonardo da Vinci-fyndet att visas: La Bella Principessa

Bättre klimat var det måhända på jorden under renässansens dagar, en tid då filosofi, konst, musik och litteratur nådde höga höjder. Delar av dessa konstskatter kommer till Sverige under nästa år, då en utställning med tre av vår civilisationshistorias största konstnärer, Leonardo da Vinci, Michelangelo och Rafael, kommer till Göteborg. Det senast da Vinci-fyndet, La Bella Principessa kommer finnas med på utställningen.

Utställningen presenterades på en presskonferens den 29 oktober på Eriksberg i Göteborg. Medverkande var Alessandro Vezzosi från Italien, da Vinci-expert och chef för da Vinci-museet i Toscana, och konstnärlig ledare för utställningen i Göteborg. Vid sin sida hade han Francesco Buranelli, utställningens vetenskaplige ledare och tillika Vatikanstatens vice kulturminister och tidigare chef för dess museum.

– Det har varit en vånda att välja verken till utställningen. Den ska visa upp ämnen som arkitektur och uppfinningar, livet och historien, sade Francesco Buranelli på presskonferensen.

Det var lite om vad som hände i Sverige 2009 och en glimt av något som händer 2010. Vi önskar dig ett Gott Nytt År!